Lille-My,75 Skrevet 2. januar 2010 #2 Skrevet 2. januar 2010 Det lurer jeg også på! Håper noen har noen gode svar her...
gullegget Skrevet 3. januar 2010 #3 Skrevet 3. januar 2010 Nummer en to år, bleie fri 2,5 år. Nummer to 1,5 år,bleie fri litt over 2 år. Nummer tre begynte rundt 18 mnd, håper på å få han bleiefri til sommeren. Da blir han 2 år.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2010 #4 Skrevet 3. januar 2010 Gikk de i barnehagen da? Hvordan trente dere? Føler at det er lite fokus på det i bhg og da gjør det det litt vanskelig her hjemme. Må bli på ettermiddag og i helgene da. Hun er 20 mnd og vil bare leke med potta. Hvis hun kjenner at hun må tisse, reiser hun seg opp og gjør det ved siden av potta:)
nelliik m/blå & rosa Skrevet 3. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 3. januar 2010 Men hvordan trente du med barna?
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 3. januar 2010 #6 Skrevet 3. januar 2010 Her var storesøster på 4 år bleiefri på 2 års dagen, hadde ikke bæsjebleier etter 12mnd. Lillebror er litt senere ute, men er nå 16mnd og har nesten ikke bæsjebleier lenger. Tisser også litt på do, men det er vanskeligere. For det første har vi gjort det til noe lystbetont, og gjør det kun på barnas premisser. Vi har hatt med en leke eller 2 og bøker. Bruker toalettforminsker fra babybjørn, den sitter de godt i. Om de nekter å sitte på do, har vi selvfølgelig tatt de av igjen med en gang. I begynnelsen kan det være greit å sette de på do like etter soving eller spising. Det er ofte da man må på do. Og de får sitte så lenge de vil, det betyr at jeg risikere å sitte i en hel evighet, men om det gjør de trygge der så er det greit. Kommer det ikke noe, sier vi ikke noe på det. Men om det kommer noe, får de beskjed om at det er bra og at det sikkert var deilig å slippe det i bleia. Vi tøyser og tuller, og barna koser seg. Sånn har vi gjort det og det har fungert for oss, men det er sikkert andre forslag her også :-)
nelliik m/blå & rosa Skrevet 3. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 3. januar 2010 Med at hun ikke hadde bæsjbleier etter 12 mnd, mener du at hun satt på do og bæsjet hver gang fra den alderen?? Oi! Ble imponert jeg nå Lille blå er snart 15 mnd, og foreløbig er det ikke tenkt på dette i det hele tatt.... Trodde det var vanlig å starte med pottetrening senere og på en potte hehe. Takker for svar hvertfall Og vil gjerne ha flere, ja.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 3. januar 2010 #8 Skrevet 3. januar 2010 Ja, akkurat det jeg mener. Til og med ved diare, klarte hun å holde seg helt frem til do. Hadde 1 uhell, ved diare og da var hun fra seg. Ikke noe tvil om at hun syntes det var ubehagelig og at hun visste at det ikke var i bleia det skulle. Begge barna viser at det er helt tydelig at de har god kontroll på avføring, og at de synes det er bedre å gjøre det i toalettet. Om dette stemmer eller ikke vet jeg ikke, men mens jeg drev med toalett treningen av eldste hadde jeg en samtale med en psykolog i arbeidssammenheng. Og da mente psykologen at grunnen til at mange slet med å få barna til å bæsje på toalettet var at de ventet for lenge med å introdusere toalettet. Om man introduserte toalettet i god tid før den såkalte trassalderen og barnet var trygg med det mente han at det gikk bra. Men om man ventet så ville barne trasse mot selve toalettet og dermed holde igjen. Ikke et representativt utvalg, men dette stemmer i vår vennekrets. De som har ventet har slitt lenger og da særlig med avføring, de av oss som startet tidlig har ikke hatt problemer. Vi har aldri forventet at de skulle gjøre noe i toalettet og har heller ikke tvunget på noe som helst måte. Og det er aldri negative kommentarer knyttet til "manglende prestasjon", kun positive kommentarer ved resultater. Barna koser seg uten tvil.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2010 #9 Skrevet 3. januar 2010 Hvordan følges dette opp i barnehagen?
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 3. januar 2010 #10 Skrevet 3. januar 2010 Storesøster begynte ikke i bhg før hun var 15 mnd, og da var toalettrutinene godt etablert. Hun hadde som oftest avføring kun morgen og kveld hjemme, men barnehagen satte henne på do ved bleieskift. Minstemann har ikke begynt i bhg ennå, men jeg vet at barnehagen er meget flinke til å følge opp toalettrutiner. Jeg vet også at de fleste barna på småbarn slutter tidlig med bleier i barnehagen han skal begynne i, fordi de har gode rutiner på dette. Uten at han har begynt er jeg (storesøster går i samme bhg), er jeg helt sikker på at han kommer til å bli fulgt opp på det nivået han er ift toalettrutiner. Om han nekter i bhg er det greit for meg, jeg er ikke for tvang. Det skal være en trygg ramme rundt det.
Gjest Mammamoms Skrevet 4. januar 2010 #11 Skrevet 4. januar 2010 Spennende! Jenta vår er 13 måneder, men jeg har lurt litt på om vi også skulle begynne med tidlig trening. Men hva når dere drar på besøk til andre, eller er andre steder? Har dere tatt med toalettforminskeren, eller hvordan løser dere det?
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 4. januar 2010 #12 Skrevet 4. januar 2010 Må bare komme med en kommentar her. Tulla vår, som blir 2 år i februar var veldig flink til å sitte på potte fra hun var 8 mndr. Hun bæsjet nesten aldri i bleia ...helt til hun begynte i bhg - på ettårsdagen. De var villige til å følge opp i bhg, men tulla ville rett og slett ikke sitte på potte der, så da gikk det tull i rutinene. Hun var 50% i bhg i den perioden, og vi klarte å opprettholde rutinene hjemme helt til hun noen måneder senere begynte 100% i bhg. Etter det gikk det heller ikke hjemme, dessverre. Vil ville ikke stresse henne, og derfor har det blitt en periode som hun ikke har vært på potte, men vi har så smått begynt med det igjen (eller toalettforminsker på toalettet). Hun har ikke noe imot å sitte på potte, heldigvis, men hun har ikke gjort noe. Poenget mitt er at det er fullt mulig å begynne tidlig, men at det er helt avgjørende om det er mulig å følge det opp. Som sagt var de positivt innstilte i bhg, men det er ikke mulig for dem å følge med like godt som vi kunne hjemme. Joda, vi satset også på å sette henne på potte/do etter soving og spising, men i bhg kan de ikke sitte med henne i en evighet - noe det kan ta (som en skriver over her også). Jeg tror også at det er viktig at det skjer på barnets premisser, slik at det blir en positiv opplevelse.
gullegget Skrevet 5. januar 2010 #13 Skrevet 5. januar 2010 Så ikke at det sto hvordan også.. Slik gjør jeg det, jeg finner fram potta og lar de leke med den. Så de har blitt trygg på den. Lillegutt har da flydd noen ganger uten bleie, og da merker han at han tisser. Stopper å titter forundret:) Da har de blitt kjent med følelsen. Også har jeg begynt å sette de på potta, da leser vi. Han liker å lese. Han tisser stort sett hver gang han sitter der nå. Da klapper vi og forteller hvor flink han er, også går vi sammen å heller det i do, og han skyller ned:) Jeg har ikke satt de der som rutiner. Etterhvert gir de utrykk selv for at nå må de på potta. Med første slutta jeg bare med bleie en dag i juni. Hadde alltid med skift i begynelsen. Ikke alltid det var en do raskt nok tilgjenngelig. Da var han 2,5 år, hadde nattbleie til han var 4,5 år. Vi lot det gå sin naturlige gang. Gikk da hjemme med han og lillebror. Med nummer to var jeg sikker på at han kom tilå slutte i begynelsen av sommeren før han var 2 år. Var kjempe flink å gikk på potta. Men når sommeren kom flyttet vi,og han nektet å gå på potta. Så begynte han selv utover høsten å ville bruke potta igjen. Så i juleferien fra barnehagen bestemte han seg en dag for å slutte selv. Gikk da 60 prosent i bhg. Brukte bleie ute, var fort å glemme å gå på da da. Sluttet med nattbleien 2 mnd etter. Nummer tre er 18 mnd og vi prøver litt:) Har termin i mai, så vi får se hvordan det går. Men håper på å ta vekk bleia i juni. Viktigste er å ikke tvinge barnet! Det gir motsatt effekt!! Nummer to
nelliik m/blå & rosa Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #14 Skrevet 8. januar 2010 Ååååh, tuuusen takk for nyttige svar! Jeg skal rett ned til byen i morgen å kjøpe doring (hva det nå enn heter?!) eller potte... Hva er best forresten`? Kansje mest med smak & behag? Og så tenker jeg at min strategi vil være å sette han der om morgenen etter nattbleien og om kvelden før badetid i første omgang, gi han noe å leke med/se på/utforske og stooor oppmuntring med masse ros om han klarer å gjøre noe ) Hørtes dette bra ut? Om ikke det kommer noe, eller at han ikke vil, skal han selvfølgelig slippe Tror og håper jeg har forstått riktig plan ;D
gullegget Skrevet 9. januar 2010 #15 Skrevet 9. januar 2010 Ungene mine har ikke likt doen,og jeg har sett lettere om de har tisset i potta. Men det er en smakssak:) Høres ut som du har en fin plan:) Lykke til:)
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 9. januar 2010 #16 Skrevet 9. januar 2010 Planen din høres helt super ut. Når det gjelder doring kontra potte, så er dette mest en smakssak. Jeg personlig synes det er unødvendig å skape et ledd ekstra for noe som skal i toalettet, så fremst barnet er trygg på toalettet med en god doringforminsker. Det blir også mye mer jobb med en potte om det skal gjøres hygienisk kontro et toalett man bare drar opp (eventuelt må vaske med dobørsten). Først må man helle den eventuelle urinen/avføringen over i do, så må man vaske og klore den slik at den er klar til neste gang. Mer stress med potte om barnet da ikke går på do og man er borte. Noen barn nekter å bæsje når de har blitt vant til å gjøre det på potte/do og det er litt mer stress om du er på et kjøpesenter eller andre steder uten tilgang på potte og barnet MÅ. Du må finne ut hva du trives med, og ikke minst hva barnet ditt trives med. Lykke til :-)
lille sprelle Skrevet 9. januar 2010 #17 Skrevet 9. januar 2010 Snuppa vår var veldig flink til å prøve både potte og doring en periode, men nå er det ikke snakk om lengre (20 mnd). Presser henne ikke, men snakker om det jevnlig. Vi blåser såpebobler når hun sitter på potta. I går prøvde hun seg med en lur en - satte seg med klærne på - selvsagt ingen såpebobler. - Deretter ville hun leke med dokka, få hjelp til å kle av den osv. Strevde voldsomt med å få satt dokka på potta og når hun var fornøyd med resultatet sa hun "dokka blåse såpebobler" - hehe - ble sint som en tyrk da dokka ikke fikk lov.....
Mina75 - *tobarnsmor* Skrevet 12. januar 2010 #18 Skrevet 12. januar 2010 Vår snuppe på 15 mndr har såvidt startet littegrann pottetrening. Setter henne der når hun står opp om morgenen, og før kveldsstellet. Foreløpig er det lite som har kommet i potten, men hun forstår konseptet med å sitte på potta. Vi har noen Pondus-blader liggende på badet, og hun insisterer alltid å "lese" i et blad mens hun sitter på potta - superfestlig Hun setter seg like gjerne på potta med klær på, så forstår nok ikke helt hva det går ut på enda - men regner med det kommer etterhvert! Det viktiste er jo at det ikke er noe "skummelt", men en lystbetont greie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå