Gå til innhold

Er det noen med Leiden mutasjon her inne?

Anbefalte innlegg

Har heterozygot Leiden mutasjon. En genfeil som kan gjøre at blodet koagulerer lettere og man har økt risiko for blodpropp.

Har surfet etter informasjon på nettet og funnet ut at mange gravide får blodfortynnende pga dette. Ekstra oppfølging og ekstra ul er det også noen som får. Ser at jeg har økt risiko for SA pga dette og synes det er skummelt. Fosterdød sent i svangerskapet kan også oppstå pga blodpropp i morkaka:(

Hvis det er noen andre her som er i samme båt, hvilken forebygging/oppfølging får dere?

Fortsetter under...

Hei! jeg har også heterozygot leiden. (ett genpar) Hvis man har anlegg fra begge foreldre, eller har hatt blodpropp før, blir det straks mer alvorlig. Dersom man har heterozygot leiden og ikke tidligere har hatt blodpropp selv eller i nær familie (som meg) holder det gjerne med å være ekstra obs på tegn til blodpropp, bruke støttestrømper sent i svangerskapet ol. Jeg ble innkalt i uke 10 for samtale og UL. Alt så fint ut, og medisinering er ikke nødvendig. Skal på en ekstra kontroll i slutten av svangerskapet for å sjekke at alt er bra med baby og morkake. Ta kontakt med legen din ang dette slik du også kan få ekstra oppfølging på dette! Det er også viktig å få med på helsekortet, da risikoen øker ved sengeleie og ifm fødsel. Ellers er det som vanlig bra å spise sunt og holde seg i aktivitet. Overvekt, høyt blodtrykk, inaktivitet ol. øker risikoen. Masse lykke til videre i svangerskapet, det går nok så bra så :D

Heisann.

Jeg har også heterozygot, å trengte ikke ta blodfortynnende under forrige svangerskap, men som vimse+mini sier så må man være litt mere obs på tegn osv. :)

Eneste var at etter fødselen, hvor jeg måtte ligge flatt konstant i to uker pga spinalvæske flytende opp til hjernen pga. feilsatt epidural, måtte jeg få sprøyte i magen hver dag (blodfortynnende) fordi jeg da var veldig utsatt for å få blodpropp pga. jeg lå konstant..

Det er værre med de som har homozygot, de har jo da enda større sjangs igjen, å må nok ta medisiner.

Tusen takk for svar:)

Så en plass på nett (en faglig og seriøs side) der det sto at hvis man hadde heterozygot og hadde hatt tidligere blodpropp eller en 1. gradsslektning har hatt blodpropp før 50 år, så skal man bruke blodfortynnende under svangerskapet. Mamma hadde en alvorlig blodpropp i lungen da hun var 45 år. Hun ble undersøkt og hadde ikke forkalkede årer, verken i lungene eller i beina. Var blodet som hadde koagulert og satt seg fast i lungen. Var slik vi fant ut at vi har dette i familien.

Har første time hos legen om 10 dager. Skal jeg vente eller skal jeg ringe legen og fortelle dette på mandag?

I og med at du har hatt blodpropp i nær familie, mener jeg du automatisk hopper opp et steg på "risikostigen". Legen jeg var hos i uke 10 viste meg et slikt skjema med 3 trinn. Jeg ble innkalt til poliklinikk kun få dager etter jeg var hos fastlege, fordi det hadde vært en misforståelse der de trodde jeg hadde homozygot variant. I så tilfelle burde jeg allerede begynt med daglige blofortynnende sprøyter, sa legen. Det skader ikke å ta kontakt så tidlig som mulig slik at du får en vurdering, og evt. tar noen forebyggende grep! Jeg tror risiko øker utover svangerskap pga press på blodomløp ol.

Men ikke verd å gå å bekymre deg, ta kontakt med legen og hør :)

• 2 år senere...

jeg tror jeg har leiden mutasjon - far som har hatt blodpropp og farfar som går på blodfortynnende. noen som vet mer om dette? stor risiko for barnet? legen min skal undersøke meg videre og har blitt informert. har ikke fått noen urovekkende beskjeder derfra enda..

Annonse

Jeg er også heterozygot, enkelt arveanlegg. Pappa hdde blodpropp i begge lungene da han var 52.

I første svangerskap brukte jeg ikke blodfortynnende under svangerskapet, men 6 uker etter fødsel med fragminsprøyter (blodfortynnende).

I andre svangerskap, begynte jeg på fragmin ca i uke 12. Det hører med til historien at jeg da begynte å blø uken etterpå og vannet gikk i uke 17, med fødsel i 19 uke.... En liten englegutt...

Det har sikkert ingen sammenheng, emn jeg kjenner jeg blir litt forvirret av at de stadig endrer rutinene for dette...

Søsteren min har ikke brukt fragmin før etter fødsel i sine svangerskap.

Jeg kommer til å jobbe for å slippe sprøyter denne gangen, og heller gjøre som i første svangerskap; støttestrømper i 2-3 tri, følge med etc. For meg føles dette preventivt mtp hva som skjedde sist med blødninger etc...og denne livsløgnen skal jeg selvfølgelig ikke putte på noen andre. :-)

Ta kontakt med legen din, hematologene på sykehuset vet svaret på hva som passer beste for deg!

:-)

Det er dette jeg ikke husker helt - er man heterozygot når kun far har det? Takk for delte erfaringer. Jeg antar legen raskt kan ta en blodprøve for å få korrekt diagnose?

Heterozygot betyr at man har enkelt arveanlegg.. tror har noe med genet å gjøre. Ikke om man har det fra både far og mor????!

Mye mindre risiko ved heterozygot...

Har heterozygot Leiden mutasjon. En genfeil som kan gjøre at blodet koagulerer lettere og man har økt risiko for blodpropp.Har surfet etter informasjon på nettet og funnet ut at mange gravide får blodfortynnende pga dette. Ekstra oppfølging og ekstra ul er det også noen som får. Ser at jeg har økt risiko for SA pga dette og synes det er skummelt. Fosterdød sent i svangerskapet kan også oppstå pga blodpropp i morkaka:(Hvis det er noen andre her som er i samme båt, hvilken forebygging/oppfølging får dere?

Hei:)

Eg har det di kaller s-protein mangel i blodet som gjør at eg har lett for blodpropp. Eg har gått på klexane fra eg startet prøverør forsøket å må gå på dette til 4 uker etter barnet er født. I vår familie er det mormor, mor å eg som har fått dette. Ikke helt sikker på om dette er hva du tenker på. Men tenkte å svare:)

Har heterozygot Leiden mutasjon. En genfeil som kan gjøre at blodet koagulerer lettere og man har økt risiko for blodpropp.Har surfet etter informasjon på nettet og funnet ut at mange gravide får blodfortynnende pga dette. Ekstra oppfølging og ekstra ul er det også noen som får. Ser at jeg har økt risiko for SA pga dette og synes det er skummelt. Fosterdød sent i svangerskapet kan også oppstå pga blodpropp i morkaka:(Hvis det er noen andre her som er i samme båt, hvilken forebygging/oppfølging får dere?

Hei:)

Eg har det di kaller s-protein mangel i blodet som gjør at eg har lett for blodpropp. Eg har gått på klexane fra eg startet prøverør forsøket å må gå på dette til 4 uker etter barnet er født. I vår familie er det mormor, mor å eg som har fått dette. Ikke helt sikker på om dette er hva du tenker på. Men tenkte å svare:)

S protein mangel, tror jeg er en variant. Minnes jeg har en venninne med dette...! Hunog jeg har ikke det samme... og jeg har heterozygot leiden..

Jeghar protein C mangel

pappa hade blodpropp 2 ganger i ung alder og tar Marevan fast.

jeg og søsteren min har snev av det samme , men trenger ikke ta medisiner til vanlig,

Ved graviditet må vi ta Fragmin injeksjoner.... hele svangerskapet og til 6 uker etter fødsel.

Får ekstra oppfølging av sykehus med ultralyd 1 gang i mnd. Dette for å å følge med på fosterets vekst ... siden de er noe økt sjanse for blopropp i morkake og sånn...

Jeg har vært veldig fornøyd med oppfølging under begge mine svangerskap. Når jeg nå forhåpentligvis snart blir gravid igjen så skal jeg følges opp ved et annet sykehus og e spent på om de er like flinke der.

Er hvertfall ikke alle leger som er like oppdatert ..

Annonse

Noen av dere som sliter mye med kvalme? Er i 12. uke. Gikk ned 6 kg over 4 uker, så ga kvalmen seg gradvis men nå kjenner jeg at det ikke er helt over. Unngår melk.

Jeg er kvalm ja...sykemeldt ut uke 9 nå... Startet allerede 5+2 denne gangen. Vært kvalm til uke 16-17 de to andre graviditetene jeg har hatt....

Lurer på om denne kvalmen kan ha sammenheng med leiden. Skal ta det med legen min på mandag. Fikk endelig svar på at det er heterozygot leiden mutasjon jeg har, er altså bærer av genet. Lettet over endelig svar, men bekymret for utfallet.

Jeg fikk påvist Leiden-mutasjon i 1998, heterozygot. Hadde blodpropp i lungen da jeg var 16 år etter å ha gått på p-piller.

Har født to friske gutter og venter nr tre til våren.

Gått på Fragmin i alle svangerskap. Noen forhåndsregler og dette er helt uproblematisk :)

Ved heterozygot mutasjon er risikoen for blodpropp omlag 5-7 ganger større enn en som ikke har, har du feil på begge gen (homozygot) er risikoen ca 30 ganger høyere.

Det mange kanskje ikke tenker over er at østrogen-tilskudd kan være like farlig som å være homozygot, men det er det få som tenker over.

Jeg har alltid tatt fragmin ved flyreiser, ellers kun i svangerskapene. Ingen merkbare symptomer på å være bærer av Leiden, så ta det helt med ro. Svangerskapet ditt går nok bra. Gled deg heller over at du trolig får flere UL og kan se den lille flere ganger gjennom svangerskapet :) :) :)

Gjest Trulte med to små

Jeg har bare lest om Leiden-mutasjon her inne og lurte på om legen kunne ta en blodprøve og se om jeg hadde "tykt" blod. Han så litt rart på meg, men jeg prøvde å forklare hvorfor jeg ville sjekke det, mht 2 SA og 3 mislykkede ivf forsøk.

Mener begge mine foreldre går på blodfortynnende.

Blodprøven forstod jeg var helt fin, men jeg fikk faktisk tilbud om å få albyl-e ved forrige forsøk nr 4 og ble da gravid. Vet ikke om dette bare var tilfeldig og flaks, men hvem vet?

Jeg er litt kraftig og har dermed noe nedsatt blodomløp, følge en sykepleier, mulig det men føler med sprek og fin form stort sett.

Jeg skal ta blodfortynnende til uke 12 og føler dette er bra for meg.

Hei alle sammen!

Det var jeg som skrev dette innlegget for nesten 3 år siden. Svangerskapet gikk knirkefritt og jeg fødte en stor gutt. Legen min var veldig usikker på om jeg skulle ha blodfortynnende og måtte undersøke med spesialist. Spesialisten mente jeg måtte sette Fragmin-sprøyte hver dag til 6 uker etter fødsel. Jeg ble fulgt opp med ekstra ul i uke 30 og like før termin. Søsteren min har også Leiden heterozygot og hun fikk også blodfortynnende i svangerskapet.

Nå er jeg gravid igjen og har kommet i gang med "sprøytehelvettet" :-P Men må da innrømme at det ikke er det verste, det verste er den kraftig innsnevra prevansjonsmuligheten... Har egentlig bare 4 alternativ: kobberspiral, pessar, cerazette og kondom. Kobberspiral fikk jeg infeksjon i egglederne av, så den vil jeg ikke bruke før jeg er ferdig med produksjon, siden det kan føre til tette eggledere. På cerazette ble det bare tull med mensen, blødde flere ganger i mnd. Pessar og kondom gidder jeg bare ikke! Har måttet satse på sikre perioder og hoppe av i svingen ;-) Heldigvis gikk det bra og jeg ble gravid akkurat da vi ville :-)

Hvor mange ekstra ul har dere andre fått?

Det med kvalme tror jeg ikke har noen sammenheng med Leiden, fordi jeg har aldri vært kvalm gjennom mine 4 svangerskap.

Hei! Artig! Jeg detter inn etter pos. Test i dag og det første jeg finner er denne gamle Leiden-tråden :) fikk ingenting blodfortynnende sist, og alt gikk fint. Men jeg håper jeg får muligheten til samme oppfølging denne gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...