Gå til innhold

Noen med Leiden mutasjon her inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har heterozygot Leiden mutasjon. En genfeil som kan gjøre at blodet koagulerer lettere og man har økt risiko for blodpropp.

Har surfet etter informasjon på nettet og funnet ut at mange gravide får blodfortynnende pga dette. Ekstra oppfølging og ekstra ul er det også noen som får. Ser at jeg har økt risiko for SA pga dette og synes det er skummelt. Fosterdød sent i svangerskapet kan også oppstå pga blodpropp i morkaka:(

Hvis det er noen andre her som er i samme båt, hvilken forebygging/oppfølging får dere?

Skrevet

jeg har leiden ... fått brodfortynnende fra uke 23 to ganger om dagen, men for to dager siden fikk jeg beskjed av lege på føden at jeg egentlig ikke trengte å gå på det i det hele tatt.... kjipt å vite nå i uke 38 at jeg kunne slippe å sette mange hundre sprøyter..... men skal bruke det 6 uker etter fødsel...

jeg er heterozygot men har arva det av min mor... og i følge jordmora trengte jeg det,(men ho viste nesten ikke hva leiden er), men legen på føden ,som kunne en del om leiden, sa at det var kunn hvis jeg hadde vært homozygot, eller andre sykdommer i tillegg til være heterozygot..

ikke noe å engste seg for i din/vår situasjon.

Skrevet

Jeg har leidenmutasjon. I forrige svangerskap fikk jeg ikke blodfortynnende før etter fødsel. Da fikk jeg blodpropp i lungene noen uker etter fødselen. Så i neste svangerskap vil jeg få blodfortynnende sprøyter hele svangerskapet og antageligvis ekstra ultralyd.

Skrevet

Jeg har også leiden, men da den milde formen. Går ikke på noen medisin. Får kun en ekstra UL. Skal på den neste uke.

Var spørsmål om dette var grunnen til at mitt først barn var liten av vekst.

Skrevet

Jeg har leiden, den milde varianten her og. Gikk på blodfortynnende sprøyter hele svangerskapet begge gangene og i 6 uker etter fødsel. Grunnen var at jeg har hatt en spontanabort og at mamma har hatt blodpropp i ung alder. Så i mitt tilfelle ble det anbefalt. De fleste som har den milde formen trenger ikke behandling, men det skader uansett ikke å få blodfortynnende så hvis du kan få det hadde jeg nok takket ja:-) Selv om det er et ork å sette sprøyte i magen hver dag.

Skrevet

Trodde ikke det var noe spesielt dere med heterozygot LM trengte å gjøre? Søstera mi har genfeilen bare på ett gen, og har gått på p-piller uten østrogen, men fikk beskjed om at hun ikke trengte å bekymre seg for noe i forb. med svangerskap, kun hvis hun skulle ut og fly, var sterkt overvektig eller over 40 år? ViI har det i familien, så alle har vært og testet seg, har et søskenbarn som er homozygot og hun har to friske barn som hun fikk i 20-årene, og mistet to ganger like før hun var 40. Da oppdaget hun det.

Skrevet

Takk for svar alle sammen:) Setter stor pris på det!

Hvis jeg har skjønt det riktig, så skal man vanligvis ikke ha noen ekstra oppfølging eller noen forebygging (blodfortynnende) hvis man er heterozygot. Unntaket er hvis man har hatt blodpropp tidligere eller en 1. grad slektning (foreldre/søsken) har hatt blodpropp før fylte 50, eller hvis man har andre sykedommer, røyker eller er overvektig.

Mamma hadde blodpropp i lungen da hun var 45 år. Hun har helt fine årer, så det var blodet som koagulerte og tettet en blodåre i lungen. Var slik vi fant ut at vi har dette i familien.

Jeg opplevd også en MA sist jeg var gravid.

Jeg ønsker å være "føre var" og blir å mase om å få blodfortynnende. Til fans med sprøyteskrekken;)

Skrevet

Ei venninne av meg har det og gikk på Fragmin hele svangerskapet.

Skrevet

Jeg har også Leiden, og gikk på fragmin hele svangerskapet.

Fikk ikke sjekket opp skikkelig før kontrollen i uke 12, men han sa at neste gang jeg ble gravid måtte jeg komme inn med en gang slik at jeg starter på sprøytene fra postiv graviditetstest.

Skrevet

Har leiden/apc resistens og det ble påvist etter tester pga at min mor hadde fått blodpropp og de fant det hos henne..

Jeg gikk på klexane 40 mg fra uke 12 til 6 uker etter fødsel forrige gang og skal gjøre samme nå.Tar en sprøyte daglig...

Har hatt mnd UL siden uke 12 omtrent,for vekstestimering...

Skrevet

Zalto og Hormonia:

Har dere heterozygot/enkel som er arvet av bare 1 forelder? Eller har dere homozygot/dobbel som er arvet av begge foreldrene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...