lutefisk Skrevet 1. januar 2010 #1 Skrevet 1. januar 2010 Er det noen her inne som har opplevd bråstopp i ammingen? Hvordan har det gått for dere? Fra å gå til brystspreng og melkelekkasjer virker det nå som brystene nesten er tomme. Vekta til datteren min har stått stille en stund, og i samråd med hs begynte jeg med grøt da hun var 4 mnd. Hun er straks 6 mnd. Hun gråt mye på kvelden, og etterhvert måtte jeg begynne med mme. Nå går det kun i mat og mme. Hun er helt uinteressert i pupp. Jeg klarer ikke pumpe meg (kommer ikke noe ut), men vet at det er litt melk igjen. Prøver å amme, men kan jo ikke tvinge jenta heller. Kan jeg bare slutte brått? Får jo ikke ut melken når hun ikke tar brystet. Uff, dette synes jeg er supertrist. Er flaskebarn selv og har det jo fint, men skulle så gjerne ammet hvertfall noen måneder til. Skjønner at slaget er nærmest tapt. Orker ikke stresse mer med dette.
lutefisk Skrevet 1. januar 2010 Forfatter #2 Skrevet 1. januar 2010 Må bare legge til at det virkelig ikke er lett når man ikke klarer å amme lenger selv om man så gjerne vil. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare følelsen, men det er nesten så man skammer seg. Blir jo helt nedfor :0/ Og alt det man leser om viktigheten av å amme, og om alle "farene" med mme gjør ikke saken bedre. I tillegg har jeg klart å gi mme som har stått noen timer. Tok noen dager før jeg skjønte hvor farlig det kan være! Ble jo helt på gråten. (Please ikke noe kjeft for dette. Har det elendig nok med tanken på hva som kunne skjedd.)
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 1. januar 2010 #3 Skrevet 1. januar 2010 Jeg har også fått helt slappe pupper i det siste. Mi blir 3 mnd om 4 dager. De virker helt tørre, men innimellom ser jeg melk i vikene på munnen på jenta mi, så det kommer jo noe. Jeg har vært redd for at det har vært for lite, men når vi prøver å gi litt tillegg etterpå så vil hun ikke ha, så da er hun mett. FOr hun tar flaska lett når hun virkelig er sulten. Selv om jeg føler at puppene mine er tomme, så er jenta mi tilfreds og det virker som hun vokser. Har også lest at det selv om puppene føles tomme og slappe, så betyr det ikke at det er mindre melk. Kan være at produksjonen har stabilisert seg. jeg vet ikke hvor mye det er vanlig å gå opp den alderen der jeg, men det går vel ikke like fort som de 3 første månedene?? Hva er farene med MME??? Det er vel ingen farer? Bortsett fra antistoffene fra mor selvsagt, de får man jo ikke med MME. men finnes mange som bare har gitt erstatning til barna helt fra fødsel av og de er like fine og friske de barna. Som du selv sier er du jo flaskebarn Men skjønner frustrasjonen. Jeg hadde planer om å fullamme, men jeg ble så sliten de første ukene av å konstant sitte å amme, så jeg gav meg hen og prøvde NAN etter siste måltid på kvelden. Du verden som det hjalp. Det betydde ikke at jeg måtte begynne å gi NAN oftere, eller hver dag. Jeg ammer stort sett hele tiden, så hender det en gang iblant at hun får flaske. Da får pappa også gi litt mat. Det syns han er storstas! Det er finnes positive ting med flaske i forhold til pupp og det er jo at du vet at hun får i seg mat og næring. Og som en bonus kan du spise det du har lyst på uten å tenke på om hun får gass i magen Du kan jo gi av den melka du har også gi litt tillegg etter hver måltid. Det betyr at jenta di får morsmelk, nærhet, kos og antistoffer selv om du gir litt MME Må jo ikke slutte helt hvis du fortsatt har litt melk
lutefisk Skrevet 2. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 2. januar 2010 Takk for svar :0) Ser jeg har forklart meg litt klønete når det gjelder mme. Ikke mme i seg selv som er farlig. Men når man leser at "gjør sånn og sånn" ellers kan barnet dø, så gjør det meg rimelig nervøs hvertfall. (Synes forøvrig det er helt håpløst av et seriøst nettsted å formulere seg sånn, men det får jeg ta opp med de ansvarlige der.) Hygiene, oppmåling, temperatur osv. osv. Det er noen flere fallgruver enn ved vanlig morsmelk. Prøver å amme, for jeg vet at jeg har melk, men hun er helt uinteressert. Kun flaske som gjelder. Så det blir vel til at jeg må leie elektrisk pumpe på hs og stille den inn på maks for å kanskje få ut et par edle dråper.
rima Skrevet 4. januar 2010 #5 Skrevet 4. januar 2010 Jeg fullammet min datter til hun var litt over 5 mnd. Fortsatte med ganske mye pupp framover og grøt og diverse. Da hun var 9 mnd var det bråstopp. Hun ville ikke ha mer. Etter noen dager prøvde jeg igjen (utrolig hva man ikke gjør for å få vekk sprengen!!) og da tok hun puppen. Så ammet jeg en mnd til og da hun brånektet ved 10 mnd, ga jeg opp. Jeg orket ikke megaspreng igjen og sluttet med pupp da. Dette er jo litt annerledes siden vi var rett ved ammestopp uansett - du er jo i utg.pkt et stykke fra der. Men jeg vil bare si at det er verdt å forsøke. Jeg ville forsøkt hardere dersom jenta mi var mindre da hun nektet å ta puppen. Er verdt forsøket. Men dersom det ikke går, så må du være fornøyd med at du har ammet så lenge som du har. Hun har fått i seg mye viktige stoffer i den tiden! Og mme er et bra alternativ! Så ikke fortvil. Dette går så bra så. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå