Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynte dere å gi deres små smokk?

Det anbefales jo å vente til ammingen er 'godt i gang' (uten at jeg er helt sikker på hva det betyr, men vesla spiser iallefall som en hest). Har ikke gitt henne smokk enda, det har ikke vært noe behov for det, men har begynt å lure litt på om det kan være sånn at hvis vi venter for lenge så kan det føre til at hun ikke vil ha smokk i det heletatt? Hun ser ikke ut til å ha noe utilfredsstillt sugebehov nå, men vet jo at smokken kan være til utrolig trøst for de litt større barna.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte når han var underkant av en uke og det gikk kjempegreit. Er han veldig trøtt så roer han seg fort med smokken.

Har inntrykk av at jo lengre man venter så vanskligere kan det bli, men at alt til slutt kommer an på ungen. Vet om de som ikke vil ha smokk i det hele tatt og de som tar alt de kan få uten problemer.

Skrevet

Vi ga gutten vår smokk allerede etter tre dager, han hadde et veldig stort sugebehov helt fra starten av. Han hadde bra sugetak på brystet og amminga gikk greit så vi prøvde litt. Men det er jo litt skummelt å begynne så tidlig, de kan bli sugeforvirra. Nå bruker ikke gutten vår smokken så mye, men det er en fin måte å få han til å roe seg ned på. Han vil helst bruke puppen som trøst.... ;-)

Datteren vår ville ikke ta smokk i hele tatt, til stor fortvilelse for oss. Hun hadde nemlig kolikk. Men så fikk hun smokker med navnet sitt på da hun var 1 1/2 år, så da begynte hun da. Veldig lurt, men det var ikke noe problem å slutte med den heldigvis.

Skrevet

Tror mini var ca 1 uke. Følte jeg vi hadde ammingen under kontroll, og tenkte vi skulle prøve for moro skyld å se om det gikk. Ble en helt annen hverdag med engang:)Da kunne han være våken uten å gråte:) Kjempe fint. Blir mer kos for far også:)

Skrevet

vi startet da bittelillemor var sånn 5-6 dager, da var hun godt i gang med sugingen på brystet. Smokken er en fin hjelp til å roe henne, og mye bedre enn at hun bruker meg (puppen min) som smokk, for den var veeeeeldig sår de første dagene... Jeg prøvde to ulike smokketyper, første ville hun ikke ha, andre tok hun rett i munnen og begynte å suge og var kjempefornøyd.

Skrevet

Skulle akkurat til å spørre om det samme? Vi ga han den faktisk igår, bare 4 dager gammel. Han har et veldig stort suttebehov, og koser seg med den allerede. Mye roligere gutt nå, var mye gråting og leting etter pupp selv etter å ha spist fra begge... Men må si at det føles litt tidlig og "feil", jeg er en sånn typisk "følge-reglene-person". Førstemann fikk ikke før han var 3 uker.... Jaja, d går sikkert bra! :)

Skrevet

Minus spm-tegn etter første setning... hehe. Jordmødrene på barselhotellet sa vel tidligst etter 14 dager til oss da men.... vet om flere som har med smokk allerede på sykehuset, så tror det er veldig individuelt hva folk faktisk gjør....

Skrevet

Tror de pleier å si et par uker. Men hvorfor egentlig gi smokk hvis babyen ikke har sugebehovet??

Skrevet

Vel, kommer nok ikke til å gi med det første, hun er bare 16 dager gammel, og desuten veldig rolig og fornøyd. Men etter å ha jobbet noen år i bhg har jeg erfart at barn som ikke bruker smokk kan være utrolig vanskelige å trøste når de er lei seg, er syke eller har vondt. Så jeg er litt redd for at om vi venter for lenge med å gi henne smokk så kan det øke sjansen for at hun ikke vil ta den, og det er så fryktelig vondt å ikke kunne gjøre noe for å trøste barn når de har det vondt.

Skrevet

Vi startet da mini var 2 dager gammel. Han brukte vel smokk i knapt 2 mnd, og nå vil han ikke ha den mer :)

Skrevet

Jenta mi har aldri villet ha smokk. Fra første dag hun kom ut suttet hun på tommelen. Fordeler og bakdeler er det både med smokk og uten. Sønnen min brukte smokk og jeg husker vi lette etter den smokken hele tiden og opp om natta fordi den datt ut osv.

Jenta mi er 11mnd og sutter kun på tommelen når hun er trøtt og hun skal sovne. Må innrømme det er litt deilig å slippe det smokke maset. hehe

Skrevet

min lille gutt fikk smokk da han var 30min gammel... men jeg ammer ikke.

Skrevet

Vi gav sutten 2. dagen mens vi fortsatt var på sykehuset. Ammingen gikk greit fra første stund, og har ikke hatt noe problemer med det i ettertid. Gutten vår har et stort sugebehov og er glad vi gjorde det (og at jeg tok den med!)

Min kusine strevde noe veldig for å få jenta si til å ta smokk/tåteflaske. Hun er nå snart et år og vil fortsatt ikke. Tror det er mye "avlastning" i smokken :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...