Full house Skrevet 31. desember 2009 #1 Skrevet 31. desember 2009 Jeg ser du har peiling på rotter. Jeg har lovt datteren min en rotte, så jeg lurer på om du har noen tips? Til raser og alt mulig annet man bør ta hensyn til? Jeg trodde det bare fantes hetterotter og ørkenrotter (Sistnevnte er IKKE aktuell) så jeg er litt blank kan du si! Takker for svar!
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 31. desember 2009 #2 Skrevet 31. desember 2009 Hei. Rotter er kule dyr! Først, så er det fint at du har lovet henne ROTTER og ikke en rotte. De er helt avhengig av selskap om de skal være lykkelige. De fleste av oss har ikke tid til å underholde en rotte hele tiden. Så 2 eller flere må en ha. Så er det buret. Det skal være nokså stort, ha mulighet for å ha flere "etager", så jeg ville gått for et jenny bur eller tilsvarende. Ikke et sånn flatt hamsterbur e.l. Over til burinnhold. Bunnstrø må ikke være flis eller sånn bomullgreie. Du må enten kjøpe støvfrie pellets eller bare bruke avispapir. Det gjør vi og det funker helt greit. Rotter lukter. Det er ikke til å komme fra, så burvask 1 gang i uka er nødvendig. Det går ann å få rotter til å gå på do i en boks ala katter, noe som vi har lært våres. Fyll en liten boks med kattestrø, og legg bæsjen oppi der når de har flyttet inn. Er du heldig så slipper du bæsj i hele buret. Kjøper du løpehjul sørg for at det ikke er en sånn med hull i men en som er hel så de ikke får halen i klem. Så over til rottene: Det finnes kun en type rotter: Rattus norwegicus eller den berømte tamrotten. Ørkenrotte er helt anderledes og jeg aner ikke om de blir like tamme som vanlig rotter. Det man kaller hetterotte er altså den vanlige tamrotten. Hette er kun en markering som finnes på ganske mange rotter og derfor har mange begynt å kalle tamrotter for hetterotter selvom ikke alle har hette. Det finnes flere typer markeringer og det kan du lese mer om på www.tamrotter.com Det finnes glatthåret, krøllet (rex) og naken rotte. (dobbel rex) Jeg vil råde deg til å være nøye med hvor du kjøper rotter fra, og aller helst fra en oppdretter om det er mulig. Du finner en liste over oppdrettere inne på nettsiden tamrotter.com Om du ikke får fra oppdretter ville jeg iallefall sørget for at dyrebutikken ikke henter fra imazoo og sverige. Det er en stor "fabrikk" som selger rotter både til slangemat og til koserotter. Det er mye bedre å få rotter som iallefall er fra norge og halvveis kjent oppdretter og som har vært i kontakt med mennesker før du får de. Da er de mye lettere å få tamme. Vi har hatt rotter fra imazoo og vel, selvom de var søte og ble ganske tamme så er det noe ganske annet å få rotter som er vant med mennesker fra første stund. De vi har nå er fra norsk oppdretter men kjøpt på TAM på alnabru. De var håndtamme og er veldig nysgjerrige. Sørg for at du kjøper de så fort som mulig etter at de kommer i butikken iallefall. Vi får to rotter til om noen uker fra oppdretter og vi gleder oss max. Lykke til. ps: det er bare tull at man kan løfte rotter i halen. det gjør vondt for de!!!
Full house Skrevet 1. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 1. januar 2010 Tusen takk for masse nyttig informasjon! Gammelkjæresten min hade 2 rotter, så jeg så jo hvor glade de var i hverandre:-) Datteren min er 11 år, og svært så moden for oppgaven. Hun leser alt hun kommer over, men jeg vil ha litt mer pålitelige kilder, så jeg vet sikkert :-) Jeg har lest at det er lurest å skaffe fra oppdretter, så jeg håper bare vi finner en som ikke er så langt unna! Anbefaler du hanner eller hunner? Og er det lurest og ta et søskenpar? Hun har spart 3000 nå, håper det hoder til et okei bur, jeg har lovt å sponse henne hengekøyer og annet til buret :-) -Og haleløfting, tanken hadde ikke slått meg en gang! Selvfølgelig skal vi ikke gjøre slikt :-) Kommer du på mer, så bare si fra!!
Full house Skrevet 1. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 1. januar 2010 Kikket på nettsiden nå, der var det masse nyttig informasjon! Men jeg finner ingen liste over oppdrettere.. Hmmm! Kjenner du til noen i trøndelagsområdet du kanskje?
Full house Skrevet 1. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 1. januar 2010 Mye mas her, hehe men jeg fant listen. Er bare en oppdretter i Trondheim og det er en jente på 16 år. Bør jeg være skeptisk? Her lurer vi på alt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå