septbaby09 Skrevet 31. desember 2009 #1 Skrevet 31. desember 2009 Lillegutt på snart 3 mnd har begynt med noen rare søvnvaner. På dagen sover han omtrent bare fra 20-40 min pr lur. Er våken 1-2 timer før han skal sove igjen... er dette vanlig? Før var det ihvertfall 1 time om gangen ++. Om natten spiser og hver annen time som vanlig, dette gjelder også dagtid, men de siste dagene er det bare gått 1.5 time mellom, sliiiiitsomt!! Også har han begynt å grine idet han slipper puppen, hmm.. blir urolig, men roer seg med smokken... dette er nytt. Alltid likt smokken, men mens når han skal sove tidlig kveld eller dagtid, aldri natt før. hmm.... Trodde de skulle begynne å sove mer jeg... Han er stor gutt da, nesten 7 kg
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 31. desember 2009 #2 Skrevet 31. desember 2009 hmmm.... får han noe tillegg??? Har bare hørt (uerfaren som jeg er på det området) at når de begynner å spise oftere så trenger kanskje de litt ekstra påfyll av mme. ikke vet jeg.... men går kanskje an å prøve,så man ikke sliter seg helt ut.
Romeren Skrevet 31. desember 2009 #3 Skrevet 31. desember 2009 ..men er det ikke sånn at han spiser oftere for å regulere opp produksjonen din..? Da vil vel tillegg forstyrre denne reguleringsmekanismen? Ikke at jeg tror at gutten har vondt av å få mme som tillegg, men kroppen er vel innrettet sånn at du også skal klare det uten. Det beste er vel å snakke med helsesøster om det...
septbaby09 Skrevet 31. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 31. desember 2009 Hei dere. Har tenkt begge tankene egentlig, har kjøpt inn litt mme, men ikke gitt ennå, for om han skal regulerer vil det kanskje forstyrre ja. Skal på 3 mnd kontroll om en uke, får vel bare høre da, men syns det begynner å bli veeeeldig ofte nå, også siden han er 3 mnd snart! Hmm...gleder meg til man kan begynne med grøt jeg, kanskje han sover mer da. Ellers er han en rolig baby blitt, så kunne vært verre..
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 31. desember 2009 #5 Skrevet 31. desember 2009 Ja, det kan selvsagt være økedøgn. Men jeg vet bare at jeg selv har gitt MME i perioder hvor jeg følt jeg har ammet og ammet, men det virker ikke som om det har forstyrret noen ting. De siste tre dagene har jeg ikke gitt noe tillegg og det har ikke betydd at jeg har måtte amme mer, eller at hun er mer våken om natten. Men før jeg gav MME har jeg ammet såpass ofte at det nesten ikke virket som om produksjonen tok seg opp. helsesøster sa at det var ingenting i veien for å gi litt tillegg hvis vi følte for det. Jeg har til og med vært på fest der jenta fikk NAN i nesten ett døgn og jeg manglet en del til pumpa, så jeg fikk ikke pumpet meg før det hadde gått nærmest 12 timer. Likevel har ikke jeg ammet mer etter det. Alt virker i skjønneste orden. Men det er selvsagt opp til en selv om man vil sjanse på å gi MME for så at man kanskje må begynne å gi det hver dag, eller om man vil "slite" seg ut med ammingen. Men det kan sikkert være greit å vente et par dager og se om det går seg til, for det kan jo være som romeren sier at babyen har økedøgn
MღM Skrevet 1. januar 2010 #6 Skrevet 1. januar 2010 Dette hørtes helt ut som når vi hadde økedøgn her i omtrent samme alder. Grein på puppen og når han var ferdig samtidig som puppene føltes slappe og tomme. Begynte med litt grøt da jeg var redd jeg hadde lite melk, men slutta igjen når jeg kjente at det var fullt i puppene igjen og har glugget i seg melk Jeg har aldri brukt mme, men føler at det er enklere å amme - så da "sliter" jeg meg gjerne gjennom en dag eller to (denne gangen økte det faktisk mest om natta) med amming
*lindamor* Skrevet 1. januar 2010 #7 Skrevet 1. januar 2010 Høres ut som økedag/er. Ettersom han er såpass stor vil han kreve mere og mere mat,og du produserer bare melk etter etterspørselen. Jeg ville ikke ha gitt tillegg, da vil du ikke få økt produksjonen din til det lillegutt trenger. Ja greit det kan være litt slitsomt dem dagene det står på, MEN ikke mere slitsomt enn plutselig å ende opp med ett flaskebarn og måtte koke flasker å blande melk flere ganger om dagen. Noen barn takler både pupp og flaske andre ikke. Og som oftes finner en ikke ut det før ungen plutselig nekter pupp..
Nå da? Skrevet 2. januar 2010 #8 Skrevet 2. januar 2010 Ville bare si at jeg blir litt skremt av enkelte av svarene du får... Det virker som om at mange setter seg selv foran barnet når de ikke vil gi tillegg og hvis de i tillegg synes det er slitsomt å koke flasker og blande pulver, ja da blir jeg redd!! I en reportasje på tv2 ble det sagt at mange barn blir lagt inn på sykehus pga dehydrering fordi det er blitt slik et voldsomt fokus på amming her til lands. Mange barn får ikke nok mat, rett og slett. (Reportasjen finnes sikkert på Tv2 sine sider enda) Kanskje melka ikke har nok næring? Vet du hvor mye han får i seg? Pumper du i tillegg slik at du vet at du har nok melk? Jeg ville ha prøvd å gi litt tillegg på kvelden før han legger seg, kanskje han sover litt lengre den første runden i allefall. Så er tipset også at du legger deg selv også!! Husk også at flaskebarn er vanlige barn de også...
Ella12 Skrevet 2. januar 2010 #9 Skrevet 2. januar 2010 Må si meg enig med Endelig! Babyen har det heller ikke noe bra med en mor som er utslitt og stressa pga bekymringer. Jeg sleit veldig med amminga selv (gjorde utrolig vondt), og tvang meg selv til å fullamme til han var 3 mnd. Etter det begynte jeg med flaske. Synes dette var en kjempefrihet! For det første fikke jeg ha brystvortene for meg selv og for det andre så fikk jeg en mye bedre oversikt over hva han fikk i seg (han var litt liten den første tiden). Jeg ble SÅ mye mer roligere og kunne endelig nyte småbarnstiden uten noen bekymringer (Vel, bekymringer har man vel alltid som mamma ). Å koke flasker og lage melk gjør du på et blunk når du har fått laget deg et system! Lykke til
Lillemor&Gutta Skrevet 2. januar 2010 #10 Skrevet 2. januar 2010 Signere di her oppe. Måtte selv over på flaske pga lite næring. Ja det er litt mer stress å koke flasker å slik men legger mann opp dagen og har nok flasker gjør man det kun 1 gang for dag. Kommer deg fort inn i en rutine. Min erfaring er at babyen har det bedre å jeg har fått stresset ned noe som også gjør at han har det bedre. Må også legge til at når jeg hadde økedøgn så sørger jeg for å få tak i litt MME og gav han dette på kveldene. Da fikk babyen sove å puppen fyllt seg opp slik at det var mat i den i gjen. Ved alt for hyppig amming får aldri puppen fyllt seg opp til strekkelig. Dette ødela aldri økedøgnene siden jeg la han til hele dagen og evntuellt om natten. Barnet blir jo både sliten å trøtt av å aldri kan sove noe som i gjen kan resultere i enda mer gråt. Bare min erfaring hvertfall
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 2. januar 2010 #11 Skrevet 2. januar 2010 Det er det jeg også vil fram til. Jeg har fått det mye bedre etter at jeg begynte å litt MME. Ser ut til at babyen er mer fornøyd også. Det betyr jo ikke at man trenger å la vær å amme, det er jo bare snakk om tillegg. Og jeg fikk grønt lys av helsesøster når jeg spurte om det var greit at jeg gav litt tillegg. Da var jenta mi 4 uker. Dessuten synes jeg det er mye lettere å koke flasker enn å sitte i en stol å amme dagen lang. Babyen får jo i seg antistoffer selv om man ikke fullammer. En annen fordel med flaske er at babyen ikke får i seg miljøgifter som den får igjennom morsmelka. Så det er både fordeler og ulemper med amming og flaske. Tror ikke det er noe i veien med noen av delene. Det viktigste er at babyen vokser og at både mor og barn har det bra
septbaby09 Skrevet 2. januar 2010 Forfatter #12 Skrevet 2. januar 2010 Takk for svar jenter. Som sagt, tror ikke han lider noen nød egentlig, han er en stor gutt på 7 kg, og ikke fullt 3 mnd ennå, så han vokser fint. Har prøvd litt mme tidligere, men virker ikke veldig glad i det, nan. Kankje prøve et annet merke etterhvert. Men tok opp litt frossen melk nå, og planen er og blande det med mme ikveld som siste målr\tid før jeg selv legger meg, og se om det kan hjelpe litt. Det rare er at nå begynner han og ha laaaang pause fra vi står opp kl 08, og kan drøye til kl 12-13 før neste måltid, litt vridd rytme ;( kunne ikke det være natt??!! jaja...
Trollemor75 Skrevet 2. januar 2010 #13 Skrevet 2. januar 2010 Det kommer til å høres rart ut, men MME reddet amming for min del. Fra Trollet var 3 mndr til han begynte med fast føde 5 mndr gammel, fikk han 1 flaske med MME per dag, av og til 2. Hele hans 3. mnd brukte jeg med å amme han. Jeg ble bare mer og mer sliten og stresset og lei meg, og han var aldri fornøyd. Han ble også veldig slank i forhold til fødselsvekten. Jeg hadde nok melk til å holde han i live, men det ble ikke noe mer. Og ja, jeg gjorde alt, inklusivt 3 dager til sengs der jeg ammet eller pumpet meg annenhver time dag og natt. Det ble aldri mer melk. Så det ble 1 flaske på kveldstid, og jeg gikk aldri ut av huset uten utstyret i tilfelle han slo seg vrang under en amming. Det ble bedre med en gang, jeg fikk tilbake min blid (men slank) sønn. Etter 2 mndr begynte det igjen, men da innførte vi fast føde i stede for å gi mer MME. Og kort tid etter var det ikke behov for MME lenger. Han mistet interesse for amming på dagtid rundt 7 mndr og jeg sluttet å amme helt når han var 9 mndr gammel. Det er klart at i en ideell verden jeg ville fullammet i 6 mndr og delammet til han var 1 år, men uten den ene flasken om dagen hadde han nok ikke fått MM i det hele tatt etter at han ble 3 mndr, jeg ville sluttet i ren desperasjon.
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 2. januar 2010 #14 Skrevet 2. januar 2010 Det er ikke uvanlig at det kommer en sånn periode rundt 3 mnd. Det hadde vi her også. Dette er sakset fra ammehjelpen.no: "Øke melkemengden (økedager) En økedag betyr rett og slett at man ammer litt oftere enn vanlig, og dette vil øke din melkeproduksjon. Har du lite melk, så sett andre gjøremål til side et par dager, og ta det med ro sammen med barnet ditt. Legg babyen til så ofte det har lyst, dette kan i perioder av dagen bety hver halvtime. Ikke se på klokka. Sørg for at antall måltider er minst ti i løpet av døgnet. Det er også fint for produksjonen om du ammer minst en gang i løpet av natten. Det er viktig at du selv får nok søvn og hvile. Økedager forkommer vanligvis ved 1-3 ukers alder, 6-8 uker og 3 måneder. Økedagene kan forekomme så ofte som hver 14. dag." Som du ser er det en økning igjen rundt 3 mnd. Les mer på ammehjelpen.no, det er gode sider. Jeg brukte også litt mme i perioder rundt denne alderen, men jeg sitter igjen med en negativ erfaring på det. Her ble Lillegutt mer int i å ta flaska enn puppen, og det var jo ikke bra. Så jeg kuttet flaska helt da, og måtte bare bruke puppen så ofte som mulig. Og han la fint på seg likevel. Vil også bare si at det er ingen garanti for at babyen vil sove lenger bare man begynner med grøt.Vi begynte med grøt ved 4 mnd i samråd med hs,men det gjorde ikke særlig utslag på nattesøvn eller dagsøvn. Nå er Lillegutt 8 mnd og spiser grøt x2, middag, brød og fruktmos til lunsj, men våkner fortsatt om natta (får bare smokken) og sover heller ikke supert på dagen. Det er nok bare sånn han er.
Trollemor75 Skrevet 2. januar 2010 #15 Skrevet 2. januar 2010 Jeg skriver under på det at grøt ikke nødvendigvis fører til lengre netter. Her ble det en stund med magevondt før det ble bedre igjen. Jeg ville ikke brukt det som en løsning på problemer med melkemengden før babyen er minst 4 mndr gammel. Det ammehjelpen forøvrig ikke forteller, det er at i gamle dager var det mange barn som dødde av underernæring, og at i u-land (og gamle dager) er det forholdsvis vanlig å brukke amme når man ikke har nok melk selv. Jeg klarte aldri, uansett hvor ofte jeg la gutten til brystet, å få nok melk passert 3 mndr. Ammehjelpen bare presset på meg, og jeg følte meg totalt mislykket over lang tid.
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 2. januar 2010 #16 Skrevet 2. januar 2010 Jeg mener ikke at man for enhver pris skal amme hvis det ikke er nok. Men man får jo heller aldri vite om man HAR nok hvis man heller aldri tar seg tid til å prøve å øke heller. Og som hi sier, så legger han godt på seg, så melka er nok næringsrik. Og i noen tilfeller så kan flaska ødelegge mye hvis man i utgangspunktet ønsker å amme. Og ja, jeg hadde mange ammeproblemer de 7.5 mnd jeg ammet. (Til opplysning så måtte jeg avenne Lillegutt lenge før jeg egentlig ønsket fordi jeg skal opereres om 14 dager.) Men han hadde i forkant avvent seg mye selv, ville ikke ha pupp annet enn morgen og kveld. Det jeg mener er at man trenger ikke hoppe på mme med en gang det er forandringer i spisemønsteret eller så fort det er litt småsutring etter måltidet. Det er masse annet som kan spille inn også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå