Gå til innhold

Trening (uke 15) - hvilke øvelser bør gravide absolutt unngå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Trener normalt 4 ganger i uken, og har gjort det i flere år. Det er ti år siden jeg fikk nummer to, og da trente jeg ikke. Min trening består av spinning, step og styrke (mage, rygg, overkropp). Nå leser jeg forskjellige ting om trening og intensitet- er det noen som kan svare meg konkret på hvilke øvelser gravide skal unngå (gjelder vel helst styrketrening det da). Har vondt for å legge inn årene, er ikke noe sofamenneske og føler meg i toppform:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan gjøre det meste, men unngå å presse med magen (som man gjør hvis man bruker veldig tunge vekter), når magen stikker ut har ikke situps noen effekt lenger så det bør du droppe, ellers droppe det som gjør vondt. Hvis du begynner å få bekkenløsning bør du unngå øvelser hvor du sprer beina mer enn hoftebredde. Og siden hvilepulsen til gravide er høyere kommer du lettere opp i makspuls og trenger ikke å ha så høy intensitet på konsisjonstreninga. Du kan hoppe og løpe så lenge du orker det, men etterhvert vil vekten plage bekkenbunnen og du kan ende med å tisse på deg under øvelsene..

Håper du får til å trene hele veien, sliter med å slepe meg på trening noen ganger i uka selv:)

Skrevet

Jeg måtte desverre melde pass på hele treningen etter noen uker med graviditet (eller, jeg var en gang på spinning i desember og klarer ikke å sette medlemsskapet mitt på hold fordi jeg *er en person som trener*).

Men før kroppen min satt en stopper for jevne 3 ganger i uken med trening samt å gå en time hver dag så kjøpte jeg meg Jill Jahrman sin Trening for kule mager. Den er veldig konkret og fin og jeg anbefaler den varmt til alle som skal trene under graviditeten.

Er 23 uker nå og dagdrømmer om å dra på trening og slite meg helt ut :D

Skrevet

Jeg har også bestilt den boka. Gleder meg til å få den. Jeg driver med intervall og styrketrening, men holder meg unna knebøy, og bruker heller lårpress-apparatet. Funker bra til meg enda.. Er i uke 19 nå...

Skrevet

Jeg har gjort knebøy frem til uke 18-19 ca, men da uten ekstra vekt. Nå har bekkenløsningen desverre kommet og tatt meg (skikkelig).

Ble helt gira av den boken og er dypt og inderlig skuffet over en gravid kropp som motsetter seg alt av trening og helst vil gjøre "ingenting". Men at jeg ikke kan trene noe særlig er i alle fall ikke bokens skyld :P

Skrevet

Spinning og vanntrening er jo bra! Vet ikke om hopping er så bra? Og vi skal jo ikke løfte så tungt, så unngå mye vekt kanskje? Har ikke peiling, men det tror jeg... hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...