Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #1 Skrevet 30. desember 2009 det står at den skal vannes ut i 24 timer, men skal kun byttes vann på èn gang. vil det si at det kun skal byttes ut vann etter pinnene er lagt til, eller under de 24 timene? Takker for alle svar!
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #2 Skrevet 30. desember 2009 Noen pakker er allerede gryteklare. Det vil si at de ikke trenger vannes ut. Jeg pleier bare å legge de i kaldt vann over nattet(10-14 timer) om de ikke er gryteklare. Og så tømmer jeg av dette vannet. Så har jeg en sånn metallrist i bunnen av en stor gryte, fyller vann opp til denne(til du ser vannet ved risten). Og så legger jeg i pinnekjøttet. Lokket skal ligge tett på hele tiden, og dette skal stå på svak varme i flere timer. Jeg lar det stå i 3-4 timer. Du må sjekke underveis at vannet ikke tørker ut i bunnen, ved å bare helle litt på gryta og se at der er vann. Fyll på litt vann om det ser ut til å bli litt lite.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #3 Skrevet 30. desember 2009 12-18 timer holder i massevis. Vi bruker å legge pinnekjøttet i vann sent om kvelden dagen før vi skal spise det. Hvis ikke mister det jo all saltsmaken og det er ikke særlig godt. Kjøttet skal være litt salt. Bruker ikke å bytte ut vannet. Pinnene trenger du ikke tenke på før kjøttet skal i gryta. Vannet skal da dekke pinnene, ikke kjøttet (for det skal danpes, ikke kokes). Husk lokk.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #4 Skrevet 30. desember 2009 EH...hva spør du igrunnen om? Om produsenten sier du skal bytte vann gjør du det en gang, halveis i utvanningstiden. Pinner i balje, vann som dekker i 12 t, bytte vannet og vent 12 t. Dampetid er ofte 3 t, spesielt om det er sau. Jeg bytter ikke vann om jeg vanner ut så lenge, men det kommer an på hvordan en liker det.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #5 Skrevet 30. desember 2009 PS! Vannet du bruker i gryta blir til sjy du skal servere til kjøttet, poteter og kålrabistappe. Derfor du må huske å ha lokk på, hvis ikke fordamper det.
Gjest Skrevet 30. desember 2009 #7 Skrevet 30. desember 2009 Man tager en gryte (eller et stort kar av et eller annet slag) og legger i kjøttet. Står det at de skal vannes i et døgn så gjør du det. Dvs du fyller vann til det dekker kjøttet, heller det av etter ca 12 timer og fyller opp igjen. Kaldt vann. Det er store variasjoner på hvor lenge det skal stå i vann, det kommer an på salting og røking, derfor lønner det seg altid å sjekke pakken eller hos slakteren hvor lenge det skal stå. Når det er ferdig utvannet, legger du bjørkepinner i bunnen av en stor nok gryte til at alt kjøttet får plass med lokk på. Har du ikke bjørkepinner tilgjengelig brukes en rist. Fyll opp vann til det når toppen av bjørkepinnene/rista og legg kjøttet i lagvis. Begynn med de største stykkene og legg de minste på toppen. Ta på lokk. La vannet koke og pass på at det ikke blir tørt i bunnen av gryta. Fyll i såfall på vann. Kjøttet er klart når det slipper beinet, regn 2,5 timer minimum.
DK+2 Skrevet 30. desember 2009 #9 Skrevet 30. desember 2009 Hvor lenge ville dere ha vannet ut pinnekjøtt som det står 30 timer utvanning på pakken? Jeg liker selvfølgelig at det er saltsmak, så vil ikke vanne det ut for lenge... Lagde pinnekjøtt for første gang i år og det skulle egentlig vannes ut 10-12 timer ifølge pakken. Vanna det ikke ut og resultatet ble altfor salt.
Gjest Skrevet 30. desember 2009 #10 Skrevet 30. desember 2009 da hadde jeg tatt 30 timer, jeg. Evt et døgn og bytta vann. Som jeg skrev over, det er STORE variasjoner hos de forskjellige produsentene på salting og røking, fra år til år også, så feks hos min slakter var det i fjor 24 timer vanning som ble anbefalt, i år var det 18 timer. Begge gangene ble resultatet perfekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå