Indigo 08-10-13 Skrevet 30. desember 2009 #1 Skrevet 30. desember 2009 Ammer lillegutt ca. 3 ganger om dagen, morgen, ettermiddag og kveld. Nå i jula har det blitt oftere siden vi begge har hatt fritt fra jobb og bhg. Vi har bestandig slitt med nattetull. Det førte til at jeg nattavvente da lille bare var 6 mnd, fordi jeg ble så sliten av all våk og amming om natta. Trodde det skulle bli bedre etter dette, men lille våkner fortsatt tidlig, gjerne ca. kl. 04:00 og holder det gående til kl. 06:00 (først da får han morgenpuppen). Så er det opp og hopp og full aktivitet. Ikke skjønner jeg hvor han henter energien? Må være noe krutt i den melka;) Vi tror han våkner så tidlig fordi han har lyst på pupp og kos. Pappaen pleier å prøve å få han til å sovne, det er ganske nyttesløst for min del. Sikkert pga melka. Lillegutt sover forresten på eget rom. Han spiser også godt gjennom hele dagen og til kvelds, så tviler på at han våkner fordi han er sulten!! Nå lurer jeg rett og slett på om jeg skal kutte amming i håp om at vi alle kan få litt mer søvn. I tillegg er jeg gravid på nytt og merker allerede at jeg er mer sliten og trøtt. Kanskje det ville vært det beste å slutte? Noen erfaringer på dette området? At barnet sover bedre etter ammeslutt?
SusyQ Skrevet 1. januar 2010 #2 Skrevet 1. januar 2010 Min erfaring er desverre den motsatte. At barnet tvert om våkner tidligere når det slutter å amme. Du sier jo selv at barnet ikke er sultent, så det er ikke derfor det våkner. Barnet ditt er jo nokså stort. Har du prøvd å forklare at det spiser på dagen og sover på natta og at du vil at det skal sove hele natta? Vi har hatt suksess med det. Forklar det flere ganger på dagen og gjenta de to setningene som et mantra om barnet våkner, men ikke gi pupp/frokost før 7:00. Regn med tre/fire netter der du må bysse, kose og bære for å trøste, men så har det pleid å løse seg her hjemme i hvertfall. Du har gjort en kjempejobb som har ammet så lenge. Om du fortsetter litt til (WHO anbefaler jo to år) kan amming være ganske nyttig i det året du går inn i nå, med barnehagestart og bakterier. Ønsker deg lykke til i alle fall!
Indigo 08-10-13 Skrevet 3. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 3. januar 2010 Takk for svar. Har allerede kutta ned til to amminger, morgen og kveld. Morgenpuppen har han brukt å få på sengekanten. Nå venter jeg til etter stell og frokost før pupp blir servert. Det ser ut som at lillegutt lærer fort. Han griner ikke etter pupp når vi står opp, men slår seg til ro med ei flaske vann. Dessuten har han sovet lengre de siste par dagene, helt til 07 - 0730. Tror vi er på rett spor:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå