Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #1 Skrevet 29. desember 2009 er abortfaren veldig mye høyere for oss med pcos??? har hatt MA to ganger. noen som vet hvor mye forhøyet risikoen er???
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #2 Skrevet 29. desember 2009 For normale kvinner er faren for spontanabort mellom 15 og 25% (husk at de fleste spontanaborter skjer allerede før man vet man er gravid, såkalte kjemiske svangerskap), for de som har PCOS er dessverre tallene så høye som 45-50%.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2010 #3 Skrevet 2. januar 2010 Det er langt i ifra ALLE som mener det.. dette er en hypotese, altså en teori om abortfaren ved pco. Kvinner med pco kan ha mange medfølgende lidelser som spiller inn på svangerskapet. Eller så har dem ikke det. PCOS i seg selv øker ikke abortfaren da menssyklusen uteblir skjer det ingen opphoping av manlige kjønnshormoner slik det gjør utenom. Jeg har selv PCO, gravid i 5 mnd 3 barn, og aldri mista et eneste et. Som jeg vet om, selvølgelig kan enmens ha vært en abort uten at jeg vet det, men å abortere er ganske "vanlig" før de første 5 ukene. Da jeg sist var hos gynekologen ba jeg han se ¨på cystene mine.. ca 3 mnd før svangerskapet mitt kunne gynekologen telle hele 12 cyster!! Nå 3... Gynekologen jeg går til er dessuten ekspsert på barnløshet og mener bestemt at pco ikke øker abortfaren, MEN minsker fruktbarheten. dessuten, er man overvektig spiller det en stor rolle på insulinet som kan ha negativ invirkning på fosteret. Lykke til )
Cathreen Skrevet 3. januar 2010 #4 Skrevet 3. januar 2010 vi med pco har 75-80% kjangs for å bli gravide med de hjelpe metoder som finnes og dermed ligger vi vel på samme rate for abort som de friske kvinnene dette har jeg studert på sykehuset i vestfolds sider. Kommer jo inn på slike sider da jeg jobber der så jeg velger å betro meg til forskning og ikke antakelser. Vi bør ikke bli mer stressa enn vi må ovene for situasjonen vi står i
Cathreen Skrevet 3. januar 2010 #5 Skrevet 3. januar 2010 vi har lavere fertilitet men ikke større mulighet for abort slik jeg har undersøkt dette i mine lærebøker også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå