Gå til innhold

Her er min fødselshistorie! :)

Anbefalte innlegg

Søndag 18.oktober,

Startet i 15-tiden med at jeg hadde vondt,om det var rier,visste ikke jeg. Smertene kom og gikk,så jeg forsto fort at derre var rier.

I 17-tiden ringte jeg ned på føden for å høre litt om når jeg kunne få komme nedover,i det minste for en liten sjekk. Da var riene ca 15-20mins mellomrom. Fikk beskjed om at jeg måtte vente til de kom med 5mins mellomrom. Sur og frustrert vart jeg,dette var ikke noe koslig å få høre i telefonen når man er førstegangsfødene. Timene gikk og riene kom og gikk.. I 20-tiden hadde riene kommet med 5mins mellomrom. Samboer bestemte at vi skulle dra nedover.

Klokken 20.34 ble jeg lagt inn med 3cm åpning, vannet hadde ikke gått. Hadde "vannblemme" så vi skulle vente å se om vannet gikk selv. Klyster fikk jeg,noe som ikke fungerte på meg. Fikk også prøvd badekar og akupunkurnål i hodet. Nålen la jeg ikke noe merke til,litt ro å ligge i badekar. Men ble fort ubehagelig,siden jeg har både prolaps og bekkenløsning. Fikk "opplæring" på lystgass masken,så den ble fort min gode venn. I 02-tiden bestemte vi oss for å ta vannet. Dette gikk fint. 05-tiden spurte jordmoren om jeg ville ha epudrual, jeg var sliten,hadde ikke ligget/sittet siden 17-tiden,fikk det rett og slett ikke til.

Jordmor fikk pent JA ifra meg, hun tilkalte lege. Legen kom,men måtte dra for å ta en telefon ang prolapsen min. Sint ble jeg når det tok for lang tid, kjæften å kauka etter lægen som ikke var der,sikkert ikke i etg heller.. Når hun endelig kom,fikk ordnet med "utstyret" så klarte hun å stikke feil,eller det var for trangt. Så hun måtte sette den på nytt. Men dette gikk bra! Litt trasig å sitte i ro så lenge når man har smerter og rier++.. Så åpnet det seg en ny verden,plutselig svevde jeg på en rosa sky. Kunne legge med ned og slappe av. 05.30-tiden hadde jeg 9cm i åpning. 07.30-tiden var det full åpning,så da var det bare å vente på at pressriene skulle komme.. Etter en times tid,kom de.. Men de kjente jeg ikke..Klarte heller ikke å presse.. Satt godt fast oppi bækkenet. Etter en time med pressrier er det visst normalt å tilkalle lege,så da kom det 2stk for å hjelpe til...

De bestemte seg for at baby måtte taes med vakium/sugekopp.

Redd å frustrert der jeg lå,prøvde å presse da de dro i denne saken.. Men dette ble ganske vanskelig siden jeg ikke kjente at jeg hadde pressrier,så et minus med epudrual.. Plutselig dro de uten at jeg fikk beskjed,da datt sugekoppen av.. De måtte sette på en større.. De fortsatte å dra uten å si noe til meg,prøvde å få de til å samarbeide,men fikk bare i svar at baby måtte ut. (selv om baby hadde det helt fint ) Når jeg prøvde å presse,så kauket jeg å prøvde å få ut sinnet inne i meg.. Da fikk jeg beskjed om å holde kjæft! De fortstette og dra, Og plutselig var baby ute.. Ut med,så resten av kroppen..

Barnelege kom, "klappet" på han for å få liv i han,og der begynte han og skrike. Nydelig! 09.47 var han ute. Mens jeg fortsatt lå med fotene oppå disse støttene fikk jeg beskjed om at de måtte tilkalle en ny lege for å komme å se på en rift jeg hadde fått. Fikk beskjed at denne var ikke noe særlig, dette var en rift fra A-Å... Så jeg jeg ble trillet ned på oprasjons-sal,lagt i full narkose å sydd sammens. Overvåkning i 2timer etter oprasjonen. Hadde mistet en del blod. Så ble jeg trillet opp på barsel,inn på rommet der samboer og lillegutt lå. Gikk han oppå brystet,for en nydelig følelse. Jeg hadde blitt mamma! 3915gram,53cm og 35cm rundt hodet..

Dagene på sykehuset,fikk blodoverføring,jernoverføring svimmel og vondt nedentil. Men det var noe bra som hadde blitt av all den smerten ;)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141188930-her-er-min-f%C3%B8dselshistorie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Det hørtes ut som en tøff opplevelse, ikke lett å være førstegangs når man ikke får være med og heller føler seg overkjørt av jm og lege

Herlig resultat! Godt vi sitter igjen med så gode følelser etter fødsler som gjør så vondt:)

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...