Gå til innhold

Tar vi slitere oftere UL enn andre?

blid frøken :)

Anbefalte innlegg

Jeg er i dag 4+3 og skal til UL om ca 3 veker. Kor ofte er det vanleg å gå til UL? Jeg har fått beskjed om å gå til UL før jeg tar kontakt med fastlegen. Er det sånn at han tar over etter det, eller skal vi forsette å gå til spesialist?

Mange spørsmål. Håper dere kan gi meg noen svar :)

Fortsetter under...

Først og fremst; gratulerer med graviditeten :-)

Mitt første IVF-barn i 2006 hadde jeg ingen ekstra UL annet enn de vanlige offentlige.Dvs uke 18 ("innskriving" ved sykehus med UL,etc) og deretter annenhver gang/mnd. fastlege(blodprøver) og jordmor på helsestasjonen.

Men etter en MA i 2008 der jeg ikke merket noenting om et dødt forster i magen (MA uke 10) har jeg denne gangen ikke tatt noen sjanser og har hatt 3 UL (2 innvendig og 1 utvendig) Er nå 13+1.

Lurer litt på om jeg skal ta en til før den standard ultralyden i uke 18...litt usikker..

Nå kjenner ikke jeg til til fortid, men hvis du føler deg usikker så kan du jo f eks ringe en klinikk og rådføre deg.Men da må du betale UL selv da..Evt. ringe fastlegen din og si at du er bekymret og få h*n til å rekvirerer en UL på sykehuset ditt (hvis h*n ikke tar UL selv)

Masse lykke til videre :-) Håper formen er fin.

Tja, si det. Jeg tenker att det er ofte sånn att man har ett faktisk behov for det. Når det gjelder meg selv, så syns jeg hvertfall det. Ett barn som er født m en dødelig hjertefeil og lever nå med en halvgod nødløsning, det er planlagt byttet når tiden er møden for det. En ex-u og to sa i uke 11 med ett års mellomrom for hver gang. Så jeg følges opp lokalt hver 6 uke og inn da til Ul på Riksen pga det første barnet mitt to ganer i tilleg til den ordinære Ul ved uke 18.

Jeg løper ikke askkurat ned dørene for "å se den lille spiren" som jeg ofte har inntrykk av att mange syns er hyggelig. For jeg skjønner godt att det er hyggelig å se de ofte. Men mer fordi att dersom det skulle vise seg å gå bra denne gangen, er vi avhengige av att barnet som kommer er friskt.

Men alle har sine grunner og jeg tror att uansett, så er det godt å føle seg trygg nok til å kunne slappe av litt mer enn man ville gjort uten.

Jeg tror det ofte blir til at vi tar flere UL enn andre. Det er jo forskjell på hva vi sliter med. Noen sliter med å bli gravid, noen med at de mister, noen med begge deler. Uansett tror jeg vi lettere bekymrer oss for om noe er galt og kanskje kjenner bedre etter.

Jeg innbiller med at de fleste som blir gravid ved hjelp av IVF el.l. tar en UL i uke 7-8. Jeg gjorde det og skulle vel i utgangspunktet ikke ta flere før den ordinære, bare følge vanlige svangerskapskontroller. Men så viste det seg at jeg var gravid med tvillinger der den ene var liten og den andre normal, jeg fikk litt blødninger og senere en episode med intense magesmerter. Så til nå (er i uke 16) har jeg vært på 5 UL, den siste i uke 12, og den eneste som er planlagt framover er den ordinære.

Så fremst det ikke oppstår flere komplikasjoner føler jeg ikke behov for ekstra oppfølging framover. Jeg ser nå på meg som en helt vanlig gravid, fysisk sett. Psykisk sett er jeg den lykkeligste gravide i hele verden:-) Men kanskje fortsatt litt mer bekymret enn gjennomsnittet.

Pga. trillingsvangerskap, som endte i fosterreduksjon (fra 3 til 1 fostre) har jeg allerede hatt 7 (!) UL - og jeg er "bare" 15+3 i dag. Skal ha ny UL om ei uke, og så i uke 18-19. Ser alt bra ut da, blir det bare ordinær oppfølging hos lege/jordmor fram til termin.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...