Zitro Skrevet 29. desember 2009 #1 Skrevet 29. desember 2009 Guttungen er besatt av fuglene ute og må lage masse mat til dem sier han :-) Han er 4 år så det synes jeg er så søtt... Tips til hvordan vi kan lage forskjellig fuglemat mottas med takk :-)
FruTB Skrevet 29. desember 2009 #2 Skrevet 29. desember 2009 Delfiafett og fuglefrø Var hvertfall sånn vi gjorde det da jeg var liten. Bruk en melkekartong som form.
Zitro Skrevet 29. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 29. desember 2009 Er det bare vanlig delfiafett altså? Så supert da, for det har jeg liggende! Kan vi stappe det fult av havre, solsikke og brødsmuler eller blir det bare klin?
FruTB Skrevet 29. desember 2009 #4 Skrevet 29. desember 2009 Ja, det er hvertfall det vi har brukt. Regner med at du kan blande inn hva du vil - klin blir det ja, men det skal jo stivne, og da blir det jo bare en hard klump - uansett hva du har oppi. Lykke til!
erteposen + 4 Skrevet 29. desember 2009 #5 Skrevet 29. desember 2009 4 "boller": Smelt 1 pk deliafett (noen steder står det margarin, men de som driver på med fugl sier NEI til det pga. saltinnhold) og bland i 1 pk fuglefrø og gjerne litt hakka nøtter. Ha klar fire tråder med grov hyssing, og t.d 4 små yoghurt beger. Ha hyssingen i, og hell over blandingen slik du får en løkke opp. Jeg tar en kniv gjennom løkken slik og legger den over slik løkken ikke faller den, alternativet er å lage en lang tråd som kan bindes fast. La det stivne 1-2 døgn, og heng opp. Vi laga i julegaver, men brukte da isoporbeger som gutta pynta litt. Da river en de bare opp. Pakka inn i celofan, og det var populære gaver:)
erteposen + 4 Skrevet 29. desember 2009 #6 Skrevet 29. desember 2009 Vil forresten anbefal deg å lese denne: http://www.miljolare.no/aktiviteter/land/natur/ln9/mat.php Den oppskriften ser bedre ut enn min, og da slipper en å kjøpe fuglefrø og det er litt mer moro for barna å blande.
Zitro Skrevet 29. desember 2009 Forfatter #7 Skrevet 29. desember 2009 Tusen takk for gode tips! Har en overentusiastik 4 åringer her nå, og 2 åringen lar seg rive med :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå