Gå til innhold

Husmus, Lykkeli, Ella og FF

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mr. J får bare insistere på å assistere på natten, så går det nok bra til slutt. Tror du ikke? Jeg er utrolig glad for at tjukken ikke styrer på nettene nå som vi begge jobber. Jeg takler bare ikke lite søvn, jeg blir helt deppa bare av tanken. Klarer meg jo egentlig på ikke så veldig mange timer, men da må det liksom være frivillig. Og så blir jeg så irritert når tjukken ikke gidder å sove på natten. Huff. Der er hverken jeg eller barnefaren noe flinke altså.

Hvis noe skulle skjedd inni magen, så tar det ikke en stund før hcg'en synker? Jeg var også veldig kvalm sånn i begynnelsen, og så gikk det over. Frem og tilbake, før kvalmen satte inn for fullt senere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man tar blodprøver med et par dagers mellomrom for å sjekke om hcgen stiger som den skal- den skal jo normalt fordobles hver 2./3. dag, hvis ikke det skjer kan det tyde på noe gæli.

Altså, flisa sover vanligvis veldig godt på natta nå, men hun sover jo som regel vedsiden av meg. Men så merka hun tydeligvis idag at noe var feil sånn i halvsøvne, og da startet rabalderet gitt. Håper det bare var et engangstilfelle, men tviler vel litt..

Skrevet

Så nå må hun sakte men sikkert ut og inn på eget soverom? Kanskje det faktisk ikke blir så veldig vanskelig. Siden hun sover alene på kvelden, så er det jo ikke sikkert hun protesterer. Hun våkner jo på kvelden og dere ikke er der, så da er det kanskje greit å våkne på natten også når dere ikke er der? Har dere mange soverom?

Skrevet

tjaaa ja. Det er jo såklart målet, men tror det er et lite stykke dit enda. Nå sover hun jo alene på kvelden, men kommer alltid over i senga vår iløpet av natta. Hun har jo disse småoppvåkningene fortsatt, men når hun sover vedsiden av meg i senga vår klarer hun å sove greit videre, så det funker igrunnen veldig greit for alle parter enn så lenge.

Skrevet

Sier de ikke at å ta de over i sengen sin er å skyte seg selv i foten med hagle?

Du tror ikke hun våkner opp fordi du/dere er der da? Jeg drømmer om enerom til prompen, han takler det strålende. Det at du er kvalm på og av er vel vanlig? Første gangen var jeg småuggen i en uke, derfor tok jeg testen. Da var jeg vel i uke 5 tror jeg, etter testtaking var det null kvalme. Denne gangen har jeg vært uggen i ny og ne, men veldig veldig lite, bare lavere toleranse for hundebæsj og sånne ting.

Det er ikke for trangt bekken her i gården nei, det ville jo vært greit. Dessuten er de testene de gjør ikke til å stole på, så man vet ikke så mye mer selv etter røntgen.

Skrevet

Tja, hagle eller ei- her samsover vi av to enkle grunner; jeg er lat (gidder ikke å fly mellom sengene halve natta), pluss at det er jo så koooselig! Elsker det, og vi sover begge mye bedre da. På kvelden ligger hun jo alene, men hun har likevel disse småoppvåkningene- så tviler litt på om det vil hjelpe å flytte henne over på eget rom. Det typiske er at hun setter seg opp i senga og gråter/ roper mammaaa- og hun legger seg ikke ned igjen før jeg kommer inn. Men på eget rom må hun jo til slutt uansett, så tenkte å ta fatt på tilvenningen til sommern kanskje. Haster jo ikke, så lenge alle sover bra og trives med det=)

Hvordan gikk d på JM-samtalen idag husmus? Vi fant forresten årsaken til at flisa hylte så fælt igår tidlig- hun var kvalm, kastet ikke opp pga gråten men rett og slett pga et lite magevirus el lign. Hun hadde nemlig et par ekstra bæsjebleier igår og kastet opp en gang til igår kveld også. Ikke mye heldigvis, og ikke noe mer iløpet av natta (før jeg dro på jobb ihvertfall), så forhåpentligvis er det ikke monster-spysyken...

Skrevet

Hei folkens.

Du er en hverdagshelt Lykkers. I mine øyne finnes det ikke noe koselig med å ha en urolig ettåring i senga, så du er for meg en liten superkvinne som synes det. Jeg vrir og vender på meg, snur dyna og er helt turbo i senga. Går på do flere ganger også ofte. Så jeg håper nye babyer ikke insisterer på samsoving altså.

Håper for deres del av Flisa bare har noe rusk. Det er IKKE noe moro med skikkelig gastroenteritt. Og spesielt ikke når du får det selv. Grøss. Jeg ble faktisk innlagt pga det da jeg var ca ett år. Dehydrert. Så fikk intravenøs behandling, og tok ganske lang tid før jeg ble bra.

Tror hjørnetennene er på vei opp. Tannbæsj i går i følge min mann, og kveld våknet han et par ganger og skikkelig skrek. Insisterte på melk. Litt dumt å gi så mye melk, for han hoster fortsatt litt, men han gulpet det i seg og la seg til å sove. Hadde vært kjekt å fått opp de hjørnetennene nå, og gjerne alle på en gang.

Skrevet

I dag er jeg ordentlig dårlig humør. Jeg var hos jordmor i dag morges på Riksen og selvsagt har jeg sukker i urinen. Noe som stresser meg enormt! :( Forhåpentligvis er det bare for mye juicedrikking i helgen pluss sjokoladekakestykke. I går drakk jeg ingenting søtt eller spiste noe søtt heller, med mindre det lille sukkeret i rømmedressingen og et glass med Nesquick i går kveld gjorde utslaget, men det kan det vel ikke ha vært? Uæææææh!

Jaja, da blir det ikke noe mer søtt på meg på en stund i hvert fall. Ellers alt bra, men jeg klarer jo ikke å bestemme meg for ks eller ikke. Jeg har argumenter for og i mot og de består også av slike teite ting som "kan ikke bære Prompen etterpå", hadde vært digg å vite når det skjer så man kan planlegge. Vil jo jobbe så lenge som mulig så upraktisk med ks. Osv osv. Rier fra helvete osv er liksom en annen ting.

MEN jeg lærte noe nytt i dag som jeg ikke visste fra før av. Fostervannet ble visst misfarget noen timer ut i fødselen, og DET var det ingen som sa til meg, det ville jeg ha husket. Så det ble jeg litt stressa av. Jeg fikk feber og, men det visste jeg heller ikke da. Veldig rart.....

De var vel generelt lite flinke til å informere forrige gang, og hun påstod også at jeg ikke hadde fått booster på epiduralen og med mindre hun løy da hun sa at hun skrudde det opp en ekstra gang, så er begge deler like galt.

Nei, ikke vet jeg. En av mine undersåtter sutrer ekstra i dag så nå er jeg i enda dårligere humør.

Skrevet

Ble du ikke sendt til sånn glukosebelastningstest? Jeg hadde også sukker i urinen ved en kontroll, og måtte ta en sånn test samme dagen. Var visst veldig viktig. Ingenting i veien. Hadde hatt besøk av svigers kvelden før, og spist dessert og boller hele dagen. Så det trenger ikke være noe problem.

Skrevet

Da har jeg fått svar på hcg-prøven, og den var høy!! 92 000, dvs litt over normalen- akkurat som sist! Tar det som et godt tegn jeg, tror jeg=) Pappa mente det var unødvendig m en prøve til, men jeg synes det er best, for å være på den sikre siden.

Husmus; det høres jo ikke ut som om du har spist nok søtt til å gi utslag på en slik test- da skal det gjerne litt større mengder til enn bare litt juice og kakestykke, ihvertfall ifølge det jeg kunne forstå sist. Håper du får god oppfølging da, for det må vel undersøkes videre? Sikkert ikke noe unormalt, men tror jeg ville pusha frem en sånn glukosetest bare for å roe nervene om ikke annet.

Jeg sover veldig godt vedsiden av flisa, jeg- synes det er så koselig å ligge tett inntil den lille bylten, høre pusten hennes og pjuske henne litt på hodet og sniffe den gode babylukten. hehe, og hun liker visst å pjuske på meg også- kjenner ofte at hun stryker meg på kinnet eller koser m håret mitt, el slenger armene sine rundt halsen min. SÅ kos vettu- smask sukk kniiiis.

Skrevet

Niks, hun sa det ikke var vanlig å ta det før på neste kontroll igjen, hvis det da fortsatt var sukker i urinen så ville det bli glukosetest. Hm...

Forrige gang skjedde det og, men da hadde jeg spist sinnsykt mye dagene i forveien, så det var neimen ikke rart. Jeg vet ikke hvor lenge det er i urinen jeg, men tenkte det bare var dagen før og i går var det jo lite spising. Dagene før derimot...

Jeg tenker at jeg sniker meg til en tur til min vanlige jordmor på HS jeg kanskje på fredag. Synes ikke det er så veldig morsomt jeg heller, det er jo min store angst, nettopp fordi jeg sikkert dytter i meg litt for mye søtt. Pokker og. Hun sa også at oi oi oi, hun synes jeg var stor til å bare være 26 uker, ja sa jeg, men det er bare fett. Å nei, det var det ikke! Da hun tok målene ble hun overrasket gitt. Så hah!

Og jeg som hadde tenkt å nyte en Daim i kveld, jaja, da får det bli litt aspartam i stedet. Hun sa at frukt ikke slår ut på de testene men jeg er liksom ikke helt overbevist. Kanskje hvis man spiser fire appelsiner om dagen pluss juice?

Hadde Prompen giddet å ligge stille hadde søren meg jeg og tatt han opp i sengen, helt enig at det er det koseligste som finnes å ligge å snuse på håret hans. Jeg får nyte det de få minuttene han bruker på å tømme flasken om morgenen, men det er det.

Ellers er han blitt veldig kosete, kommer gjerne og gir deg en lang klem. Kos.

Nå har jeg spist en pakke tyggis og en pakke lackerol. Sunt.

Skrevet

Tjukken har aldri ligget i sengen vår. Kommer han dit så hopper og herjer han. Så det har aldri vært et alternativ. Gjorde det jo de første dagene, men da var det mest grynting etter puppen, og ikke så veldig kos egentlig. Men joda, tjukken er megakosete og klemmer og koser på mammaen sin i hytt og pine. Pappaen får lite, Emma får faktisk mer enn han.

Jeg var avhengig av tyggis og pastiller. Men så ble jeg gravid og tror knapt jeg har kjøpt en pakke siden det. Frister ikke lenger.

Som sagt, jeg testet positivt på urin, og hadde ikke spist så veldig mye dagen før. Hadde lagt boller og vafler, og hadde litt av det på dagtid. Kanskje en av hver. Så en dessert på restaurant på kvelden. Det var det som skulle til. Kanskje fordi jeg ikke spiste så mye søtt dagene før, at kroppen reagerte sånn. Hva vet jeg. Men var ikke veldig mye sukker da, bare litt. Men hs-jordmoren mente det var veldig viktig å få avklart det. Men de mener jo så mye forskjellig.

Jeg skal ha Freken på besøk i kveld. Tror jeg skal lage smoothie. Omvende henne. Det er tross alt godt. Eller kjøpe en eske med choco-flarn. Men det er bare dumt, for da må jeg spise alle seksten på en gang.

Skrevet

Hva hadde du husker du? Jeg hadde 1, man kan vel strengt tatt ikke ha noe mindre?

Nei, det irriterer meg. Jeg tror jeg skal være superforsiktig disse dagene nå, og så høre om jeg kan ta en ny test på fredag. Da det er sagt, hvis den er negativ da, kommer jeg bare til å spise søtt. Kanskje det er like greit å vente 6 uker til neste?

Koselig med Frøken besøk, her er det lite besøk om dagen med det trollet parkert på sofaen vår. Jeg er lei, men nå er det bare dager igjen.

Vet du, jeg har aldri tatt hcg prøve, aldri noen som har nevnt det. Jeg ser for meg at man får det for seg for mange ganger i de første tre-fire månedene at man ikke er gravid lenger til at jeg hadde orket å fly frem og tilbake for sånne prøver, så det er kanskje like greit at noen aldri har foreslått det for meg!

Når er det du har termin igjen?

Skrevet

For å si det sånn, så spiste jeg masse kaker og godis på slutten sist, men fikk aldri utslag på urinen og ut kom ei lita flis på stusselige 2900 g. Så ikke vet jeg, sikkert ikke noe å tenke på.

Jeg har termin 24.sept sånn ca, men håper jo å føde litt før sånn som sist (2 uker). Hcg-prøve tar jeg nå istedet for tidlig UL, synes det er så leeenge å vente til uke 12......Da skal nakkefold osv sjekkes. Og forresten; hcg-nivået tilsvarer et gjennomsnittlig trillingsvangerskap oppdaget jeg nå. shiiit liksom. Men hadde like høyt sist, og det var jo bare en, så det er jo veldig individuelt dette.

Skrevet

Du er vel for ung til at det er noe vits i å sjekke for Downs osv, men kjør på, hadde nok gjort det uansett alder jeg.

Ja, det ble et ganske magert svangerskap forrige gang, men de siste to mnd ble det endel snop, litt usikker nå da siden de siste dagene har jeg ikke spist SÅ mye, men jeg vet ikke hvor lenge driten henger igjen.

Jeg tror jeg skal høre om jeg kan få en time på fredag eller mandag og teste blodprosenten og, noe jeg glemte å få gjort i dag. Er så sinnsykt trøtt.

Nå kommer brodern med maling snart, vet ikke om jeg orker å male i dag. Hadde egentlig planer om Daim og Desperate, men... Hulk.

Det er noe dritt med den snø og isen, helt umulig å gå tur.

Jeg håper du får trillinger, tenk så gøy!

Skrevet

Å herrrejesus, trillinger. Jaja, lykke til med det tenker jeg:) Norske leger har vel strengt tatt ikke lov til å sjekke nakkefolden? På unge friske damer altså. Det er jo ganske strengt. Men de fleste gjør det vel. Jeg var på tidlig ultralyd i uke 10 med tjukken, og da sjekket gynekologen den uten oppfordring fra meg.

Vi var på sykehuset i går med tjukken. Skrevet en lang avhandling om denne traumatiske opplevelsen på facebook. Men korthistorien er blødning i albuen, mange forsøk på å sette veneflon intravenøst, hysterisk tjukkebolle, og gråtende mamma. Morsom kveld med andre ord.

Skrevet

Jeg merker at jeg har hengt meg litt opp i hva Prompen kan si og ikke. Han snakker hele tiden, men jeg skjønner jo ikke en dritt av hva han sier. Ka ka, betyr tydeligvis der. Tror jeg.

Og så sier han all done og en hel masse andre uforståelige ting. Han er jo "tospråklig", selvom den norske inputen er heller laber, dvs, pappa snakker norsk til han og det er det.

Jaja, det er vel ikke noe å bekymre seg over. Nå går han i hver fall. Hehe.

Og det var vel akkurat i tide, 12.5 kilo er mye å bære når en er gravid.

Hvordan går det med graviditeten Lykkers? Hvilken uke er du nå?

I går bakte jeg sjokoladekake som jeg ikke kan spise siden jeg helt sikkert har svangerskapsdiabetes. Jaja, noe må jo svigermor få for å ha malt hele stuen vår.

Lang dag i dag, sukk.

Skrevet

Joda, her går d sakte men sikkert fremover- er snart 8 uker på vei. Får forhåpentligvis svar på den 2. hcg-prøven imorgen, så da får vi se. Men føler meg da gravid litt sånn innimellom ihvertfall, noen dager merker jeg ingenting mens andre kjenner jeg at livmora strekker litt på seg og at jeg er uggen og har dårlig matlyst på ettermiddag/ kveld. Holdt på å kaste opp over grønnsakene her om dagen, det var noe m de ertene jeg ikke takler.

Kjenner meg forresten veldig godt igjen i det at ting må sies for at gubbestubb skal få det gjort- lite som blir gjort på eget initiativ gitt, bortsett fra de faste oppgavene som vi har delt ganske likt mellom oss. Feks jeg lager middag og han vasker opp/ rydder kjøkken. Så føler at ting går ganske på skinner egentlig, sjelden store krangler osv selv om vi er flinke til å "diskutere" og ta ting opp m en gang d blir problemer.

Ang snakking, så telte jeg opp antall ord flisa sier, og det er sånn ca 25. Men mange er jo typiske dyrelyder, og de fleste er ufullstendige (som f.eks ba for ball, møh for mørkt osv). Men det er ihvertfall ingen tvil om at de er bevisste, og det passive ordforrådet hennes er kjempestort. Blir ofte imponert over alle de forskjellige tingene hun kan navn på, og enkelte ting sitter visst veldig sterkt i hukommelsen hennes. F.eks hadde hun på seg en body et par dager i jula, som hadde en liten stjerne på armen, og hver gang vi snakker om stjerne i pekeboka nå, så kikker hun ned på armen sin og konstaterer "nei", her er det ingen stjerne. Ganske festlig.

Men du da house, kjenner du masse spark og action der inne? HÅPER jeg kommer til å kjenne litt mer denne gangen enn sist ihvertfall, for da kjente jeg jo knapt noenting- typisk 2-3 spark per dag, og var myyye bekymra pga det.

Skrevet

Jeg tror det er greit at far i huset endelig er kommet hjem igjen, så kan kan tyde hva Prompen sier, han skjønner mer enn meg. Jeg tror rett og slett jeg er litt i treig i oppfattelsen.

Angående flisa og stjerne, så hver gang jeg prøver å lære Prompen hva lam er så tror han at jeg sier lampe og peker i taket, synes det er veldig rart at jeg sier lampe.

Åja, her er det masse spark og har egentlig vært full rulle siden uke 16. Nå er jeg snart 27 uker, så det begynner å balle på seg nå. Tiden går visst fort allikevel. Fra uke 8 til uke 18 synes jeg det tok en EVIGHET, men nå er det greit. Merker det litt i bekkenet, men tror det er mangel på trening jeg merker og ikke noe annet. Det er jo helt umulig å få gjort noe fysisk aktivitet nå jo! Jeg vurderer gravidyoga, men hvor er tiden?

Skrevet

Jaja. Da får jeg skyndte meg i møte før jeg farer av gårde til hovedstaden. Lander ikke før klokken ni på kvelden i morgen tidlig. Med andre ord ikke hjemme før sånn ca elleve i morgen. Kjipt. Heldigvis hjemmekontor onsdag, så da kan jeg være oppe litt og sove lenge. Lenge og lenge, men lenger enn halv seks.

Tjukken bar seg i natt også, men vi holdt tilbake på melka. Min manns avgjørelse. Men han blir så eitrande sur nattestid, så jeg måtte ta over. Funker mye bedre med kos og rolige bevegelser enn irritert hysjing. Dumme mannfolk. Men det er nok noe som plager han, og jeg tipper på tenner. Enda. Håper de kommer snart.

Legetime i dag, og han har fått øyedråper. Føler selv jeg har en vond stor klump i halsen, håper det går over.

Jaja. Jeg må fare. Snakkes onsdag eller noe. Tror forresten jeg kjørte bak frekens mann på vei til jobb i dag. Spør på fb om han dro sent (sånn etter åtte en gang) og om filippa sitter på venstresiden, og om de har sånn bamsespeil. Det var i hvert fall lik bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...