leni85 Skrevet 29. desember 2009 #1 Del Skrevet 29. desember 2009 Hei. Jeg er ikke gravid, men har veldig lyst på barn snart, både jeg og samboer er 27 år. Jeg er ferdig med min bachelorgrad til våren. Så tenker jeg da... Skal jeg begynne og søke jobber til sommeren, kanskje gå noen måneder eller mer arbeidsledig, så jobbe (minst et år), så bli gravid og kanskje risikere misnøye fra arbeidsgiver siden jeg blir gravid så fort etter ansettelse..? Eller så kan jeg søke meg til et masterstudie, bli gravid under dette studiet, og motta penger fra lånekassen i tillegg til foreldrepenger som jeg forstår man kan...(?) Men da vil jeg jo bli ett år forsinket i studiet mitt og.. Virker lenge nå og tenke på at det kan ta tre år før jeg blir ferdig..men like kjipt å tenke på at det kan ta like lang tid før vi kan få barn.. Har hatt deltidsjobb vedsidenav studiet mitt med ca 100.000 i inntekt de siste tre årene. Samboer tjener ca 300.000 i året. Kan vi klare oss med dette pluss støtte? Er det verdt det, og bli forsinket i studiet pga dette? Burde jeg bare finne meg en jobb til sommeren og vente noen år? Er så usikker.. vil gjerne ha tips og råd fra noen som er eller har vært i lignende situasjon:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141186572-student-og-deltidsansatt-bli-gravid/
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #2 Del Skrevet 11. januar 2010 Vi er begge studenter, har ei jente på 2 år og ca 200 000,- i samlet inntekt (stipend/lån/jobb). Dette går heilt fint, me savnar ikkje noko. Men sørg for å ha ein god plass å bu, så er mykje gjort. Det går heilt fint å vera student og mamme:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141186572-student-og-deltidsansatt-bli-gravid/#findComment-141259150
MamiK Skrevet 12. januar 2010 #3 Del Skrevet 12. januar 2010 Hei! Så lenge du får barn rett etter studiene, og ikke har jobbet fult i 6 mnd enda, vil du få svært lite stønad. Du vil kunne velge mellom å få en engangsstønad på ca 35 000,- eller om du ønsker foreldrepenger fra deltidsjobben. Dette må du vurdere hva som lønner seg. Det som lønner seg for deg, hvis du "må" bli gravid nå (;-)), er å melde deg opp til et nytt studie til høsten igjen, betale semesteravgift og melde deg opp til eksamen, men da ta permisjon når du skal føde. Du trenger ikke å fullføre semesteret etterpå, eller delta på studiet underveis. Det som absolutt lønner seg er å få en fast jobb, jobbe der i minst 6 mnd, for å å bli gravid. Da får du 80-100% av lønna di mens du har permisjon i 10-12 mnd. :-) Er helt vanlig at jenter i vår (din og min) alder får barn ganske fort etter at de har fått fast jobb. Det er litt flaut akkurat når du skal si det, så går det over. Alle blir sikkert glad for at du skal ha barn! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141186572-student-og-deltidsansatt-bli-gravid/#findComment-141263081
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå