Anonym bruker Skrevet 28. desember 2009 #1 Del Skrevet 28. desember 2009 Hei. Er gravid i uke 26. Har vært hos jordmor 3 ganger så langt i svangerskapet, da jeg har valgt å ta alle kontrollene der. MEN, jeg syns ikke jeg får noe kunnskap om noen ting. Som førstegangs gravid syns jeg det er vanskelig å vite alt man trenger å vite, og spørre om de rette tingene. Det eneste jeg gjør på kontroll er måle mage, levere urinprøve, høre hjertelyd og veie meg. Trodde liksom man skulle prate endel også i tillegg. De tre gangene jeg har vært der har jeg ikke vært inne i mer enn 13, 18 og 25 minutter.... Hva spør dere om hos jordmor? Tar hun opp ulike emner for de gangene dere er der? Har dere med barnefar på kontroll? Burde jeg bytte, eller er det dette som er en vanlig kontroll? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141185562-misforn%C3%B8yd-med-jordmor/
lillenims Skrevet 3. januar 2010 #2 Del Skrevet 3. januar 2010 Jeg tok tidlig kontakt med jordmor, og var glad for å få plass der (litt usikker på om det faktisk var et reelt problem, men det var iallfall det før - bor i Trondheim). Var på et infomøte rundt uke 16, så var det kontroll igjen i uke 24. Den var en gedigen nedtur - griner fremdeles når jeg tenker på den. Kort fortalt så hang hun seg kun opp i vekta mi (er overvektig) og insisterte på glukosebelastning og var uforstående til at jeg ikke ønsket det. (Hvorfor? Jeg har målt fastende blodsukker selv, det er helt fint, og i tillegg hadde jeg satt meg godt inn i forskning rundt sv.dia, og konklusjonen er slett ikke at alle "risikogruppene" faktisk utgjør så himla forhøyet risiko. I tillegg lever jeg sunt, drikker ikke brus, spiser svært lite gotteri og går minst 30 min hver dag.) Deretter skulle hun måle blodtrykk, og endte på 140/100 - som er høyt. Uten videre skrev hun dette på skjemaet, og var tvilende til om det hjalp å måle på nytt siden hun hadde fancy apperat som målte flere ganger. Jeg insisterte, og andre og tredje måling var mer normal for meg (jeg har forhøyet blodtrykk, men det går alltid ned på 2.-3. måling.). Hele kontrollen tok 40 minutter, det var fordi det var jordmorstudent med så alt ble gjort to ganger. Det var satt av en time, og jeg var i grunnen ganske skuffa - følte ikke at det ble gitt noe informasjon eller sagt noe nyttig om noesomhelst. Som førstegangs aner jeg ikke hva jeg skal/kan forvente, men når de setter av en time bør de jo kanskje ha en plan for å fylle tida og ikke bare stille det helåpne "lurer du på noe"-spørsmålet? Så jeg kommer ikke til å gå dit igjen, går heller til fastlegen min som kjenner meg godt og som jeg stoler på kompetansen til. Han kommer neppe til å fortelle meg særlig mye om amming, men jeg vet ikke helt hva jeg skulle spurt jordmor om heller. Jeg har tenkt amme, jeg vet det kan oppstå problemer, og jeg ser ikke helt hvilke forberedelser jeg kan gjøre før fødselen for å hjelpe på det. Det kjipeste var at mannen min var med til jordmor - selv om det var godt å ha noen å fruste til etterpå føltes det på en måte dobbelt så ille at han også måtte lide seg gjennom denne ubrukelige timen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141185562-misforn%C3%B8yd-med-jordmor/#findComment-141209517
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå