Gå til innhold

noen her med svangerskaps diabetses?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

foreløpig har jeg bare glukoseintoleransse, dvs grenseverdiene nedenfor sv diabetes. Fått beskjed om å passe godt på hva jeg spiser og det synes jeg er vanskelig nå i jula. Er også så mye plaget med kvalme og svimmelhet. Vet ikke om dette skyldes at jeg ikke klarer å spise riktig til riktig tid eller om det er lave blodtrykket mitt som blir lavere innimellom. Spiste akkurat opp to lakrisbiter fordi det hjelper litt på blodtrykket og kvalmen og fordi datteren min ikke liker lakris.... Jada, god på dårlige unnskyldninger. Spiste også en appelsin i stad fordi jeg var så kvalm.

Vet du noe om appelsiner og epler mellom måltidene og hva det gjør med blodsukkeret???? Gir en pose sukkererter rask blodsukkerstigning? De er jo ganske søte.....

jeg spiser mandarin en til to om dagen ca.. mellom måltider..frukt sukkeret går fortere ned igjen enn vanlig sukker..vet ikke helt ang sukkererter. så jeg spiser mye knekkebrød for alt vanlig brød øker ganske bra på blod sukkeret,,så må holde meg unna all godis........

Hei! Jeg har diettstyrt svangerskapsdiabetes :o) Hadde det i forrige svangerskap også og fikk en frisk gutt på 3360 og 48 cm, så det gikk fint! Jeg er under oppfølging primært hos fastlege med noen kontroller på sykehus i tillegg. Måler blodsukker selv 5 ganger for dagen 3+ dager i uken. Krever en del disiplin, men det går veldig fint! Holder meg unna matvarer med høy GI og spiser ca fire små måltider om dagen, i tillegg til mellommåltid i form av ting jeg kan spise :D Har fått en skriftlig veileder fra sykehuset som styrer mye av dietten min og jeg har fått tilbud om ernæringsfysiolog. Har ikke gått opp i vekt på over en måned mens sf mål er innenfor normalen etter jeg lå litt over i starten.

Jeg spiser ikke ting som får blodsukkeret til å stige raskt fordi det er ikke lavt blodsukker som er mitt problem, det er at det er for høyt og for mye glukose går til min lille. Så jeg spiser max 2 frukt om dagen, må kompensere med vitaminer i tabelettform pluss mer grønnsaker. Hvis jeg drikker eller spiser melkeprodukter må jeg droppe en enhet frukt. Jeg spiser ikke frukt hver dag, og hvis jeg spiser noe er det oftest eple eller pære fordi disse har lav gi og er lett fordøyelige. Går helst i gulrøtter, rødbeter og kålrabi skiver :D Jeg er ofte kvalm og svimmel, men dette har ikke noe sammenheng med lavt blodsukker for det har jeg sjekket.

Holder meg unna alle søtsaker som snop, brus, juice, kaker o.l. og har også skiftet over til fullkornsvarianter av ris, spaghetti, pizzabunn etc. Går veldig fint! Spiser mye grønnsaker i stedet for ris, poteter osv. Har også funnet noen lettvarianter av f eks is og jeg har drukket litt lettvariant av brus i julen, men fordøyelsen liker ikke helt boblene ;o)

Målingene mine er heldigvis fine med dietten og jeg slipper insulin :o)

Jeg beveger meg i minimum 45 minutter per dag i form av fottur i mitt eget tempo. Noen dager blir det med husvasken.......

Trøster meg med at jeg er heldig og er kvitt dette når gullet mitt er ute og min kjære har et lager gjemt i kjelleren med f eks julebrus som jeg skal få etter fødsel. :o)

Veldig informativ og inspirerende lesning!

MEN

Du skriver at du også er ofte kvalm og svimmel, men at dette ikke har noe med lavt blodsukker å gjøre. Men kan det ha noe med for høyt blodsukker eller for rask blodsukkerstigning/synking eller andre tenkelige grunner som har med hva eller hvordan du spiser?

Jeg lurer slik på hvorfor jeg er så mye kvalm og svimmel, nå i disse dager har også hodepinen kommet tilbake. Det verste er egentlig kvalmen. Det er liksom ikke så lett å kurere den da alt jeg synes funker ikke kan spises.

Annonse

Man blir jo svimmel og kvalm av flere grunnet når man er gravid....

Jeg vet det fordi jeg har jevnlig testet blodsukkeret selv og det har vært fint. Jeg har litt lavt blodtrykk og det kan jo være derfor? Eller det kan være det at jeg har tynt blod og blør mye i munn og nese pga det? Når jeg er kvalm spiser jeg litt kjeks ellers knekkebrød. Jeg blir ofte dårlig når jeg er sliten eller stresser, så prøver å unngå det.... Jeg har en ganske streng diett, så det er ikke så lett å ha stigning, synkning eller høyt blodsukker. Ingen av mine målinger har lagt over 6 siden jeg begynte på dietten og jeg ligger veldig sjelden under 4. Jeg har langtidssukker på 5 og alle legene er veldig fornøyd med det.

Hodepine kan være et tegn på høyt blodsukker....

Det kan jo være du skulle fått en blodsukkermåler for å få litt klarhet i det? Har du tatt langtidssukker hos legen? Det sier mye om gjennomsnittet ditt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...