Gå til innhold

Vondt i tannkjøttet jeg da!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff! Er liksom bakom tanna,blir vondt når jeg spiser.Noen som har hadd det sånn,går det fort over tro?

Skrevet

Hadde vondt i tannkjøttet bak med visdommen da jeg hadde betennelse i området.. Gjør veldig vondt.

Skrevet

Er ikke så langt bak,Ja,det er ikke så godt,men kjennes ikke ut som det er hovvent. Gir det seg av seg selv?

Skrevet

Skyll med corsidyl, ikke puss for hardt med tannkrem der da kan det bli hovent. Rens det forsiktig evt med saltvann. Se an om noen dager om det utvikler seg til betennelse.

Skrevet

Tannlegen som jeg jobber hos pleier å si at det må gjøres noe med om tanna er vond når man spiser.

Men er det tannkjøttet kan det jo være en liten betennelse, og det kan gå over.

Kan det sitte noe kvasst der, matrester eller noe, siden det ikke er så hovent?

Skrevet

Ikke n oe vondt i selve tanna nei. Og er ikke noe vondt så lenge jeg ikke spiser. Spiste middag for et par timer siden,og da var det vondt,begynner og gi seg nå.

Hi

Skrevet

Kan det være et sår? Og at det blir vondt når du får mat nedi, eller at du har brent deg tidligere og at det er vondt når du kommer borti med maten?

Jeg ville ha fulgt det rådet om å skylle munnen med noe slik som skal ta bakterier i et par dager og sett om det hjalp. Ellers kontaktet tannlegen.

Skrevet

Tror ikke det er noe sår,men vet ikke for sikkert!

Tusen takk for råd,skal prøves ut!

HI

Skrevet

Googlet litt og fant dette. Vet ikke om det hjelper, men det er noen tips om hva det kan være =)

Spørsmål:

Heisann! Jeg har plutselig fått utrolig vondt i tannkjøttet. Det er oppe i ganen helt ytterst med tennene at det gjør vondt. Jeg undersøkte det i speilet og så at det var hovent og veldig rødt. Det er ubehagelig og spise, for hver gang det kommer borti det såre område svir det.

Har dere noe peiling på hva dette kan være ?

Svar:

Hei!

Uten at jeg kan undersøke deg er det vanskelig å si sikkert hva det kan være.

Blemmer og sår i munnen er som oftest det vi kaller after. Man er ikke helt sikre på hvorfor de oppstår. De er som regel hvite inne med en slags rød sone rundt. Det svir veldig når man pusser, og ofte når man spiser. Det går vanligvis over etter en uke eller to. Du kan skylle med et munnskyllevann som inneholder 0,1 % klorhexidin. Det heter Corsodyl, og du finner det på apoteket. Skyll to ganger om dagen i en ukes tid. Det er også lurt å bruke en tannkrem som ikke inneholder såpestoff, da dette irriterer følsomme slimhinner. Zendium er et eksempel på en slik tannkrem uten såpestoff. Tannkremen vil dessverre ikke hjelpe mot blemmene. Det kan også være en tannkjøttsbetennelse av et eller annet slag. Da blør det som regel lett om du pusser og/eller bruker tanntråd. Det er bakteriene i munnen som gir betennelse i tannkjøttet. Dersom tenner og tannkjøtt ikke holdes rene, samler bakterier seg som et seigt og klebrig belegg langs tannkjøttranden. Vi kaller dette belegget for plakk og betennelsen for gingivitt. Plakket har samme gulhvite farge som tennene. Derfor er det vanskelig å oppdage belegget uten å sette farge på det. For å farge inn belegget, kan du bruke fargetabletter som fås kjøpt på apotek. Hvis bakteriebelegget får ligge langs tannkjøttranden i noen dager, blir det alltid betennelse. Det er stor forskjell fra person til person hvor kraftig betennelsen blir. Jeg synes at du skal pusse tennene dine godt morgen og kveld. Tenk systematisk, slik at alle tannflatene blir helt rene. Bruk tanntråd i mellom tennene!

Det kan også tenkes at det ligger noe innimellom tennene i tannkjøttet som irriterer tannkjøttet slik at det blir betent.

Dersom det ikke blir bedre i løpet av en uke, synes jeg at du skal kontakte en tannpleier eller en tannlege.

Vennlig hilsen tannlegen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...