Gå til innhold

Pene Bergenske/Vestlandske navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både gutte- og jentenavn....

Barnet vårt får tysk mellomnavn og bulgarsk etternavn, så vil så veldig gjerne finne et typisk norsk, gjerne vestlandsk og bergensk fornavn. Hele min familie kommer fra Bergen, med mindre man skal over 450år tilbake i tid til Hanseatertiden, så vil gjerne at fornavnet skal si noe om dette.

Liker ikke norrøne navn og ikke gamle navn i retning Gjertrud, Borgny, Olga, Mons o.l.

Hjelp...?

Tar gjerne i mot forslag til nettsider om noen finner noe på dette. Er tydeligvis ingen google-racer selv;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå inn på digitalarkivet.no og bla litt i noen gamle kirkebøker fra bergens- området, der vil du nok få mange navnetips vil jeg tro...

Skrevet

Tusen takk, det skal jeg prøve!:)

Jacob har vi vært innom, men det er desverre havnet på topp-lister rundtom... Ellers er jeg blitt veldig glad i Maiken da, til jente riktignok;)

Skrevet

Forstod ikke helt logikken i at din familie er helt bergensk ettersom barnet får tysk mellomnavn og bulgarsk etternavn, men til spørsmålet ditt;

Haakon er fint, synes jeg. Og det fungerer jo fint internasjonalt også.

Skrevet

Hehe, som jeg skrev, familen min har bodd i Bergen siden slekten min kom hit i Hanseatertiden. Dvs, familien min kom hit fra Tyskland for ca 500 år siden. Trenger vel ikke si at vi ikke akkurat føler oss som tyskere av den grunn;)

Men etternavnet har vi merkelig nok klart å beholde, og det akter jeg å fortsette med. Derav tysk mellomnavn. Mannen min er fra Bulgaria, derav bulgarsk etternavn.

Siden vi bor i Bergen, og jeg er herfra vil vi gjerne ha et navn som understreker den norske identiteten og at barnet faktisk er halvt norsk, siden dette ikke kommer frem av de andre navnene.

Ble det bedre nå...?

Mannen min er veldig glad i Haakon, men må si meg uenig i at dette fungerer internasjonalt. Han klarer i hvertfall ikke uttale det, og det gjør heller ikke kameraten hans i England... Han sa forøvrig at det var det rareste navnet han noen gang hadde hørt...

Skrevet

Da forstår jeg ;)

Har et supergodt forslag:

Bergen ble grunnlagt av Olav Kyrre på 1000-tallet, hva med Olav?

Ellers er Edvard Grieg og Ludvig Holberg født i Bergen, og det er jo nydelige navn.

Skrevet

Ellers er Amalie Skram født i Bergen, for ikke å snakke om Dorothe Engelbretsdotter - den første kjente kvinnelige forfatteren i Norge, hva med Dorothea?

Skrevet

Hm, Ludvig og Amalie liker jeg godt! Vet du noe om hvor mye brukt/populære disse er for tiden? Dorothea for meg til å tenke på Dorthe Skappel (selvom Dorothea er mye finere) som jeg overhode ikke liker...

Skrevet

Pitter (bergensk for Pet(t)er)

Jonneman

Trulsen

Herman (Friele)

Edvarden (Grieg)

Olemann (Bull)

Jan (Herwitz)

Karoline (Reimers, gift m. Bjørnson)

Suzanna ( gift m. Ibsen)

Nina (Grieg)

Oline (Madam Felle)

Ingeborg (Fjellveivisen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...