tregosten Skrevet 28. desember 2009 #1 Skrevet 28. desember 2009 Hei! Jeg er helt ny her og er i samme situasjon som dere. Sliter med å få barn. Er i pp31. Hatt 1 mislykket ivf-forsøk. Håper å få til et nytt forsøk i vår. Men i mellomtiden skal vi igjen prøve selv. Så egentlig havner jeg vel midt mellom to sider her, men valgte denne siden vi ikke driver med ivf nå. Så nå har jeg lest en del om ibux, for har hørt noe rykter om at det ikke er så bra å spise når man er prøver.. Har snakket med legen om det finnes noe annet jeg kan spise når mensriene river meg i to, (føles sånn), men han nekter for at ibux kan være skadelig. Det står jo advarsel på pakken da.. Og jeg spiser minst 10x200mg ibux i døgnet + like mange paracet. Er ikke helt bra. Og jeg må ta de i 2 døgn... :-/ Så da spør jeg heller dere kloke koner :-) her inne om dere vet om et bra alternativ? Har lurt på om jeg skal kutte ut alt og bare være sengeliggende et par dager i mnd., men er jo ikke en gyldig grunn til å være hjemme fra jobb. Ikke får man noe sykmelding for dette heller kan jeg tenke meg. Anyone??
LHHR Skrevet 28. desember 2009 #2 Skrevet 28. desember 2009 Prøvd noe alternativt? Akupunktur f.eks? Høres jo ikke bra ut uansett om man er prøver eller ikke å spise så mye ibux/paracet som du gjør da.... Lykke til med prøvingen.
Guttemamma75 Skrevet 28. desember 2009 #3 Skrevet 28. desember 2009 Ville nok heller tatt kontakt med legen ang menssmertene du har for det høres jo ikke normalt ut overhodet! 10 tbl paracet i døgnet er overdose da max antall tbl nå faktisk er 6 tbl i døgnet - maks dose ibux er også 1200 mg per døgn og tar du 10 tbl av den minste styrken blir det jo 2000 mg i døgnet!!!!!!! Og du sier du spiser MINST så mange.... Vet legen at du tar så mye smertestillende??
tregosten Skrevet 28. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. desember 2009 Ja han vet det. han sa at så lenge det bare er et par dager jeg tar de så gjør det ingenting. Den forrige legen min sa det samme. Har prøvd å ta bare paracet, men det funker ikke i det hele tatt. Klarer ikke stå på beina, ligger i sengen med ull fra topp til tå, teppe, dyne og varmen på fullt, men like kald. Det er så vondt at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Til slutt sovner jeg av utmattelse, for så å våkne etter en time eller to til akkurat det samme. Har jo hørt andre si de har menssmerter, så egentlig så trodde jeg at dette ikke var noe unormalt. Hmm..
Guttemamma75 Skrevet 28. desember 2009 #5 Skrevet 28. desember 2009 Det er IKKE normalt å ha det slik, jeg har det ikke slik og jeg kjenner ingen som har det slik.. Menssmerter for meg er smerter i nederste del av magen pluss noen ganger ryggen som er såpass ubehagelige at jeg må ta litt ibux i blant.. Men jeg kan fungere på tross av smertene, jeg er ikke sengeliggende og tar aldri ibux mer enn 2-3 ganger for dag den første dagen i menstruasjonen.. Nå er selvsagt ikke jeg noen måler for hva som er normalt, men jeg er likevel 100% sikker på at slik du har det IKKE kan betegnes som normalt.. Snakk med legen din om dette - er ikke sikker på hva han kan gjøre men det er ikke normalt å være så dårlig at man er sengeliggende i 2 dager pga menssmerter og det etter å ha inntatt så mye smertestillende....
tregosten Skrevet 28. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 28. desember 2009 Jeg fungerer helt fint når jeg har tatt tabl. men det er visst jeg ikke tar de at jeg blir dårlig.
tregosten Skrevet 28. desember 2009 Forfatter #7 Skrevet 28. desember 2009 Leste en plass på nettet nå at jeg kan ha noe som heter Primær dysmeorè. Veldig smertefull mens fra ungdommen av. Eller endometriose. En forklaring på barnløshet... Uansett så kan jeg ikke fortsette å spise alle de tablettene, så nå har jeg bestilt time hos legen så får vi se om det fører til noe denne gangen.. Vil så gjerne bli på tjukken. Nå! Helst i går! :-)
MK73 Skrevet 28. desember 2009 #8 Skrevet 28. desember 2009 Heisan, tregosten. Jeg følte bare for å si at jeg vet hvordan du har det, og jeg føler med deg. Jeg hadde alltid kraftige menssmerter og rundt halvparten av syklusene ekstreme menssmerter, fra jeg fikk mensen da jeg var 12. For meg var det mye av det samme som for deg, men i tillegg måtte jeg som oftest oppkast, og dermed klarte jeg ikke å holde tabletter nede. Legene ga meg etter hvert (det tok tid før jeg ble tatt på alvor, mannlige leger på 80-tallet...) Naproxen, men det funket ikke. Jeg fikk noen piller som ble solgt reseptfritt i England som virket så lenge jeg ikke kastet opp, men ellers var det egentlig ikke mye hjelp å få. Tre ganger ble det så ille at legevakten kom på huset og jeg fikk morfin rett i armen. Da jeg ble 21 fikk jeg endelig p-piller pga dette problemet, og da ble smertene håndterbare (fortsatt sterke ift folk flest, men håndterbare). Da jeg sluttet med p-piller for å prøve på barn var jeg engstelig for at smertene skulle bli like ille. Heldigvis er det bedre nå enn det var, det er kanskje bare en gang i året at det er virkelig ikke. Gynekologen sier at eneste måten jeg blir kvitt dette på er ved å bli gravid og føde barn, da vil smertene sannsynligvis normalisere seg. Når det gjelder Ibux (og andre NSAID-midler, tror jeg), så skal man unngå dem når man prøver å bli gravid. Det er nok best at du tar en ny runde med legen din, evt med en gynekolog, for å finne en løsning som kan hjelpe deg i den situasjonen du er nå. Jeg håper du får hjelp og at du snart blir gravid også :-)
tregosten Skrevet 28. desember 2009 Forfatter #9 Skrevet 28. desember 2009 Takk MK73! :-) Godt å vite jeg ikke er alene om det. Skal til legen i morgen tidlig. Visst han ikke kan gi meg noe så går jeg uten. Alt for de barna vet du..:-))
kmne+ida+sara Skrevet 29. desember 2009 #10 Skrevet 29. desember 2009 Her var du igjen tregosten Min svigerinne brukte mye Ibux i samme periode som hun og min bror prøvde å bli gravide. Perioden strakte seg over 2 år, og de ble aldri gravide. 3 mndr etter at hun sluttet å bruke Ibux var de gravide, og nå er vakre lille Jonas 4 mndr! Så ja, som de andre sier her, det kan ha veldig hemmende effekt på EL! Så jeg ville prøvd uten Ibux i noen pp, for å se om det kan ha noen effekt! Det er uansett skummelt hvordan sykluser og hormoner påvirkes av medikamenter synes jeg! Lykke til! Klem!
Drømme Stress ned-mamma Skrevet 29. desember 2009 #11 Skrevet 29. desember 2009 Jeg fikk reseptbelagt for menssmerter. Hadde så syke smerter før at jeg kunne verken gå på jobb, skole eller andre ting den første dagen og to. *grøss* "over disken" smertestillende hjalp lite og ingenting. Men fikk altså noe av legen.. Husker ikke helt hva de heter.... Må da være bedre å ta tre piller på én dag enn ørten ibux og paracet! Er bare å si det ikke virker godt nok lengre... Grunnen til at ibux ikke er bra for oss som prøver, er at det er bevist at ibuprofen kan krølle til eggløsningen. Det er jo liksom alfa omega for oss som prøver da! Hehe. Jeg har kutta det helt ut....ikke at det hjalp!! Sitter nå her ennå, over ett år inn i prøvingen..*blæh* Jaja!
tregosten Skrevet 29. desember 2009 Forfatter #12 Skrevet 29. desember 2009 Takk kjære du! :-)) Det hjalp å høre dette! Gir motivasjon. Var med legen i dag og han sa at jeg rett og slett måtte velge: Medisin, eller smerter og en mulig graviditet. Ikke noe vanskelig valg egentlig.:-) Har forresten kjøpt tester i dag.. Vært litt "unormal" i det siste. Men tviler jo egentlig på at det er noen inni der. Men greit å være 110% sikker så jeg ikke gjør noe dumt...:-/
tregosten Skrevet 29. desember 2009 Forfatter #13 Skrevet 29. desember 2009 Huff! Så drit at det ikke hjalp da Drømme s-l. :-( Men du vet i hvert fall at om du skulle bli gravid så kan ikke ibux ødelegge noe. Noe herk å gå og vente og bare få skuffelse gang på gang. I mai har vi venta i 3år. Men still going strong! :-))
Drømme Stress ned-mamma Skrevet 29. desember 2009 #14 Skrevet 29. desember 2009 Oh yes!!! Baby blir det til slutt på oss alle!! På en eller annen måte!!
tregosten Skrevet 29. desember 2009 Forfatter #15 Skrevet 29. desember 2009 Nå har jeg bestilt time hos homøopat i januar. Ut med ibux - inn med naturmedisin. :-) Hun jeg snakket med sa at 60% av de som fikk behandling hos homøopat ble gravide. Ganske mye det i forhold til f.eks. Haugesund, der vi var. Skal bli spennende å se om hun finner ut av noe i denne skrotten her...;-)
Drømme Stress ned-mamma Skrevet 29. desember 2009 #16 Skrevet 29. desember 2009 Haugesund ja...der jeg sitter det! Hehehe...kanskje jeg skal prøve å bli en del av statistikken? Hehe.. Nei tenkte å prøve akupunktur og for å få fix på ting, men mista jobben i sommer, og alt ble satt på vent...! Og du må holde oss oppdaterte ang. homøopattimen din da Alle erfaringer tas imot her!!!
tregosten Skrevet 29. desember 2009 Forfatter #17 Skrevet 29. desember 2009 Æsj da! Mannen min mista også jobben, men fikk seg ganske fort en ny. Men likevel så ble det et jafs i økonomien. :-/ Var en venninne som overtalte meg til å ringe. Hun har en del erfaring med dette. Vært der selv og med ungene, pluss venner og familie av henne. De går ikke til lege lenger, kun visst de må ha sykmelding. Ble veldig nysgjerrig på dette. Koster jo litt, men skitt au!
kmne+ida+sara Skrevet 29. desember 2009 #18 Skrevet 29. desember 2009 Jeg har kjempetro på homeopati! En venninne ble kvitt både ekstreme mens-smerter og store områder rundt ledd der hun ikke hadde pigmenter. (Hun fikk altså tilbake pigmentene, og fikk en fin og jevn hud og hudfarge, pluss at hun slipper å smøre med SPF30 de "rosa" områdene) Jeg fikk homoepati-medisiner i sommer for halsonde og sår stemme, og det som jeg vanligvis bruker 1-2 uker på å bli bra av, gikk over på 1-2 dager!!! Dessuten, farfar med alle sine hjerteproblemer, er nesten av hjertemedisinene og bruker kun et homeopati-middel ved flimmeranfall. Tidligere hadde han anfall 2-3 ganger i måneden, nå er det 2-3 ganger i året! Så: Jippi! Lykke til! Jeg har troen!!! Og: keep us posted!
tregosten Skrevet 29. desember 2009 Forfatter #19 Skrevet 29. desember 2009 Så bra!!! :-)) Skal ikke inn før den 11, så det er leeenge å vente. Kunne få time før, men passer så dårlig pga vaktene på jobb. Søstra til mannen min gikk til en sånn en i Flekkefjord. Hun hadde skikkelig vondt i ryggen. Men han var nok litt spesiell, for han tok henne bare på ryggen så var hun bra. Helt sinnsykt! Og stilig! :-) Forventer ikke et mirakel her da, men det er jo kjekt å høre om sånne episoder. :-)) Skal gi referat når jeg fått behandling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå