vimsesvimsen Skrevet 27. desember 2009 #1 Skrevet 27. desember 2009 Hei! Vi pusser knerten sine tenner morgen og kveld med litt tannkrem med fluor. Spurte helsesøster på ettårs kontrollen om vi skulle gi fluor tabletter, men hun svarte nei, at det ble smør på flesk, som hun sa.... Synes det høres litt rart ut. Gir dere fluor? Han er 15 mnd.
Mor Løvehjerte Skrevet 28. desember 2009 #2 Skrevet 28. desember 2009 Vi har gitt fluor siden vesla var 10 mnd. eller noe. Tannpussinga her er et lite mareritt. Helsesøsters anbefaling.
Lemonia Skrevet 28. desember 2009 #3 Skrevet 28. desember 2009 Vi gir ikke fluor til vår ettåring. Tannpuss med fluortannkrem to ganger om dagen er nok.
Tante Gustava Skrevet 28. desember 2009 #4 Skrevet 28. desember 2009 Spurte tannlegen min om det, og han sa at han hadde iallfall gitt dattera si fluortabl. Så det var godt nok for meg Her er nå fluortabletten kveldens høydepunkt, smaker godt vettø!
nelliik m/blå & rosa Skrevet 29. desember 2009 #5 Skrevet 29. desember 2009 Jepp, det har han fått siden han var 1 år! En om kvelden etter tannpuss Kveldens høydepunkt her. Prøver å pusse om morgenen også, men ikke alltid vi husker det enda.. Jeg ser ikke vitsen med å ikke gi han det, når det er dokumentert at det kan styrke tennerne - selv fikk både jeg og mine søsken det fra vi var så små, og ingen av oss har noen gang hatt hull. Jeg har fortsatt ikke hatt det den dag idag, på mine 23,5 år, ikke i melketennene en gang. Aldri
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 29. desember 2009 #6 Skrevet 29. desember 2009 Vi gir ikke fluor til jenta vår på 14 mnd. De anbefaler jo å bare bruke en knapt synlig mengde tannkrem nettopp fordi de ikke skal få for MYE fluor, så da blir det ihvertfall ifølge min logikk litt feil å gi fluortablett i tillegg. Men har ikke snakket med fagfolk om dette, så hva som er "fasiten" vet jeg ei;)
Maya_1 Skrevet 30. desember 2009 #7 Skrevet 30. desember 2009 Hvordan gir dere flour? Får de bare en tablett å tygge på? Går det greit altså?
Tante Gustava Skrevet 30. desember 2009 #8 Skrevet 30. desember 2009 Var veldig spent på hvordan han ville ta en tablett, men det går kjempefint. Han suger og tygger litt, er storfornøyd og ville helst hatt en til
Mor Løvehjerte Skrevet 30. desember 2009 #9 Skrevet 30. desember 2009 Vi knuser den og gir den på teskje. Før blandet vi den knust i grøten. Tannlegen min mener også at det er lurt å gi henne fluor.
AO3 Skrevet 30. desember 2009 #10 Skrevet 30. desember 2009 Vi bruker ikke fluortabletter fordi vi bruker relativt mye tannkrem (mer enn den anbefalte lillefingerneglen), og da skal ikke tabletter være nødvendig. Tannpussen er et sant helvete her i gården...
husmus &2 Skrevet 30. desember 2009 #11 Skrevet 30. desember 2009 I canada (og USA?) har de fluor i drikkevannet, så så gæli kan det ikke være. Vi gir ikke fluor her, men har litt mer enn vanlig på tannbørsten.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 30. desember 2009 #12 Skrevet 30. desember 2009 Små mengder tannkrem Til barn under ett år bruker man en knapt synlig mengde tannkrem på kosten. Barn mellom ett og seks år skal bruke en tannkremmengde som tilsvarer barnets lillefingernegl. De over seks år kan bruke en tannkremmengde tilsvarende en ert. Les på fluorboksen – Om barnet trenger fluortablett i tillegg til fluortannkrem, er egentlig noe tannlegen bør bestemme. Så lenge man følger alders- og mengdeangivelse bakpå fluorboksen, vil ingen barn få i seg for mye fluor selv om de bruker både fluortannkrem og fluortabletter, sier tannlege Berit Skei. fant dette her inne på klikk.no=)
nelliik m/blå & rosa Skrevet 31. desember 2009 #13 Skrevet 31. desember 2009 Vi gir han hele tabletten (0,25 mg), og da smatter han, suger litt, smatter litt mer, tar den ut, ser på den, er veldig engasjert, inn igjen og smatter! Og helst skulle han gjerne hatt fler "Dæhh, dæhh" sier han og peker på boksen Moro å gjøre tannpusen til et avsluttende høydepunkt. Ja, som sagt. Jeg og mine søsken har ALLTID fått det, siden vi var så små, så lenge vi kan huske - og ingen av oss har noen gang ever, forsatt aldri, hatt hull i noen tenner!! Og ingen av oss har heller ikke hvite prikker på tennerne (som er listet opp som bivirkninger for for mye fluor for de som leser pakningsveiledningen). Og det står også at "Flux inneholder natriumflorid som forebygger tannråter (karies) ved å gjøre tannemaljen mer motstandsdyktig mot kariesangrep. Det brukes til å forebygge tannråte (karies) hos barn og voksne". "Den anbefalte daglige dosen av Flux gir vanligvis tilstrekkelig fluortilskudd for å forebygge tannråte". Mamma både pusset tennene våre (liten dert, knapt synelig) og ga oss fluor! Så her er det basert på egne erfaringer at vi nå er en hel søskenflokk på 3 stk som fortsatt aldri har hatt hull i tennene fordi vi alltid har fått fluortabelett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå