Gå til innhold

Svineinfluensavaksine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal dere ta vaksinen? Jeg synes valget er veldig vanskelig...

Noen som har noen gode begrunnelser eller tips til gode nettsider om saken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei september-mor :) D blir ikke aktuelt for deg å ta vaksina før du er 12 uker på vei uansett, så da har du litt tid å tenke på!

Det er alltid vanskelig å ta en slik avgjørelse... Jeg følte meg litt "presset" av sjefen min til å ta den, siden jeg jobber med barn, men valgte å ikke ta den. Da måtte jeg ventet 3 mnd med å prøve å bli gravid!! Det ville jeg jo ikke...

Greia er jo at det ikke er testet på gravide, så jeg synes det er litt skummelt... begynner å få bra imunforsvar *bank i bordet* og har ikke hatt sjukdommen selv om den har vært innom jobben en del ;) Så jeg tror det går bra, og at det kanskje er litt overdrevet...?? Men som sagt, vanskelig når du bærer på et annet liv og skal avgjøre dette.

Skrevet

Hvorfor fikk du beskjed om å vente i 3 mnd med å bli gravid ?

Jeg tok vaksinen ca 1 mnd før jeg ble gravid!!

Jeg jobber på legekontor så så både for meg og andre var det ikke noen tvil om at jeg skulle ha den.

Skrevet

Ja hvorfor vente 3 måneder?? Ingen som har sagt det til meg, så hvor kommer dette fra? Jeg tok vaksina 2 uker før jeg ble gravid...

Skrevet

Jeg spurte gyn om vaksinering og prøving. Hun anbefalte å la det gå ca. 14 dager fra man tok vaksinen til man ble gravid, mao ta vaksinen når man får mensen for da er det ca. 14 dager til eggløsning. Det gjorde jeg og det klaffet samme mnd =) Jeg ventet ikke i 3 mndr og engster meg heller ikke for at jeg tok vaksinen før jeg ble gravid.

Skrevet

Jeg er mer redd for bivirkninger for fosteret etter vaksinen, enn jeg er for å få svineinfluensa, så jeg dropper det. Man får beskjed om å ikke ta ibux og paracet, men en vaksine uten forskning på gravide er liksom greit? neitakk!

Skrevet

Det er samme tankene jeg har. Livredd at noe skal skje med babyen, at jeg skal abortere osv.. Men føler også at jeg må velge mellom to "onder", siden det også er farlig å få influensaen nå som en er gravid..

Skrevet

Jeg tok vaksinen når jeg var 13 uker på vei....ingen bivirkninger eller noenting :) Er nå 18 uker på vei og skal på ul neste fredag og se om det er en liten gutt eller jente i magen:)

Det er ikke lett og velge hva du skal gjøre ang vaksinen..men hvis du ikke kan stole på helsepersonellet som anbefaler at du tar vaksinen, hvem kan du da stole på?

Lykke til med avgjørelsen:)

Skrevet

Stor fare for å abortere ved høy feber også.... Og legene er derfor uenig om vaksinering og om bruke av febernedsettende. Mange anbefaler paraceth ved feber!

Skrevet

Jeg visste at ibux er fy når man er gravid, men er paracet også fy?

Skrevet

uff og uff. Tok vaksinen 5 dager før unnfangelsen. Hva skjer her da? Trøste og bære!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Jeg tok også vaksina 1 ukes tid før jeg ble gravid. Da var det lederen for helsesøstertjenesten i kommunen som godkjente det. Regner med at hun har peiling på hva hun snakker om !

Fant også denne på Pandemi.no :

Spm: Jeg prøver å bli gravid, men er usikker om jeg er det fordi det er for tidlig å ta graviditetstest. Bør jeg vaksinere meg?

Svar: Planlegging av graviditet i seg selv er ikke en kontraindikasjon mot å ta vaksinen. De som planlegger å bli gravide og de som kanskje er gravide (men i en så tidlig fase at det ikke slår ut på graviditetstest enda) kan ta vaksinen. Det finnes ingen holdepunkter for at dette kan ha skadelige virkninger når det gjelder fruktbarhet eller fosterutvikling.

Skrevet

Jeg var gravid når jeg tok vaksina ute at jeg viste det. Tok vaksina 13november , og gravidtesten 18nov.

Legen og helsesøter sier ingenfare. En veninne av meg prøver og bli gravid og tok vaksina, ingen der som sa noe om at hun burde vente 3mnd.

Skrevet

Skal ta den, men håper den andre som de holder på å teste kommer før jeg er i 2. trimester.

Jeg er mer redd for et virus som er til for å skade meg, enn en vaksine som er laget av de flinkeste i verden for å holde meg frisk :-)

Skrevet

Hei!

Det er lurt å sette seg inn i begge sider av en sak og ikke stole blindt på helsemyndighetene alltid. Det er mange historier om legemidler opp gjennom tiden som var "helt trygge", og som har gitt barn sykdommer og misdannelser i ettertid. . Ta en titt på disse sidene før dere gravide bestemmer dere for eller mot vaksinen.

Hysteri i noen rettning eller overdrevne konspirasjonsteorier er jeg ikke noen fan av, men det skader ikke å være på vakt.

www.vaccinationsfaran.se og www.vaksineaksjonen.no

Skrevet

Rart du sier du ikke er fan av overdrevne teorier og hysteri, for de sidene du linker til er jeg nettopp et eksempel på sånt, bare smidig pakket inn for å snøre inn redde og tvilende folk uten tillitt til dem som faktisk kan dette.

Og uansett hvilke argumenter disse folka måtte komme med, så går det ikke an å motargumentere at om det er 100% trygt, så er det laaaaangt tryggere enn et virus som vi VET har drept og gjort mange mennesker alvorlig syke. Så undersøk gjerne, men fokuser på å prioritere...

Skrevet

Gå inn på myndighetenes egen side. legemiddelverket.no og sjekk ut statistikken for bivirkninger av vaksinen. 9 stk har dødd av vaksinen, 14 gravide har abortert. . 25 stk har dødd av influensaen siden mai, av 900 000 syke. . Det er verdt å merke seg at det faktisk døde 25 personer i trafikken bare i november i år i Norge. Hvem skriver om disse menneskene og deres pårørende??? Sjekk også ut myndighetenes egen pressemelding til aftenposten ang loven mot kvikksølv som kom 1. jan 2008.

Og så er det stor forskjell på kvikksøvet som er i vaksinen og det kvikksølvet vi får i oss i gjennom mat og luft. Det er faktisk to forskjellige typer. Det blir ikke fortalt. Om man gidder undersøke er det ikke vanskelig å finne ut selv for et "vanlig" menneske uten spesiell kjemikunnskap.

Det er leger, kjemikere og forskere som kommer med opplysninger om faren ved vaksinering også. Men det er synd at disse konspirasjons fanatikerne og dommedagsprofetene skal ødelegge troverdigheten. De er jeg ikke fan av på disse sidene jeg henviste til. Man må gå inn å lese på linkene og dokumentene som er lagt ut på disse sidene jeg henviste til.

Nei, vi skylder barna våre å stikke nesa utenfor Norges grenser og undersøke litt hva andre land har gjort i forb med vaksinen. Norge er ikke et land som utmerker seg fremfor alle andre land når det gjelder forskning på vaksiner og legemidler.

I oktober i Sveits trakk de tilbake denne vaksinen vi har i Norge når det gjaldt gravide og små barn, og tilbød de vaksine uten kvikksølv i.. .

Skrevet

Hmm.. kanskje hun jeg kjenner måtte vente 3 mnd pga av tidlig abort?? Vet ikke.... Og hun andr som prøver å bli gravid spurte helsesøster om hun burde ta den når hun ønsket og bli gravid innen 3 mnd. Hun ble anbefalt å ikke ta den...

Jeg tror det er litt forskjellig hva de sier i helsevesnet pga at man vet kanskje litt lite om bivirkningene på gravide osv? Men jeg er enig me mange av dere... Redd for forsteret. Dere som har tatt og ikke har hatt bivirkninger går det nok greit med! :) Ikke vær redd for det! Jeg er bare skeptisk på hvordan JEG ville reagert.... det vet man jo aldri...

Skrevet

Enig med deg der! Hvorfor er det KUN norgen... så vidt jeg vet, som gir vaksina til gravide??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...