Potetstappe Skrevet 27. desember 2009 #1 Skrevet 27. desember 2009 Tenker da på steking/stuffing/tilbehør osv.... Har tenkt å lage kalkun nyttårsaften, men har aldri gjort det før:S
Gjest Skrevet 27. desember 2009 #2 Skrevet 27. desember 2009 Smøre tine smør under skinnet på bryst og lår. Altså løsne skinnet og stikk smørklumper under.
Twintipp og himmelblå Skrevet 27. desember 2009 #3 Skrevet 27. desember 2009 Vi kjøper kalkunfileter. Kjøper vel ca. 5 stk og vi er 15. Det er helt rent og deeeeilig mørt og saftig kjøtt. Enkelt å steke, og man kan gjøre litt forskjellig med de. Ene marinerer vi med grillkrydder, en annen med kun salt og pepper, andre med annet krydder, osv. Skjærer det i skiver (ovale da), og danderer de fint på fater med rosenkål og andre grønnsaker. Åhh, gleder meg!
Gjest Skrevet 27. desember 2009 #4 Skrevet 27. desember 2009 Jeg lurer også på det samme, skal lage kalkun for første gang på nyttårsaften:O Hehe:)
Potetstappe Skrevet 27. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 27. desember 2009 Det med smør var lurt. For jeg pleier ikke å like kalkun, syns det er forferdelig tørt.. men det blir kanskje ikke det da?
Gjest Skrevet 27. desember 2009 #6 Skrevet 27. desember 2009 blir mindre tørt ja. Men vær raus med smøret, jeg kliner sikkert inn rundt 200 gram på en alminnelig kalkun. Og så har jeg litt vann i forma, slik at det blir damp inne i stekeovnen. Dette vannet øser jeg over kalkunen med jevne mellomrom. Ca halvtimes tid. Men krafta koker jeg utenom av de innvollene som følger med i posen inni kalkunen, bruker ikke det i forma til det, for det er så mye ekkelt fett i. tilsetter 1 løk, 1 gulrot, litt purre og gjerne litt selleri, samt helpepper. ca 2,5-3 liter vann til dette, og la det boblekoke i en time ca. Det blir litt mindre etter å ha kokt i en time. Sil av grønnsakene og innvollene, og ha på en pakke fløte i sausen, og jevne med maizenna brun sausjevning. Enkelt som fy. Salte sausen etter smak.
Gjest Skrevet 27. desember 2009 #7 Skrevet 27. desember 2009 Jeg (og likens min mor) pleier å smøre på smør over hele kalkunen,både inni og utenpå.og så gnikker jeg godt utover inni og utenpå salt og pepper.Og så stapper jeg epler og svisker inni kalkunen.Og tar vingene til kalkunen i kryss rett over hullet og knytter de sammen! Da faller ikke eplene og sviskene ut.Men litt av det kan jo selvfølgelig falle ut da,spørs hvor mye du trykker inni da.. Jeg lager ikke saus av innvollene inni posen ihvertfall,det ser så kvalmt ut det inni posen! Jeg lager bare vanlig sjysaus ved siden av! Og så koker vi poteter til.Og rosenkål for dem som liker det! Men så greier jeg ikke å huske noe mer vi har brukt! Så det må jeg spørre min mor om.. Samboeren min sier grønsaksblanding (uten erter),men det klarer jeg ikke huske at vi har brukt! Men det må i så fall være bare gulrøtter vel,blomkål passer vel ikke til kalkun,så vidt jeg vet!
Gjest Skrevet 27. desember 2009 #8 Skrevet 27. desember 2009 Vis jeg skulle finne på å koke kraft av innvollene i posen,skal da innvollene spises etterpå??? Eller kastes??
PAVEEL Skrevet 27. desember 2009 #9 Skrevet 27. desember 2009 Smør kalkunen med smeltet smør hver halvtime når den stekes. Waldorfsalalt (hjemmelaget!) er et must. Samme med Fløtegratinerte poteter:)
Lea Laus Skrevet 27. desember 2009 #10 Skrevet 27. desember 2009 En stor god klump med smør inne i kalkisen i tillegg til å pensle den utenpå. Pleier å smelte smør hvor jeg har oppi masse ferske urter, samt salt og pepper, dette smøres på god tid i forveien. I tillegg stikker jeg mange hull i den hvor jeg stikker inn hvitløksbiter.
moe_ Skrevet 27. desember 2009 #11 Skrevet 27. desember 2009 Begynn å tine kalkunen to dager før den skal i ovnen, husk å ta den ut av kjøleskapet tidlig om morgenen den dagen du skal steke den. Beregn 1/2 time i ovnen per kilo, pluss 1/2 - 1 time for stuffingen - selv fyller jeg den med epler, svisker og litt løk, slik at den fuktes innenfra, og dropper da all drypping. Det vanskelige er å binde vinger opp, men følg instruksen som ligger i pakken. Ha en synål modell supersize extra large for å snurpe sammen hullet der hvor du har dyttet inn fyllet - ikke vanskelig å tråkle sammen, skal ikke være hardangersøm, men en stor skarp nål og en liten tang (blir grisete og fettete på hendene..) er gull verdt. Stek først med brystet ned, etter cirkus halve tiden snur jeg den og tar tiden til hjelp. Skulle den begynne å se klar ut mens tiden ikke er inne, dekker jeg til med folie. SAUS: snupper litt av stekeskyen (mens kalkunen ennå ikke er ferdig stekt) och koker med 0,5 - 1 l vann (avhengig av hvor mange vi er) sammen med innmaten som ligger pent pakket i plastpose inni kalkunen - jeg fjerner selvfølgelig plasten!, krydrer med salt, pepper og sukker, har evt en dæsj rødvin i, som får koke litt inn før jeg tar i fløte - matlagings- eller krem- - eller litt av begge. Er sausen for tynn, bruker jeg maizena, følger anvisninger på pakken og krysser fingrene .. Har poteter til - er vi mange som skal spise og få som hjelper til, koker jeg potetene med skall, så kan hver og en fikse det sjøl ved bordet. Rødkål legger jeg i en bolle eller flere og varmer til meget varmt i mikrobølgeovnen. Føler du at det er noe som mangler - bare spør :-) Ellers - enjoy!!
moe_ Skrevet 27. desember 2009 #13 Skrevet 27. desember 2009 Ser at mange stikker hull i skinnet for å dytte inn smør - la vær, skinnet holder på fukten! Med mindre du er stjernekokk de luxe og vet hvor du skal legge SNITTET (kun ett) for å via det få smurt en smør- og krydderblanding ut over. Nei, jeg er ikke stjernekokk, men jeg har spist så mye kalkun gjennom årene at jeg tillater meg å uttale meg. Ser at jeg i det andre innlegget mitt glemte å fortelle at kalkunen legges på rist med det dype stekebrettet under (husk å kle det i folie, sparer oppvask) med vann oppi. Fyll på med vann mens dyret steker, pass på at det ikke blir tomt
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 27. desember 2009 #14 Skrevet 27. desember 2009 Bare smør den med fett, stek den dekket med folie eller stekepose istedet. Følg steketiden som gjelder for kalkun, stikk et steketermometer inn så man kan følge med når den får akkurat riktig temperatur.. Så er det viktig å ta den ut i tide, så den er saftig og god. Steker den med vann inni, så den har litt damp. Saftigst kjøtt får du ved å steke fuglen bare til den er akkurat gjennomstekt, og ikke noe mer enn det. Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt anbefaler 1/2 times steketid per kilo. Det vil si at en kalkun på 6 kilo trenger 3 timer i stekeovnen ved 160 °C. Kalkunen er ferdig når du ser at det kommer blank væske ut av den hvis du stikker et lite hull like ved vingefestet.
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 27. desember 2009 #15 Skrevet 27. desember 2009 http://www.klikk.no/mat/spise/article388016.ece Ta en titt her om noen vil se video om hvordan man skal gjøre det!
Joikaboll@ Skrevet 28. desember 2009 #16 Skrevet 28. desember 2009 Jeg bruker sprøyte og sprøyter smeltet smør inn i kalkun i tillegg til å pensle den. Blir en helt annen smak, og langt fra tørt kjøtt. Også langsteker jeg på svak varme, men det gjør jeg med all mat.
Gjest Skrevet 28. desember 2009 #17 Skrevet 28. desember 2009 Vi lager kalkunfileter og det blir aldri tørt, setter steketermometer i den ene (kjøper 5stk på 1 kg hver til 15 personer) . Tar de ut når termometeret viser 70 grader. Tilbehør er rosenkål med flatbladet persille, saus, poteter og waldorfsalat:)
Gjest Skrevet 28. desember 2009 #18 Skrevet 28. desember 2009 Mannen min er kalkun ekspert og jeg har til gode å smake en kalkun av ham som er tørr. Kalkuna smøres med mykt, evt lunka, smelta smør, inni og utvendig. Stuff kalkuna med epler, aprikoser og svisker og sy igjen hullet. Mannen min lager bare et par små hull med en skarp kniv og stapper hyssing igjennom med fingrene. Etter litt steketid heller du over litt mer smelta smør, og så enda litt før du går over til vann. Skyll innvollene og kok de opp og la trekke rett under kokepunktet lenge. Litt løk, gulrot, sellerirot oppi gjør ikke noe. Og når fuglen nærmer seg ferdig så tar du litt av krafta som ligger oppi langpanna under rista og blander i. Så gjør du som når du lager bechamel saus. Brun litt mel og smør og tilsett kraft.
Gjest Skrevet 29. desember 2009 #19 Skrevet 29. desember 2009 moe: Skinnet er jo naturlig brutt med halsåpningen. Jeg stikker ALDRI hull i skinnet, men bruker det hullet som er. Og Tanita: Innvollene kastes når man siler sausen,
Gjest Skrevet 29. desember 2009 #20 Skrevet 29. desember 2009 jeg skal lage britisk kalkun med honning og whisky glasur:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå