Gå til innhold

Stamming...slitsomt..

Susan*lillegutt og mini*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillebror blir 3år i april,og begynt i sommer å stamme,men bare litt,på første ordet han skulle si, gikk over en mnd eller to etter at han startet..

Han er utmerket i språk veien,prater som en foss, stortsett rent og klart,og ingen har problemer med å forstå nesten hva han sier..

Men.. for en uke eller to,begynte han å stamme igjen,og voldsomt også.. stammer ikke bare på første ordet,men nesten alle ordene i setninga han skal si..

tok han 10 min (kjøreturen herifra inn til byen,med pappan) før han klarte å si hva han skulle si...

Har snakket med spes.ped på skolen der jeg jobber,og hun sier vi ikke skal korigere han mens han stammer,men si det samme som han sa, klart, etter han har sagt det.. feks. han stammer frem: den bilen er rød og fin mamma, så sier jeg etterpå, ja,den bilen er rød og fin, tror vi gjør rett der ja.

men han sliter veeeldig nå med ordenene, de stokker seg ikke i setningen,men han stammer sinnsykt mye nå, i forhold til før og slik,og blir bare mer og mer..

Bhg og spes.peden på skolen sa at de begynner ikke å ta tak i slike ting før de er rundt 4år,men.. huff.. skal han gå et år til å stamme slik..?

Noen gode råd? tror vi gjør rett i det vi gjør,vi lar han snakke ferdig,men ikke like enkelt hele tiden med en storebror som snart blir 5år som avbryter og skal si alt for han,men prøver å si til han også at han må la lillebror snakke selv.

Bhg vet om denne stammingen,eller,ikke nå i det siste, pga juleferie og alt slikt,og nå vi har merket det veldig mye,men sist han hadde en slik periode, håper også det bare er en periode nå og da..men,stammer han så stammer han,da må vi bare prøve å tilrettelegg oss med det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Tror du skal slappe av når det gjelder stammingen.. En veninne av meg fikk en sønn for noen år siden, han er vel rundt 6-7 år idag.. Han hadde det på samme måten som du forteller her, og hun hadde slått seg til ro med at hun hadde en sønn som stammet.. Hun oppsøkte ikke noe form for hjelp..Husker at det var noe veldig rundt mai, det året han var 3, da stammet han i hvert ord han sa, og kunne bruke 2 minutt på å spørre om han kunne få en is.. Og i august samme året stammet han ikke lenger.. Jeg spurte en helsesøster om dette for moro skyld når jeg lå på sykehus, hun sa at det hender med 20% ca av barna som blir født, og langt under 1% fortsetter... Hun sa at barn blir VELDIG fort påvirket av forandringer, så det kan feks vere nok at han har snakket med ett annet barn som stammer, og så blir han påvirket av dette.. Noen blir veldig påvirket, andre bare litt, noen ikke i det hele tatt.. Jeg ønsker dere lykke til, og håper det går over :) Noe som det sikkert gjør :)

Skrevet

slapper ganske av jeg :P hehe =) men bare tenker siden han har vært plaget med dette før... gjør ikke meg noe om det fortsette,for all del,han er som han er,ikke noe man kan gjøre med det.

han kan heller ikke si K, sier T ,men det gjorde jeg også som lita,og vet at de ikke tar tak i slikt før de begynner på skolen,en jeg hadde i 1kl. i fjor hadde logoped pga han ikke kunne si K,bedre seg etter det ja.

Stammingen ser jeg på lillebror at det er slitsom for han, han gir opp og sier han ikke husker hva ordet heter, selv et helt vanlig ord, og påvirket tror jeg ikke han har blitt.. ikke noe barn som jeg kjenenr til som stammer... voksne er det noe,men aldri noe lillebror møter akkurat..

men,det får gå som det går,bare ser på han at han synes det er slitsom,for han gir så fort opp,og han er såååå glad i å snakke og alt,teller til 20 på både norsk og engelsk,begynt på alfabete,og er da litt trist om han ikke skal orker mer pga stammingen som plager han.

Skrevet

Sikker på det er stamming og ikke stotring? Stotring er nemlig ganske vanlig rundt den perioden der, og det går over ettehvert...

Skrevet

Sønnen min er snart 4 år, til mars.. Stammet fra april til juni ca.. Jeg søkte ikke om hjelp.. Jeg lot han bare og snakke ferdig.. Sa ikke ifra til han noe om hvorfor han snakker samme ord igjen og igjen i begynnelsen av setning eller noenting.. Så gikk det over.. Nesten alle går det over.. sjeldent fortsetter det i mange år fikk jeg beskjed om fra HS..

Men du må bare ta det med helt ro og la han snakke ferdig og sånt frem til det går over.. Hvis det går så lang tid 1 år eller noe så får du finne ut med lege om hva dere skal gjøre.. Ped.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...