Gå til innhold

Klare for å diagnostisere? ;-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå lurer jeg på hvilke alternative forklaringer dere har til meg :-)

Her er situasjonen:

Vi har vært prøvere i 5,5 år. Aldri blitt spontant gravide, vi er såkalt uforklarlig barnløse. Ingenting i veien med noen av oss, og jeg har EL, regelmessig syklus og er frisk og rask. Spotter ikke og har aldri blødninger utenom mensen, går heller ikke på noen medisiner. Vet at jeg kan bli gravid pga at vi har blitt det to ganger etter IVF, men mistet begge gangene.

Denne syklusen hadde vi sex sent natt til dag 14, og på dag 14 hadde jeg den heftigste produksjonen av EL-slim ever - ikke at den timingen har hjulpet oss før, men så er dere informert ;-)

Dag 4 DPO hadde jeg en liten blødning, så ikke noe mer. Videre i syklusen har kroppen virket som vanlig, men idag, 9DPO (og 5 dager før IKM) er det rosa på papiret, altså en veldig lett blødning.

Grunnen til at jeg lurer er at jeg som nevnt aldri har hatt blødning underveis i syklusen før. Jeg har selvsagt tenkt tanken på at jeg kan ha blitt gravid, men sannsynlighet for det er så liten at jeg ikke vurderer det som en reell mulighet en gang :-)

Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å si MK73 (som forresten var mine initialer før jeg giftet meg, hehe!!)...

Noen kan jo blø litt rett før EL - det forårsakes av at livmorslimhinnen kan lekke litt blod midt mellom østrogenstupet som kommer før eggløsningen og før det har blitt produsert nok progesteron til å opprettholde livmorslimhinnen, men dette vet du nok sikker fra før - siden du er en av "sliterne" her inne, hehe :)

Nå tenker jeg bare høyt altså - du hadde altså masse EL-slim på dag 14, (man kan ha EL-slim over flere dager), og man antar at siste dagen med EL-slim er den dagen man kan telle seg sånn ca frem til EL - noen får det samme dagen som man har EL, andre dagen etter...

Tenker at det kan jo hende at kroppen din har forsøkt å få EL, men ikke fått det til på dag 14/15 men at den har blitt noen dager forskjøvet? - det kan jo f.eks forklare blødningen din på CD 18, at du kanskje hadde EL da? Vanskelig å si..... en liten blødning på CD 23 kan jo bety festeblødning - men da stemmer det ikke at du hadde sen EL rundt CD 18, men derimot EL rundt CD 15 og det er jo mer sannsynlig siden du hadde EL-slim på dag 14. Noen får en festeblødning rundt 9-10 dpo, men alt mellom 6-12 dpo er normalt. Jeg har selv fått en liten festeblødning på CD 23 - testet da positivt med graviditetstest på CD 24.

Skjønner ikke helt den blødningen du hadde 4 dpo - men noen kan jo også reagere med en liten blødning idet man har blitt gravid - blodårene i livmoren og skjeden blir mer skjøre og kan sprekke fortere - spesielt i forbindelse med, eller etter sex.

Siden du har regelmessig syklus og så og si aldri spotter - vil jeg nesten tro (ikke få forhåpninger) at det kan være en festeblødning. Samtidig er det jo også slik at syklusen endrer seg over tid, endrer seg med humør, stress osv - hormonbalansen endrer seg også både med tiden og alderen, så selv om du har hatt regelmessig syklus før, så behøver den ikke være det denne gangen også.

Er det lenge siden du har vært hos gyn og sjekket deg? Altså sjekket deg i forhold til celleforandringer? Dette kan jo også gi lettere blødningsforstyrrelser - men så lenge dette er første gang du opplever å få blødning to ganger i en syklus, ville jeg nok ikke ha bekymret meg over det - men dersom det viser seg at du ikke er gravid nå og du fortsetter å få en litt endret syklus med en eller flere blødninger ville jeg tatt meg en tur til gyn igjen bare for en ekstra sjekk...

Noen blør jo veldig lett og flere ganger i 1 trimester etter at de har blitt gravide også da, hmmm :)

Noen slitere kan bli gravide spontant etter mange års prøving når de bestemmer seg for å gi opp, eller de innser at det ikke kommer til å skje naturlig. Mange blir også gravide når de skaffer seg en hobby eller kjæledyr og tenker på andre ting. Når man prøver intenst og ønsker seg barn intenst kan det utvikle seg en psykisk sperre - når man greier å slippe taket på dette kan det utroligste skje!! Naturen er underlig, mystisk og ikke til å bli klok på - og selv om alt ligger til rette for å kunne bli gravid - kan det rett og slett være en "match" dere i mellom som ikke er tilstede.

Jeg hadde en nabo en gang og de hadde prøvd å få barn i flere år, så skar det samboerforholdet seg fullstendig - og i dag har de faktisk barn på hver sin kant - men sammen ble de aldri gravide, utrolig, men naturen er underfundig og det å få barn er ett stort mirakel som sannsynligvis aldri kan løses på hvorfor det er slik og sånn...

Jeg ville nå bare ønske deg lykke, lykke til da - spennende å følge med deg, så håper du vil komme inn og oppdatere meg og oss andre her inne også da som leser og er nysgjerrig, om og når testen din blir positiv :)

Jeg krysser fingrene for at det har skjedd ett lite mirakel hos deg :)))

Stoooor klem fra en sliter til en annen :)

Skrevet

Hei, du og lille snuppis :-)

Tusen takk for koselig, interessant og langt svar! Det var veldig trivelig å høre fra deg!

Jeg har jo tenkt på endel av de momentene du nevner, men det er alltid godt å høre litt på hva andre kan synse seg frem til - det er mange erfarne og kompetente damer her inne, sånn som f.eks deg. Godt å få noen innspill fra andre. Jeg tenker ikke så mye på dette, men det er litt rart når kroppen oppfører seg uvanlig, og vi slitere blir jo ganske gode til å vite hvordan kroppen vår vanligvis oppfører oss og merker når noe uvanlig skjer.

Du trenger ikke være redd for at jeg skal få forhåpninger ;-) du vet, med min historie er det ingen som hadde blitt mer sjokkert over en evt graviditet enn meg. Vi får bare se det an - sannsynligvis kommer mensen som forventet når helga kommer.

Takk for tipset om celleforandringer - det er det viktig å huske på. Det er et år siden jeg tok celleprøve sist, og da var alt OK, men skulle jeg få flere uforklarlig blødninger de neste månedene skal jeg jammen ta en ekstra sjekk.

Som sagt, tusen takk for svar og at du tok deg tid :-) Jeg skal gi deg et vink når jeg ser at mensen kommer (for jeg regner det som mest sannsynlig, hehe..).

Klem til deg, og håper vi lykkes i 2010 begge to!

Skrevet

Dessverre ser det ut som om det er mensen som er kommet ekstraordinært tidlig her, selv om den ikke helt arter seg som vanlig og jeg aldri har vært i nærheten av så kort syklus før.

..men, men, vi jobber videre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...