NurseShark Skrevet 27. desember 2009 #1 Skrevet 27. desember 2009 Hei, Jeg forsøker å legge ham klokken 20, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre når han skriker lenge (er mett, tørr bleie og har rapet)..for han vil bare være våken og ha kos.. skal jeg la ham skrike litt??? noen råd? kan jo ikke gå å bære på ham heller, det blir en dårlig vane.... Er det tidelig å begynne å lage rutiner?
Nøtt Skrevet 27. desember 2009 #2 Skrevet 27. desember 2009 Det er altfor tidlig! La ham være oppe med dere til dere legger dere. Etterhvert faller rutinene på plass, men gjerne ikke før ved 3-4 mnd alder. En nyfødt baby skal IKKE skrike alene, bær ham og byss ham. Han trenger kos og trygghet, og det tryggeste i hans liv er deg. Hvis det er slitsomt å bære, så kjøp deg et bæresjal. Istedet for å stresse med å innføre rutiner på så små babyer, så nyt den tiden hvor han er oppe med dere og koser på fanget. Tida går så altfor fort.
kikki_831 Skrevet 27. desember 2009 #3 Skrevet 27. desember 2009 Hei du! ikke lett det her om det er din første og en får mange råd fra familie om att man må ikke skjemme dem små bort og bare la han grine litt men det skall du ikke, ikke når han er så liten da er han helt avhengig av deg!!! lykke till!!!
Babyønske �� Skrevet 27. desember 2009 #4 Skrevet 27. desember 2009 Henger meg på de andre her... Babyen trenger deg og din nærhet og varme. Du kan ikke forvente at en på 2 uker vil legge seg til å sove for natten kl 20. Det er vanlig at så små babyer har en roteperiode med skirking og uro på kvelden. Det eneste den trenger da er at du er der og bærer og bysser, og roer som best du kan. Du skaper ikke dårlige vaner eller gjør ham bortskjemt så tidlig. Det siste jeg ville gjort var å la han ligge å skrike, det kommer du ingen vei med. Vent med rutiner til 3-4 mnd, først da begynner de å skjønne mer av natt og dag. Denne første tiden er på en måte litt unntakstilstand, der du bare må regne med at babyen trenger deg så og si hele tiden. Det er sånt som følger med. Det varer noen mnd, og så blir det bedre. Tiden nå går så fort, og tro meg....... om noen mnd vil du savne denne tiden da babyen din trengte deg konstant og har "tid" å kose. Jeg savner virkelig å ligge med gutten min på brystet. Det har ikke vært mulig med ham siden han var 6 uker, og nå er han ett år og har ikke hatt tid å sitte på fanget på flere mnd. Så jeg savner nyfødttiden kjempemye.
Collette Skrevet 27. desember 2009 #5 Skrevet 27. desember 2009 Det er altfor tidlig. Det er ikke uvanlig at så små babyer er våkne til midnatt og gjerne lenger også. Du må ikke være redd for å lage dårlige vaner. Babyen din trenger nærhet, nærhet og atter nærhet. Når han er 3 måneder kan du så smått begynne å tenke på rutiner. Hvis du ammer så er det slett ikke uvanlig at babyen drikker begge puppene, sover i 20 min og vil ha mat igjen. Hvis han skriker mye, så er det mest sannsynlig mat han vil ha. Kveldene i begynnelsen med en nyfødt er urolige. Ha babyen sammen med deg/dere i stua. Ha på TV'en, slapp av og la babyen ligge tett inntil deg/dere. Ikke stress med rutiner, men nyt denne tida.
*tullemor* Skrevet 27. desember 2009 #6 Skrevet 27. desember 2009 Rutinene kommer etterhvert som babyen din blir litt større.. Men for all del, ikke la babyen din på 2 uker ligge å skrike alene. Ber han om kos og nærhet må han få det. Tenk, for to uker siden lå han inne i magen din, varmt, trygt og godt. Dette er en helt ny og utrygg verden for de små. Derfor trenger all den tryggheten og nærheten de kan få, for å bygge tillitt til dere som foreldre og andre rundt seg.
Gjest Skrevet 28. desember 2009 #7 Skrevet 28. desember 2009 Veldig tidlig for leggerutiner.... Det kan forandre seg masse i tiden fremover! Lillemor er 5 mnd nå, og har vært igjennom alle mulige rutiner; sovne av seg selv, legge seg 20, sove hele natten, våkne hver time osv... Kos deg heller med babyen din, rutiner og vaner kan du tenke på senere:)
_Løvemamma_ Skrevet 28. desember 2009 #8 Skrevet 28. desember 2009 Jenta mi er 12 dager. Hun er 'oppe' med oss til vi legger oss hver kveld. Det vil si, hun sover jo mye av tiden, men endten sover hun på fanget/brystet mitt eller hos pappaen, eller hun ligger i vogn baggen sin, som vi setter i sofaen, men vi rydder, ser tv, bretter klær eller hva det måtte være. Hun bruker å våkne rundt ett på natten, og da får hun mat og tørr bleie, så legger vi oss. Hun ligger aldri alene på rommet, og hun får så mye kos hun vil, kanskje enda litt mer Hun gråter stort sett aldri, er avslappet og fornøyd og elsker å ligge på fanget å se på verden. Snakket litt med helsesøster om dette, for å høre om hun syntes vi dullet litt vel mye med henne. Men hun var helt enig med meg i at man kan ikke skjemme bort ett spedbarn, det er ikke mulig å gi dem for mye kos, oppmerksomhet, mat eller kjærlighet. Dessuten, som mange her har nevnt, så skjønner de ikke noe av rutiner, eller natt og dag for den del, før de er rundt to mnd. Spedbarn som blir liggende å skrike produserer mye stresshormoner. Da er det lettere at de begynner å skrike for 'ingenting', at de blir stressede, nervøse og usikkre. De kan også få problemer med å legge ordentlig på seg, og de har større sjanse for å få kolikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå