Gå til innhold

Disiplin til ei på 17 mnd??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har ei lita datter på 17 mnd.. Er litt usikker på hvordan jeg skal disiplinere henne.. Har prøvd og la henne ligge i sengen sin etter etpar advarsler, men da ender det bare opp med at hu blir vanskelig og legge.. og det er jo i og forseg ganske logisk.. Har prøvd og sette henne på en stol i 1 min (tenkte at 1 min var passe siden hun er 1 år :P) men da reiser hun seg bare på stolen og det synes nå jeg ser litt vel risky ut.. :-S Noe forslag? setter pris på ALLE svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortell henne med rolig stemme at "dette kan du ikke gjøre" el.l. og ta henne bort fra situasjonen. Alt for tidlig med noe mer "disiplinering" enn det.

Skrevet

Hei

Du sier ingenting om årsaken til hvorfor hun trenger mer disiplin.

Synes hun fortsatt er litt for liten til å skjønne det. Hva med heller å forsøke å avlede negativ oppførsel eller inkludere henne i aktiviteter.

Når snuppa her blir grinete fordi jeg lager mat, så setter jeg henne i gang med enten lek, eller lar henne stå på en stol ved kjøkkenbenken. Da får hun et par sleiver eller noe hun kan "hjelpe" med. Samme ved rengjøring. Da finner jeg en støvklut eller noe hun kan ordne med. Ved rein trass har det alltid fungert best med avledning her. Bare gå helt ut av situasjonen. Å bare si nei,nei, virker nesten mot sin hensikt og fyrer bare oppunder trassen. Hos oss er entreen mellom kjøkken og stue. Ved sutring hvor avledning ikke har fungert, har jeg satt henne i entreen. Bærer henne ut og setter meg ned med henne. Sier at hun må slutte å sutre hvis hun vil være på kjøkkenet. Kommer hun hylende inn igjen, så gjør jeg det samme igjen. Da sitter hun litt mutt der, men er ikke alene. Jeg ser henne både fra stue og kjøkken. Og kommer hun inn uten å sutre så starter jeg med å aktivisere henne/inkludere henne. Tror bare jeg har gjort dette 2 ganger. Har som sagt best erfaring med avledning. Sengen skal i hvert fall aldri være "timeout" sted her. Det skal være et trygt og godt sted. Snuppa her er 20 mnd.

Mener nå at de små er så fulle av utforskningstrang at de trenger stimuli/utfordringer og ikke grenser. Sier selvsagt i fra når hun gjør ting hun ikke skal. Men prøver å bruke mer tid på å lære henne hvordan hun kan gjøre ting riktig.

Lykke til!

Skrevet

nei, for det som er problemet her, er at avledning funker ikke på hun.. hun er sååå sta, at har hun satt seg en idè i hodet sitt, så SKAL det gjennomføres.. Om hun blir sint på meg for hun ikke får lov til noe, så biter hun.. men det er KUN meg.. ikke far.. Om hun gjør noe hun ikke får lov til, og jeg sier nei, eller prøve å forklare, så flirer hun bare.. klatrer OVER alt! Oppå leken sine, i stoler, sofa, oppå bordet.. prøver jeg og avlede henne så blir det bare værre.. Så jeg er litt rådvill her.. hun er helt suuuuuper i bhg.. der trives hun kjempe godt.. men når hun da kommer hjem, så sutrer hun for ALT, for da er hun trøtt, men vil ikke sove for hun begynte og sove bare 1 dupp (i bhg) den dagen hun begynte med soving der.. (det var hun selv som bestemte det). Så da blir alt bare galt i hennes øyne..

Skrevet

Hei, jeg skrev litt lengre opp her, med datter på 20 mnd.

Hvis dette kom samtidig med bhg, så kan du sikkert trøste deg med at det kun er en fase hun må gjennom. Vi hadde mye trass da hun startet i bhg, for da var hun trøtt når hun kom hjem. Vi måtte legge henne litt tidligere på kvelden, og badet litt oftere på kvelden. Hun elsker å bade. Så gikk det til slutt over av seg selv.

Skrevet

Det kom litt etter, men sikker i forbindelse med bhg start.. hun legger seg mellom halv 7 og halv 8.. alt etter hvor lang dupp hun hadde bhg.. Hun her og elsker og å bade.. så hun bader ca annen hver dag.. Nei, det er ikke noe jeg gjør med glede.. men har snakket med en venninne, og de får til dette med suksess.. (de legger han i sengen om han gjør ting de ikke vil han skal gjøre, han er 2.5, men de begynte med det da han var 1) så tenkte bare jeg skulle prøve det.. men det virket mot sin hensikt..:-S hvor lang tid tok det før det gikk over da?

Skrevet

Det varte nok et par mnd. Hun startet i bhg da hun var 1 år og det var ille de første mnd. Ble bedre mot slutten. Men der sov de inne. Mange små i et lite rom, så hun sov ikke mer enn 40 min. Vi byttet bhg nå i august og hun har mye mer energi nå. Sover ute og sover lenge. Måtte faktisk be de vekke henne så hun ikke sover mer enn 2 timer, for da ville hun ikke legge seg før 21:) Men selvfølgelig mye nytt for en 1 åring med bhg og ikke rart hun blir slliten.

Da hun var 18 mnd hadde vi en ny runde med trass. Men så at det rundt denne tiden skjedde mye med henne. Mye nytt hun lærte seg og ville vise frem. Nei, ble nesten et umulig ord å bruke. Begynte å slå litt, for å vise at hun var uenig. Var da jeg satt henne i entreen et par ganger. Men så gikk det over igjen. Skjønner at hun bare vil vise hvor flink hun er og ikke forstår at hun ikke er stor nok. Kan være slitsomt med sutringen. Hun sover fra 19-06 på hverdager og 19/19.30-07 i helgene.

Skrevet

Ikke gjør sengen til en plass hvor hun får straff, da kan dere virkelig få problemer med legging. Jeg har en gutt på 18 mnd som er i ekstem trassalder for tiden. Vi prøver å være rolige og bestemte, men gjør han noe han IKKE har lov til, sånn som å slå oss eller lillebroren, sier vi høyt og veldig strengt at NEi det er ikke lov, går ned på hans nivå og får han til å se oss i øynene. Gjør han det igjen, må han sitte på straff, da sier jeg til han rolig men bestemt at det ikke er lov, og siden du ikke hørte på mamma må du sitte på straff. Setter han hen til pipa (det er rett i stua her) og lar han sitte kanskje 30 sek. Da griner han som regel, så går jeg hen til han og spør han om han skal f eks slutte å slå, være snill med lillebror ect, han sier da ja som regel og får så trøst. Så går vi å leker. Vet de ikke anbefaler timeout førde er 2 men min gutt har en veldig god forståelse for det meste og skjønner alt vi sier. Så han er absoulutt klar for det.

Når han hyler og griner fordi han må vente på noe eller ikke får viljen sin på sånne absurde ting så prøve jeg å avlede og snakke til han, funker ikke det så overser jeg han. Han får ingen oppmnerksomhet for trass. Det er kun når han gjør noe som er farlig eller ikke lov han får straff. Og han får alltid advarsel først.

Her i huset er det fryktelig slitsomt pga trassingen, han trasser for alt, vil ikke kle seg, vil iallefall ikke skifte bleie, ikke pusse tenner, hvis skoene står på feil plass ect. Det er nok bare en periode demå gjennom, men ofte er det undervurdert hvor mye de forstår i denne alderen så prøv å gå ned på hennes nivå å snakk til henne, vær bestemt og få henne til å se på deg. Forklar enkelt f eks, først skal vi skifte bleie, så skal du få skive etterpå! Så gjør du det du har forklart hver gang, da vil hun forstå at du faktisk får skiva selv om den ikke kommer med en gang.

Bare noen tips, fungerer ihvertfall her:) Slev om trassingen er fryyyktelig slitsom.

Han må også bare gjennom ting som bleieskift og tannpuss, gjør det selv om han protesterer, lar han IKKE bestemme. Dermed er vi flinke til å la han bestemme f eks hva han vil ha på maten ol, han spiser så mye forskjellig at det gjør ingenting. Og han koooser seg med å få bestemme litt.

Ble langt dette her, tar gjerne imot andre tips jeg og på hva som har fungert hos dere:-)

Skrevet

Nei, altså.. jeg bruker ikke sengen til det.. prøvde det et par ganger, men som sagt så gikk det mot sin hensikt.. Så det gjør vi ikke her mere.. Men tydelig at det er trass ja.. slår (både oss og hunden), biter (storsett meg), gjør ting hun ikke har lov til.. Klatrer opp på bordet, står i stolen, osv.. Bare ser på meg med et spesiellt blikk..hehe.. Kaster maten sin på gulvet.. hun er ganske grei på og få kledd på henne.. og bleie skift og tann puss.. Når jeg sier at vi skal pusse tennene, så tusler hun til badet og stiller seg på krakken sin ;) så sier jeg at hun skal gå og si god natt til pappa, og da tusler hun inn til faren og gir han natta suss ;) de er nå skjønne også da.. selv om de har perioder de er litt vanskelige :-P

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvis jenta mi er hardhendt mot meg når hun sitter på fanget, så sier jeg rolig "nei, vær forsiktig med mamma". Hvis hun da prøver igjen, så setter jeg henne på gulvet. Hvis hun rører noe hun ikke skal, sier jeg rolig "nei, ikke røre". Hvis hun da ikke hører etter, flytter jeg henne bare unna. Rører hun da det samme igjen, eller hun ser på meg å ler mens hun rører noe hun vet ikke er lov, da flytter jeg henne bare uten å si noe, for hun vet at det ikke er lov. Jeg flytter henne så mange ganger som er nødvendig, og ignorerer det hvis hun skriker og hyler av den grunn. Det funker best å ignorere hvis jeg gjør noe annet, les i ei bok, snakke med mannen et eller annet.

Skrevet

Jeg har aldri satt ungene i time out i den alderen! Bare gjort som frk-fryd. Når man har sagt nei og tatt de bort mange nok ganger slutter de med det:) De er små barn! Dette har funket på alle tre. Og mine gutter hører, hopper ikke i møblene, løper rundt og skriker.

Skrevet

I den alderen er det først nei, og deretter avledning...

funker fint på datteren vår på 21 mnd ihvertfall....

(selv om det av og til er litt sutring hvis det var noe hun veldig gjerne ville....)

Hun har også begynt å si "bare bitte litte grann?" når vi sier det er noe hun ikke må gjøre... hehe - så hun skjønner poenget.

Sengen skal aldri brukes til noe annet enn å sove i og skal være et trygt og godt sted

Skrevet

er altfor tildelig aa straffe ett lite barn paa 17 mnd!!

Skrevet

Er nok veldig forskjellig fra barn til barn.

Min sønn kan være verdens snilleste, men er en typist Emil unge. Han mener det godt, men det blir feil... Han er 18 månder. Han er f.eks glad i å klemme, så når han vil gi noen en klem så skal de ha en klem, finner han ut at en av de andre barna trenger tutten sin. Skal han gi dem tuten, å putte den inn i munnen, samme med leker. Han vil være snill, men er veldig stor, høy og sterk for alderen sin. Så det ender mane ganger opp med at det andre barnet han klemmer faller, han gir ikke leken fra seg forsiktig fordi han kan ikke kontrollere styrken helt... Dere forstår.

I tillegg vil han gjerne fikse ting, men da må det jo gå i stykker først... Eller klatre så abselutt høyt sommulig for så å se hvordan han kan komme ned igjen fortest mulig. Hva er det egentlig under blomsten i blomster potta, dra opp å se tenker han....

Han trasser på en måte ikke. Men, er bare konstant aktiv på en god, men av og til litt farlig måte. Så da må han sitte i "time out" i gangen (vi ser han helle tiden) og for min del vil jeg si at bare etter ca en måned med tie out så ser vi allerede forbedering. Før var nok reaksjonen vår med nei, nei, nei, nei... noe av det som trigget lysten til å prøve nye ting. Nå gir vi ja, ja ,ja, ja når noe er bra å setter han i gangen etter en advarsel når noe er dårlig.

Han er forsatt høyt å lavt, kan ikke gå bare springer men, har begynt å forstå at noe faktisk er NEI!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...