Gå til innhold

Finnes det noe norsk uttrykk for "entitlement issues"?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, kanskje ikke rett oversatt. Men det har med kravmentalitet å gjøre. At en mener er har rett til ting uten å fortjene.

Som tenåringer som har bare fått materielle ting uten å ha rett, fordi foreldre vil at barna skal ha mer enn de hadde som små.

Dette fører til at ungdommer mener de har krav på ting. At de fortjener å ha ting bare fordi de er til. At de ikke trenger å gjøre seg fortjent, men har krav.

Ja, som 17:07 skriver så har dette å gjøre med å føle at en har rett på ting, at verden skylder en noe.

Et eksempel: Jeg kjenner en uføretrygda mann i slutten av femtiåra. Han er uføretrygda etter at han ødela ryggen da han fyllekjørte. Hele livet har han vært bortskjemt av mora si, og nå er han så forbanna fordi at han ikke har råd til å kjøpe et hus til 6 millioner. Han har jo vært uføretrygda så lenge at han fortjener en sånn påskjønnelse, mener han. Når naboen hans vant 500 000 i lotto mente denne mannen at naboen hans burde gi ham en del av pengene, for det var urettferdig at ikke han selv vant noe, og han fortjente det jo mer. Han ser ikke at han selv må jobbe eller gjøre seg fortjent til ting.

Denne mannen har "entitlement issues". Jeg skal skrive om dette, men aner ikke hva jeg skal kalle dette på norsk. Er det flere som har noen forslag?

HI

Oi. Spennende tema du har valgt.

Jeg er helt sikker på at jeg har hørt en norsk betegnelse for dette begrepet, jeg kommer bare ikke på det akkurat nå. Skal grave litt i hjernebarken og evt. komme tilbake her om det dukker opp...

: )

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...