Gå til innhold

Gjør så vondt å gå på do. Vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er nå en måned siden jeg fødte, men det er sinnsykt vondt å gå på do å ha avføring. Smertene er utrolig vonde et helt døgn etter jeg har vært på do. Klarer nesten ikke å sove pga smertene. Mye blod i avføringen.

Er det vanlig å ha så vondt lenge etter fødselen?

Noe man kan gjøre med det?

Tenkte kan jeg skulle faste en periode så jeg ikke har avføring på noen dager, er det lurt tru?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som hemeroider. Ta kontakt med legen, da får du en stikktablett som skal hjelpe.

Skrevet

Hei du

Jeg vet akkurat hvordan du har det. Jeg fødte for litt over 2 mnd siden, og var en del plaget av hemoroider etter fødselen. Og det var vondt nok det, spesielt når jeg gikk på do. Sheriprox stikkpiller av legen og det hjalp veldig. Så trakk hemoroidene seg tilbake. Igjen ble det en hudfold (marisk) som jeg skal få operert bort (lang venteliste for slikt så må sikkert vente flere mnd).

Nå de siste to ukene har det meldt seg noen nye smerter. I endetarmsåpningen er det tydeligvis noen små rifter som gjør uhyre vondt, akkurat slik du beskriver. Avføringen min er blodig.Jeg tror det kalles analfissur. Du kan lese mer om det her: http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/analfissur-2180.html

Jeg ligger søvnløs og blir noen ganger helt desperat av smertene. Jeg har kontaktet lege og behandler med Sheriprox stikkpiller og en bedøvende salve som heter Xyloproct (gjerne før toalettbesøk for å bedøve litt). Det hjelper. Jeg smører faktisk stikkpillen med Xyloproct salve for å få salven godt inn og for at pillen lettere skal komme på plass. I tillegg drikker jeg en god klunk Lactulose hver dag for at avføringen min skal bli mykere og på den måten forebygge nye sprekker. Etter hvert toalettbesøk tar jeg en dusj for å rengjøre godt. Om jeg ikke gjør det, blir den sviende smerten verre. Summen av dette har gjort julen min lettere.

Jeg anbefaler deg å ringe lege og få stikkpiller og salve på resept i morgen den dag.

Jeg føler det er litt på bedringens vei, men det kommer nok til å ta tid. Meld gjerne fra hvordan det går. Føler meg litt alene om dette problemet må jeg innrømme.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har forresten vurdert å faste selv, men er redd for å miste melken....

Skrevet

Vil bare fortelle at etter en uke på regimet jeg beskrev tidligere så er jeg nesten helt bra. Fremdeles litt vondt og kommer til å drikke lactulose i flere uker til, men det har helt sluttet å blø.

Skrevet

å faste er ikke å anbefale! Det gjør bare ting værre..

• 4 måneder senere...
Skrevet

å gud så letta.... ! styggt og bli glad for andres lidelser men kjennte meg så igjen i det..!

satt og snoka litt nå å leita etter en tråd akkurat som dette... det gjør virkelig vondt.. gruer til og gå på to..

men visker ikke som om det er hemoroidene som er vonde men det sprekker rundt de.. blør ganske mye når jeg er på do.. men er heldigvis friskt blod. har lissom trøsta meg litt med det...

har prøvd den de reklamerer så for på tv nå AC3 comfort.. i ja uke halvannen nå.. flere ganger om dagen men kan ikke si det har hjulpet noe.. for hver gang jeg er på to så sprekker alt opp igjen..

men jeg vet jeg blei sydd inne i endetarmen etter fødsel så har vært litt rett for at det kan være noe med det.. ?! er 4 uker siden jeg fødte og de andre stingene er helt fine...

Skrevet

hvordan gikk det med dere?!? *spent*

ser at denne tråden er gammel .... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...