Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #1 Skrevet 26. desember 2009 Foreksempel st 11 i stedet for 12, eller 1 cm linjeavstand istedet for 1,5? dette er på universitetsnivå
Gjest Skrevet 26. desember 2009 #2 Skrevet 26. desember 2009 Det er jo innholdet som betyr mest, men om man har fått oppgitt en bestemt skriftstørrelse og linjeavstand trekker det ned helhetsinntrykket om man ikke klarer å forholde seg til dette...
Lea Laus Skrevet 26. desember 2009 #3 Skrevet 26. desember 2009 Ja det har stor betydning. Da har du ikke lest oppgaven og du gir et dårlig førsteinntrykk.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #4 Skrevet 26. desember 2009 Signerer Oh holy... Det er svært viktig å oppfylle de formelle kravene som stilles til en eksamensoppgave. Vanlige krav er: 12 pkt skrift, 1 1/2 linjeavstand og 3 cm marg. Grunn for stryk om man ikke gjør dette.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #5 Skrevet 26. desember 2009 Stryk pga en sånn liten ting? Jeg er enig om det er hjemmeeksamen eller lignende, men skoleeksamen? Da er jo folk stresset fra før av og kan gjøre sånne små rare feil. De vil jo ikke at det skal gå dårlig med elevene? HI
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #6 Skrevet 26. desember 2009 Når du sier elevene, så blir jeg med ett usikker på om du virkelig mener at dette gjelder universitetsnivå. For der heter det studenter. Når det er sagt, så synes jeg faktisk at om man ikke greier å lese oppgaveteksten såpass at man bruker riktig størrelse osv - ja, så bør man ikke få bestått. Et hovedkriterium for å bestå, må da være at man følger "teksten"... ?
Gjest sug lut Skrevet 26. desember 2009 #7 Skrevet 26. desember 2009 Så lenge du har rett lengde, dvs antall ord, er det neppe noen som gidder stryke deg på det om du ikke greier å piss off alle med innholdet i det du skriver i tillegg. Det er et helvetes pes å administrere strykere, nemlig. Om du derimot har prøvd deg med å skrive en oppg som er for lang og så krymper den gjennom feil font og linjeavstand er du føkka. Og dessuten er det sinnsykt irriterende om man skal myse seg gjennom teksten, så da bør den i det minste være god.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2009 #8 Skrevet 27. desember 2009 på min skole stryker man hvis man ikke holder seg til de regler som er satt ang skrift str, linjeavstand, antall ord, kilder osv. Men har aldri hørt om noen som ikke får en ny sjangse da, i de situasjonene.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2009 #9 Skrevet 27. desember 2009 Har vært borti slike tilfeller! Det var en på min labgruppe som skrev rapport, men den ble for lang så han satte størrelsen til 8... En annen syntes at temaet var så interessant at rapporten hennes ble 50 sider! En masteroppgave på vårt fakultet skulle ligge på 70-90 sider, til sammenligning... Kan trygt si at disse måtte rette opp rapportene sine, og dette var "bare" labrapporter, ikke hjemmeeksamen. Nei, man skal følge de kravene som settes for en oppgave, og det gir et inntrykk av slurv og ignoranse dersom en ikke engang klarer å gjøre skriftstørrelsen riktig! Selv om man sjeldent får stryk pga denne detaljen, så er det en viktig detalj å få med seg!
EmmelineVinter Skrevet 27. desember 2009 #10 Skrevet 27. desember 2009 På mitt studium hadde dette vært stryk, men de er veldig strenge på det. Med oppgaven får vi en liste over formelle krav som må oppfylles.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2009 #11 Skrevet 27. desember 2009 Rart hvor forskjellige svar en får her inne. Tilsvarende spørsmål ble stilt her for en tid tilbake, og folk holdt på å filleriste meg fordi jeg svarte at min skole hadde strøket meg hvis jeg hadde gjort den feilen. Jeg var da dum, uviten og gikk på en useriøs skole. De fleste høgskoler/ universiteter har regler på kilder, linjeavstand, skriftstørrelse etc, dette er noe som står i studiehåndboken, her vil du sikkert også lese hva som kan skje hvis du IKKE bruker den rette linjeavstanden/ skriftstørrelsen, og kriterier for "ikke bestått" på eksamen. Linjeavstanden er den verste "feilen" her. Det er utrolig ubehagelig å lese tekster med enkel linjeavstand, iforhold til 1,5.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå