Gå til innhold

våkner etter 10 min.... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

jenta mi på 3mnd bruker å sovne ved puppen på kvelden. legger henne i sin seng, men hun våkner etter 10 min eller maks 30 min. gråter litt og klynker seg. viser tydelig at dette er ikke bra. jeg sitter med henne eller tar henne opp hvis det er mye gråting til hun sovner igjen. når jeg tar henne opp sovner hun med en gang, men våkner etter 10 min eller maks 30 min. slik holder vi på. alt fra 45 min til 2-3 timer..... jeg vet jo hun er trøtt siden hun sovner med en gang jeg tar henne opp. forslag??? begynner å bli ganske desperat snart..... :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik er vår jente også, så vi tok i bruk vogna for fullt, og det har hjulpet veldig. Vi har vogna med i bilen når vi skal på besøk, vi har den på soverommet om natta og på stua om dagen. Vugge og sprinkelseng har vi bare kuttet ut inntil videre.

Hun sovner til puppen, vi legger henne i vogna og etter 5 minutt begynner hun å klynke og skrike. Da rugger vi vugga over dørstokken i en liten stund, da roer hun seg, så rugger vi roligere og roligere helt til hun sovner.

Hun kan våkne noen ganger til etterpå, men da rugger vi bare en liten stund igjen. Tilslutt blir det helt stille. Babyer må da ikke på død og liv ligge i en seng eller i en vugge;) Jeg tenker bare at så lenge babyen for søvnen sin, så er det det viktigste. Bedre det enn at de blir overtrøtt.

Leste her i foreldre og barn at babyer som våkner lett har et sterkt beskyttelsesinstinkt. Du ser de våkner av de "skvetter" og vifter med armer og bein. De som fortsatt våkner av denne refleksen trenger ofte å bli rugget på for å føle trygghet og at det er noen der. Og i 3-4 månders hadde mange babyer fortsatt behov for å bli rugget på. Det ble anbefalt at man ikke lot vær. Så kan man velge selv hva man ønsker. Jeg foretrekker ihvertfall rugging med vogna:) Synes tilværelsen ble mindre slitsom etter det.

Nå vet selvsagt ikke jeg om dere bruker vugge eller vogn når babyen skal sove. Vogna funker nok ikke på alle, og ikke bestandig den funker her heller. Men når hun har fått tørr bleie og litt tillegg etter puppen slik at vi vet hun er mett, så funker det som regel.

Noen ganger kan det hende det er en rap hun ikke har fått skikkelig opp, så da må vi selvsagt løfte henne og prøve å se om det er det som plager henne.

Skrevet

takk for svar. tenkt litt på å prøve den "ta opp og legg ned" metoden. husker ikke hva den heter. men får bli til nyttår :)

Skrevet

Ja, den skal vi også prøve på etterhvert, kan jo ikke bruke vogna forevig;)

Skrevet

men er det noen aldersgrense for å bruke den? 3mnd er vel ikke for tidlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...