Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #1 Skrevet 26. desember 2009 Hei, Vi har en gutt på 8,5 måned som fikk diagnosen reflux etter PH-måling for tre måneder siden. Han ble satt på 10mg Losec Mups, med svært positiv effekt. Han gikk fra å våkne opp pga gulp/rap/hoste i gjennomsnitt hvert 20 minutt hele natta, til å sove i gjenomsnitt en time i strekk om gangen. For oss var dette fantastisk. Men bedringen stoppet der, inntil jeg for noen få uker siden forsøkte å gi ham 20mg om dagen istedenfor. Det var som å få et nytt liv, for gutten og for oss. I den tiden han fikk 20mg hadde han det virkelig bra, og kunne sove opptil tre timer i strekk. Det var imidlertid selvfølgelig dumt av meg å forsøke en høyere dose uten å konsultere legen. Og da jeg fortalte dette til legen da vi skulle få ny resept, fikk vi beskjed om å holde oss til 10mg. Det var ikke vanlig å gi så små barn 20mg, sa han. Så snart vi gikk tilbake til 10mg om dagen fikk lillegutt vonde dager og netter igjen, med masse gulp, oppstøt, raping, hosting, åpenbare smerter og dårlig søvn. Han er virkelig plaget. Og jeg er fortvilet. Må diskutere dette med legen igjen. Da hadde vært nyttig å vite hva slags doser Losec Mups andre barn under ett år får for refluks? Svært takknemlig for svar!!!
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 1. januar 2010 #2 Skrevet 1. januar 2010 hsuker ikke hvor mye det var i mg, men mener han fikk 1 sånn kapsle en eller to ganger for dag,men han fikk bi-virkinger av det,som alt annet han får,og ble verre, kasta mer opp og ble mer urolig,slutta da på det,samt han vokste det vel litt av seg,da var han 1,5år, fikk medisin som 1åring, også 4åring snart 5åring, kan han enda ha litt sure oppstøtt,men plages ikke noe med det. ville nok spurt legen om dette ja,evt prøve en annen medisin,siden dere merker god effekt.. evt se litt på felleskatalogen.no se hva det står der ang loec mups og hvor mye barn kan få..og da diskuter med legen.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2010 #3 Skrevet 3. januar 2010 Å sånn vi kjenner oss igjen i din beskrivelse. Det var helt fantatisk når lillegutt begynte å sove lengre enn en halv time og det uten å hoste, gulpe ol. Vi startet med 10 mg Losec Mups ved 8 mnd alder med stor effekt. Når lillegutt nærmet seg året økte vi til 20 mg i døgnet . med det resultat at vi har en symptomfri og fornøyd gutt. Da vi startet med denne dosen fikk vi beskjed om at de sannsynligvis ville operere han innen han var to år. Men nå når lillegutt er rett over to år, er operasjonen satt på vent og han går fremdeles på 20 mg. De på sykehuset sa at de opererte stadig sjeldnere og flere undersøkelser viste at det ikke var farlig å for små barn å gå på denne dosen. Så dette har vi slått oss til ro med inntil videre. Hver 6 mnd går vi en uke uten medisner for å se om han har vokset dette av seg, uten noe resultat. Håper dere finner noe som hjelper dere. Vi var desperatet etter mnd uten søvn, store smerter og pustestopp for lillegutt før vi endelig har en "normal" hverdag igjen.
¤¤angelina¤¤ Skrevet 9. januar 2010 #4 Skrevet 9. januar 2010 Begynte med 20 mg da jenta vår var 11 mnd. Men de regner ut hvor mye losec man kan få i forhold til vekta. Jenta vår var ca 9 kg da, og det er jo ganske lite, så kanskje barnet ditt er like tungt? Eller kanskje de tar hensyn til alder i tillegg? Men jeg ville iallefall spurt igjen. Ps! Har dere sjekket at barnet ikke har kumelke-allergi? Det er en vanlig årsak til refluks. Etter innføring av melkefri diett forsvant refluksen her, og jenta vår kunne slutte med losec! Lykke til! Refluks er noe dritt!
Synnis Skrevet 2. februar 2010 #5 Skrevet 2. februar 2010 Jeg har en datter på ett år. Hun begynte med Losec da hun var 11mnd, 10 mg. Siden hun ikke hadde noen effekt av medisinen ville legen at vi skulle øke til 15 mg, vi har enda ikke noen effekt. Jeg vet at legen kommer til å foreslå en nye økning til 20 mg, det er maks dose for jenten vår, ettersom hun bare veier 7 kg. Så dosen dere kan gi er avhenghig av hvor mye barnet veier. Vi holder på å bli sprø, hun sover maks to timer i strekk gjennom hele natten, men ofte våkner hun hvert 20 minutt,Og på dagen, bruker vi mange timer på å få i henne mat. Så hvis noen har noen gode råd å komme med, takker og bukker jeg!! ) Jeg har måttet forlenge permisjonen min, uten lønn nå, på grunn av dette...Kunne ikke ha sendt prinsessen i barnehage..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå