Gå til innhold

da er nok jeg snart alenemor...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På julaften morgen, før lillegutt hadde våknet, fortalte min mann meg at han mest sannsynlig går fra meg om et par mnd. Han vil se om ting kan gå bedre, men om ikke det gjør det er det over.

Jeg brøt ikke sammen, ingen heftige tårer eller sånt... egentlig bare en annerkjennelse av at det kanskje er det beste.

Lillegutt er bare 2,5 år, og det er bedre å bli enige om et brudd nå, enn å krangle i lengere tid fremover,,,

Så nå har hodet mitt begynt å spinne på en evntuell fremtidsplan, dersom ikke noe magisk skjer med forholdet vårt... Og jeg lurer litt på hva jeg må ha av dokumentasjon til NAV (eller hvem det nå er jeg må kontakte) holder det at han flytter ut/skifter adresse eller må vi ha separasjonspapirer før jeg kan få noe hjelp? Hva kan jeg få? Hva har jeg rett på?

setter pris på generelle tips om det å være alenemor også....

Fortsetter under...

Han må skifte adresse, så må dere på familievernkontoret og få en meklingsattest som du skal ha med til nav, er slik jeg har forstått det i allefall.

Engangsstønaden

Farsbidrag eller bidragsforskudd (bidragsforskudd får man om far ikke betaler bidrag)

Dobbel barnetrygd

Overgangsstønad (full om du ikke har annen inntekt, ellers redusert etter inntekt)

Kontantstøtte fra ungen er 13 måneder om ungen ikke er i barnehage

Forsørgertilegg om man har uføretrygd feks

Småbarnstilegg (men dette vet jeg ikke særlig om enda)

Bostøtte om du har lav inntekt (regnes ut fra den skattbare inntekten)

Du kan få dekt inntil 64 % av barnehageutgifter (men kun om du jobber eller går skole/kurs)

Skatteklasse 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...