abella Skrevet 26. desember 2009 #1 Skrevet 26. desember 2009 Her en sønn på snart 5 uker. De siste 2 ukene har jeg hatt tilstoppede melkeganger gjentatte ganger, ca hver andre dag. Har prøvd alle råd på ammehjelpen.no (syntocinon, leticin, varme omslag, massasje, pumpe hver andre time, holde meg varm etc.) Men det gir seg ikke og jeg er snart utslitt! Noen som har opplevd dette og har noen andre råd å komme med?
Gjest Skrevet 26. desember 2009 #2 Skrevet 26. desember 2009 Jeg har det sånn nå. Det eneste som hjelper mot smertene er kålblad. Men jeg vet ikke ennå hvordan jeg skal få løsna opp tilstoppingen, skal forsøke å amme om en liten stund. Foreløbig går det i det bittelille massasjeapparatet fra OBH Nordica... vondt!!
m@rie82 Skrevet 26. desember 2009 #3 Skrevet 26. desember 2009 hei! huff, skjønner godt at du blir sliten av dette... jeg har hatt noen perioder med dette da jeg ammet mine barn og det var ikke noe gøy... jeg gikk rett og slett i dusjen, eller la meg i badekaret. Passet på å masere brystet mens jeg varmet det godt i vannet (godt varmt, men ikke sånn at jeg brant meg). Jeg masserte hele brystet til melken hadde rent en stund, og det kjentes bedre ut. Det er også viktig å prøve å slappe av, selv når du ikke ammer. Dersom du føler ubehag etter du har ammet kan du prøve å håndmelke ut litt mer... Du kan også forsøke forskjellige ammestillinger, og amme til brystene føles helt myke. Et annet lite tips er å sjekke at bh'er og andre klær ikke strammer. Bæreseler, ryggsekk og bilbelter kan også trykke på melkegangene. Håper virkelig det gir seg. Lykke til videre!!
_Løvemamma_ Skrevet 26. desember 2009 #4 Skrevet 26. desember 2009 Jeg hadde problemer med det de første dagene når melken kom ordentlig. Jeg tok lange, varme dusjer der jeg maserte brystene forsiktig fra brystkassen mot brystknoppen og håndmelket til brystene ble mykere (hadde jo tidenes melkespreng i tillegg). Brukte også ammeinnlegg i ull, gjerne flere lag, og målte brystene for å finne amme-bh i helt riktig størelse. Ble kvitt problemet etter noen dager, og om jeg merker tendenser til at det kommer tilbake så vet jeg hva som hjelper for meg
Mummimamma 09+12 Skrevet 27. desember 2009 #5 Skrevet 27. desember 2009 Husk at du kun skal massere når melken renner, hvis ikke gjør du vondt verre. Jeg har hatt tette melkeganger et par ganger og vet hva det betyr! Sist varte det i 6 dager og fikk ikke løsnet alle klumpene. Plutselig var de borte etter massering til hver amming. Jeg hadde feber og var skikkeig dårlig de første dagene, orket nesten ikke å massere. Bare å løfte opp barnet for raping var store strevet med nedsatt alm.tilstand. Har helt noia for å få det igjen. Det er så tidkrevende og man har ikke lyst på besøk eller å dra ut heller. God bedring!
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2010 #6 Skrevet 2. januar 2010 Fy fader, tilstopping er det verste jeg har opplevd. Jeg masserte og masserte og det funka ikke, ble forbannet! Men, jeg har tilfeldigvis en lampe med en lyspære med infrarødt lys (type rød, som smågrisene har over seg). Denne satte jeg med ned med, og varmet opp brystene godt. Så satte jeg igang med den hersens pumpingen, fremdeles under lampa.(Varmt!) Etter at brystene var tømt fortsatte jeg å pumpe, Det kommer jo stadig litt melk ettersom det produseres. Etter en god økt begynte klumper å komme ut! Det vil si små små prikker og enkelte "tråder". Noen av dem kunne jeg ta tak i og dra ut, æsj! Begynner å komme meg nå. Det infrarøde lyset varmer nemlig langt inn i vevet, fremfor an pakning som bare varmer i det ytre laget. Følte at ting "smeltet" og løsnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå