Gå til innhold

Tantungen min har lært å si takk og er bare 14 måneder! Hva er vitsen!?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jo kjæmpeflott om en unge sier takk uoppfordret i en alder av 14mnd.

Er da ikke snakk om at ungen er en "trent ape"..

Sønnen min har da sagt takk siden han var under 2 år gammel. Kalles gode manerer det.

Men å si at en unge er uoppdragen for at han ikke sier takk i en alder av 3år, syns jeg blir teit. For man er ikke uoppdragen selv om man ikke følger "boka"..

Så gled deg over at tantungen din har lært seg å si takk uoppfordret så tidlig, og gled deg til din sønn sier det:)

Alt er normalt i småbarnsaldern:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som tydeligvis følte seg truffet på sønnen sin vegne. Synes det er veldig umodent som mor og tante å hakke ned på tantungen og søsteren din kun fordi barnet er flink og veloppdragen.

Hadde mine tantebarn, om jeg hadde noen, utviklet seg i en posetiv retning, så hadde jeg så absolutt ikke baksnakket de som du gjør her.

Skam deg HI.

Sosiale egenskaper kan en komme langt med.

Skrevet

min er 22 mnd og sier takk takk,vanlig å lære ungene folkeskikk eller.jo fortere jo bedre.

eller blei du kansje litt misunnelig fordi ungen din ikke takker??

Skrevet

Innlegget er havnet på startsiden til dib

Og det fremmer ikke HI positivt....

Skrevet

Vi foreldre er forbilder for barna våre. Som 5 barnsmor mener jeg det er viktig å innlære folkeskikk med morsmelken. La ting falle naturlig. Det er ikke til å legge under en stol at det er mange voksne der ute som ikke er flinke til å takke, og dette overfører man til barna uten selv å nødvendigvis være klar over det.

Sønnen din er 3 år og sier ikke takk, du skriver videre at du tenker det kommer når det kommer. Jeg tør skrive under på at det aldri kommer til å bli noe vane for din sønn å si takk for noe om du ikke lærer han det.

Han må lære det på lik linje som alle andre. Du har sikkert lært din sønn noe annet som vi "takke-barn" foreldre ikke har tenkt på.

Men å lære seg å si takk tidlig ser jeg på som meget positivt for hvermann.

Alle mine 5 barn har sagt ta-ta lenge før dem har hvert året gamle.

Som en annen anonym skriver, rundt 8 mnd alder er barna inne i en lek hvor det er populært å gi bort og få igjen, være seg mat, leiker eller annet.

Jeg selv tror det er under denne leiken de fleste barn lærer seg ordet takk, og ordets betydning. Min nå 19 mnd gamle sønn sier takk-takk hver gang han får noe, og når han gir fra seg noe. Dette har han gjort lenge.

Du syntes det er merkelig tidlig og at det er spesielt tidlig at ditt tantebarn sier takk alt. Jeg vil påstå at det er normalt, og at det heller er merkelig seint at en 3 åring ikke sier takk.

Ordbruken din forteller meg at ingen bør være overrasket over innlegget ditt HI.

Skrevet

Du bærer ikke preg av å ha så gode manerer ennå du da HI. Så hvor godt du har klart deg kan vel diskuteres, hehe.

Skrevet

Dette svaret blir vel aldri lest, men skriver det likevel. Og har heller ikke lest lenger enn til svar nr. 8, så om det viser seg at dette er et tulleinnlegg beklager jeg at jeg lot meg narre.

Jeg har ikke trent med barna mine for å få dem til å takke for ting. Men har for vane å takke for ting selv, om det gjelder ting jeg får eller om noen hjelper meg/gjør meg en tjeneste. Dette plukker selvsagt barna opp veldig tidlig, for hver gang de gir meg en leke, henter noe til meg etc. så får de et takk tilbake. Tror nok dette er normalen.

Derfor takker mine barn for alt mulig. Eldste frøkna er kanskje litt overtakknemlig, hun takker gjerne når jeg tørker henne i rompa osv, haha, men dette får hun finne ut av selv;)

Nå som de er 2 og 4 år minner jeg dem på å takke om de skulle glemme det, men vanligvis kommer dette helt av seg selv.

Skrevet

Her dytter jeg fram (fjor)årets tåpeligste hovedinnlegger!! En klar vinner:-)

Skrevet

Haha.. Jenta mi sier også takk (begynte når hu var 1.1/2år)Syns det er kjempe skjønt. Fint med manerer! Skal jeg liksom si fy for at hun sier det?? Jeezzz.Get a life!

Skrevet

Dette innlegget må da vel bare være tull? Mulig jeg er naiv, men i dagens opplyste samfunn vet da vel voksne folk hvorfor det er viktig å si takk?

Skrevet

Datteren min er 16 og måneder og har lenge sagt "takk takk". Riktig nok ikke kjempetydelig, men man hører at det er det hun sier. Jeg har ikke lært henne det, men hun har vel fanget det opp da, siden jeg selv sier takk når jeg får ting.

Skrevet

Syntes det er mer spesielt at din sønn ikke sier takk i en alder av tre år!

Skrevet

Min trente ape er knappe året, og takk var faktisk noe av det første hun lærte :) Og tenk, HELT AV SEG SELV! Hvorfor - fordi vi sier takk når hun gir oss noe, eller når vi får noe av andre... Så hun sier "takk takk" når hun får skiva si, en leke, pakke osv. Ikke alltid selvfølgelig, det er hun nok litt liten til, men syntes absolut det er nødvendig å lære små barn normal høfflighet. Og vil nok være enig i dem over som sier at det kanskje er på tide at sønnen din lærer det nå i en alder av tre. I tillegg skal jeg også si meg enig i at dette var et innlegg på den tåpelige siden ;)

Skrevet

Må da være bedre med en trent ape som du kaller ungen din ,fy deg.Enn en ape som du kansje blir flau over ,når du er borte og han /hun er HELT APE...

Skrevet

Alt hva man gjør for å få litt oppmerksomhet! Nå også førstesida på dib.. haha. Jeg hadde vært flau av meg selv.

Men like fasinerende som det HI skriver, er jo det faktum at alle svarer og legger ut om høflighet.

Ikke noe problem å få oppmerksomhet i allefall.

Skrevet

Vi er nemlig "trente aper", det er bare å innse det. Når vi takker for noe, er det fordi vi har lært det tidligere, aper takker nemlig ikke. Når vi gir setet vårt til en gammel dame i bussen, holder døren åpen for noen som har masse pakker, skriver kort til Jul, spiser med bestikk, vasker oss...

Det meste av det vi gjør har vi lært på en eller annen måte mens vi var små. Småbarn vet ikke noe om å ta hensyn til andre, de må lære det av foreldrene sine.

Jo tettere sammen vi bor, jo viktigere det er at den sosiale "smøringen" er på plass. Om du bor alene på en gård med nærmeste nabo 7 km unna, er køkultur kanskje mindre viktig enn i Tokyo sentrum. Noe annet er kanskje viktigere. For å sette det på spissen.

Skrevet

hahaha.. dytter på dette for det må være det dummeste innlegget jeg har lest..

du må være sjalu og bitter for at barnet ditt ikke sier takk!

barn har godt av å lære å si takk fra de er små, det er et naturlig ord i vårt vokabular som vi benytter for å vise respekt og takknemmlighet for ting vi får /opplever!! skulle bare mangle at barna lærer dette i dag!!

3 år og ikke sier takk?? huff å huff...

Skrevet

Mine barn har lært seg å si takk fra de har vært små. Når noen heller melk i glasset mitt eller andre slike daglige ting så sier jeg takk uten å tenke over det. For meg er det en helt naturlig ting. Jeg syns det blir litt hyggligere hjemme når man får litt positiv tilbakemld på hva man gjør. Mine to stebarn var ikke vant med dette da vi flyttet inn, og når jeg sa takk i en eller annen vanlig sammenheng så det ut som de hadde sett ett gjenferd. De ble så overrasket over at noen takket for noe som igrunn ikke er så stort og noe man bare gjør. Vi har ikke lært de opp til å si takk for slike ting, men de gjør det nå. Deres mor har også kommentert dette, og syns det er veldig hyggelig.

Så hos oss er det ikke for at de skal være oppdragene, men at vi syns det blir hyggligere i huset for alle, og for noen av oss en helt naturlig ting vi gjør uten å tenke over. For meg er det like naturlig som å tørke meg når jeg har vært på do. Fått det inn med morsmelken kan man vel si, men aldri vær noe mas hjemme om det.

Det samme som at man spør om noen kan sende melken, ikke bare "send meg melka"

Det er vel ikke så mye som kommer naturlig, om man ikke ser eller hører at andre gjør det. Så vil man at en unge skal si takk for ting så må andre i huset også gjøre det. Slik de lærer. Blir de presset til å si takk, blir det feil syns jeg.

vi sier da ikke takk for absolutt alt her i huset, og det skjer ikke hver gang men ofte.

Skrevet

mitt barn på 5 år har jært seg takk,versågod, bare hyggelig, osv fra han va liten her ja. Har fått utrooolig med skryt i barnehage på at han er så høflig og flink. det verrste er at personale sa til meg at det var ikke titt dem så et slikt barn......

da fikk jeg hakeslep!!! er det ikke vanlig folkeskikk og moral samt etikk og lære barna dette liksom lengre.... hmmm kan jo begynne å lure. heldigvis er det flere plasser enn akkurat her da...

Skrevet

Ble litt overrasket over dette innlegget.... nå er min datter bare 8 mnd men jeg skal definitvit lære henne folkeskikk, det å vise høflighet og takke for seg syns jeg er noe av det mest vesentlige for å opptre sympatisk hos oss mennesker. Jeg kjenner voksne som ikke takker for noenting, sikkert pga foreldrene ikke lærte dem det, og det er noe av det mest usympatiske og ufordragelige jeg vet om. Irriterende med manglende folkeskikk.

Jeg tenker at når et barn er 3 år, er det absolutt på høy tid å lære barnet dette.

Skrevet

Min kunne si takk når han var 10 mnd. :P

Skrevet

Teo har sagt takk siden han var 11 mnd.

Det startet helt uventet (sikkert vi som har sagt takk vær gang han har gitt oss noe)

så startet han å gjøre det samme:) Syntes det bare er veldig korslig og søtt:)

Skrevet

Alex takker ved å nikke med hodet (han snakker ikke noe særlig ennå), det lærte han av bestefaren sin. Jeg synes det er rett og rimelig at de skal si takk når de får noe, så han sier takk på sin måte når han får noe:) Også sier vi takk til ham når han kommer med noe til oss.

Jeg mener det er for lite fokus på normal høfflighet og manerer på dagens unge. Dette med å si takk og værsågod m.m er noe menneskeskapt, altså unaturlig. Derfor trenger de ikke å forstå de store ideer bak å si takk, de skal bare si det når de får noe for å være høfflige;) Så at unger lærer det før de er året, hvis de klarer, så er da det bare fint:)

Skrevet

Blir temmelig sjokkert over hvor ofte dibberne ikke får med seg tulleinnlegg. Dette er et tulleinnlegg skrevet av er forumtroll. Ser dere virkelig ikke det? Kanskje skrevet av nettsiden selv, så de skal få noe å skrive om på frontsiden.

Det lyser i hvert fall fake lang vei.

Skrevet

Jeg har 3 stedøtre! De er 14, 10 og 8 år. Det er først de siste årene de til nød kan si takk for gaver de får.

Jeg ble kjent med de når den minste var 2år. Det var aldri ett takk å høre fra noen av de fra jeg ble kjent med de. "Takk for maten, takk for gaven, takk for penger eller noe annet", aldri et pipp når de fikk noe som helst.

Jeg er fostret opp på å si takk og dette merket jeg med en gang at var en mangel ved disse jentene. Det var som om dem faktisk ikke skjønte hva det dreide seg om. Til og med hun som da var 8år. Ja, jeg forstår at 2åringen ikke forsto hvorfor enda.

....Men jeg mener at dersom det kommer automatisk ved tidlig alder, vil alt være naturlig, når de FORSTÅR begrepet av det.

Det er aldri for tidlig å lære noen å si takk!

Nå har vi selv 2 sønner, og eldste sønnen min på 2 år sier takk når han får en brødskive, eller får en gave... samtidig som han smiler :o)

Uansett, lærer de å si takk, blir de mer likt!

Bare dette er et påskudd til å lære barnet ditt å si takk :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...