Gå til innhold

Tantungen min har lært å si takk og er bare 14 måneder! Hva er vitsen!?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi feirer sammen, og ungen er liksom såå veloppdragen. Da mamma helte melk i glasset hennes så sa ungen tydelig takk, og søstera mi sa at hun har sagt det i en stund nå. De er liksom så fine i den familien virker det som.

Sønnen min sier ikke takk og han er snart tre. Det kommer når det kommer, tenker jeg. Gidder ikke gjøre ungen min til en "trent ape" heller.

Er det ikke veldig spesielt at ungen sier takk så tidlig? Ikke normalt mener jeg!! God jul my ass!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jaha, javel, ja... Hva som er "vitsen"? Det er kjekt å lære seg så fort som mulig; høflige barn får positiv respons fra omgivelsene. Synes det er mer "unormalt" at din snart tre år gamle sønn ikke sier takk.

Skrevet

At barn sier takk i tidlig alder er en god ting, spesiellt hvis de gjør det uoppfordret, et barn som ikke sier takk når det er passert alder av 3, jaja.. Glad det ikke er min unge som er så uoppdragen, du skriver at du ikke gidder å gjøre ungen din til en trend-ape... Du gidder vel ikke å gi barnet en oppdragelse som omgivelsene setter pris på... Pass opp for at barnet ditt ikke blir uoppdragen...

Skrevet

Håper ungen min og kan si takk når hun er 14 mnd! Unger som ikke sier takk når de får noe er i mine øyne uoppdragne. Og desverre er det så alt for mange av dem.

Nei, isteden for å irritere deg burde det inspirere deg til å oppdra ditt eget barn.

Skrevet

Det kommer ikke v seg selv når de er så store som 3 år. Dette er da noe dere foreldre må lære han.

Han er uoppdragen.

Husker ikke når første sa det, men yngste var rundt 1 år og 3 mnd. Det fant hun ut av helt selv.

Skrevet

Ha ha ha,dagens mest sjalu innlegg.. Mine trente apekatter takker for alt de får, helt uoppfordret og takk var det første ordet hun minste lærte seg først å si..

At ungen din på 3 år ikke takker er skammelig!!!

Skrevet

Mine to på henholdsvis 3 og 1,5 sier pent takk når de får ting.

Skulle bare mangle.

Man lærer faktisk barna sine vanlig høflighet.

Skrevet

du vet hi. det er vår oppgave som foreldre og lære barna å fungere i samfunnet. så å svare takk som en trent ape er en nødvendighet

Skrevet

Hva som er vitsen med at ungen sier takk? Ville det vært like unødvendig om ungen lærte seg å gå eller bevege seg tidlig? Jeg tror nok vitsen med å lære barn å snakke, og å lære barn å oppføre seg, er for at de ikke skal bli like sosialt inkompetent som det du er.

Skrevet

Barnet ditt er 3 år og sier fremdeles ikke Takk for ting?

Et lite hint kan jeg gi deg....H*n lærer det av deg.

Her i huset har ungene tidlig lært seg å takke for ting, takke for maten etc. Synes det er viktig jeg.

Men snuppa på snart 14 mnder sier det ikke ennå da, men det er vel pga at hun ikke prater så rent ellers ennå;) Bare babler:D

Skrevet

Vesla mi begynte å si takk da hun var 11 mnd. hun. Aner egentlig ikke helt hvorfor, siden vi ikke hadde prøvd å lære henne det.

Sa takk hver gang hun fikk noe. Nå er hun 15 mnd. og det har dabbet litt av.

En 3 åring burde helt klart si takk da!

Skrevet

Har 3 barn på 3, 6 & 9 år de har sagt takk siden de har lært og snakke skikkelig...

De takker når de får gaver og får ting ellers... Da kommer det ofte en klem og " tusen takk" og så glade for det de får....

Det er ikke normalt at en ikke lærer ungen å takkke så tidlig så mulig!!

Da er det foreldrene som er uoppdragne som ikke lærer ungen å være høflig...

Skrevet

Herregud! Unnskyld meg da! Så "flinke" unger alle her har da! Untatt meg! Det finnes vel viktigere ting enn sitte der og si takk takk takk! Vil at ungen min skal ta sånt naturlig jeg. Men, men...

Jeg lærte ikke sånn høflighet før jeg var hvertfall 4, men jeg har klart meg topp jeg!

God jul da! Not!

Skrevet

Tror ikke foreldre sitter sånn "takk takk takk". De må jo forstå ordet.. Men når min sønn på 16 mnd får noe sier han takk. Noen ganger på oppfordring da jeg synes han godt kan takke for seg feks om han får det av noen andre enn oss foreldre. Synes det hadde vært pinlig om han som 3åring ikke takker for seg, eller gjør et annet tegn for å takke. Selv har min sønn lært seg å si takk når jeg har takket for det han har gitt meg.. Feks en kulepenn, en rosin eller litt drikke fra koppen hans. Da plukker han det opp og sier det selv. Virker dessuten på oss at han synes det er kjekt også

Skrevet

Hehe, det var ikke vanskelig å skjønne at det var fra deg nei;)

Treåringen min sier også tusen takk når han får noe, eller noen hjelper han med noe.

At du ikke ønsker å ha en" trent ape" (men heller en utrent en) er en ting, men å klage på at andre unger er normalt høflige blir litt rart.

Skrevet

Håper dette er et tulleinnlegg!! Men ble usikker da jeg så innlegg nr. 2 fra HI.

Det er normalt å lære barn å takke for det de får, enten det er mat, gaver eller annet. Synes jeg ser at min sønn på 3 ikke takket for julegavene han fikk i dag! Da hadde jeg på godt stavangersk: LANGSKJEMST!

Skrevet

Fra min familie er jeg vant med at unger når de er små har en periode der de driver og gir folk ting. Mener det begynner rundt 8 mnd kanskje? De gir deg lekene sine, eller du får smake på om de har fått noe godt. Vi kaller dette "værsågod - tusen takk"-perioden, og den varer kjempelenge.

Ungen gir deg noe, og du sier "tuusen takk!", og så gir du det tilbake (for de vil jo egentlig ikke gi det bort permanent) og sier "væærsågood". Og før du vet ordet av det sier ungen både tusen takk og værsågod, og det har vært en lek det hele. På linje med "Ride ride ranke" eller "Ro ro til fiskeskjær".

De har også en periode litt senere der det å hilse i hånda og si "god dag" er veldig festlig, så høflighet er lekende lett, bokstavelig talt. Vi har i hvert fall aldri trengt å lære noen å si takk, det synes de er kjempestas.

Skrevet

nå er min snart 2 år.. og jeg husker ikke når han begynte å si tusen takk.

Men han sier det i rett sammenheng, og minner også omgivelsene rundt seg på å si det hvis man skulle glemme det. Da kommer han helt opp i ansiktet og sier litt strengt "Tusen takk Lucas"

Skrevet

Ha ha, skal man bli kritisert for å ha høflige barn også nå:)

Det er da en selvfølge at barn sier takk!

Hvis noen av mine glemmer seg, blir de påminnet med én gang.

News flash: sønnen din kommer ikke til å lære deg av seg selv når han enda ikke har gjort det i an alder av 3 år! Hva er så ille med å lære han å si det? Du lærer han vel andre ting!? Eller er alt han kan selvlært?

Skrevet

"God jul my ass!"

"God jul da! Not!"

Tror ikke det er mye håp at dette barn skal lære gode manerer med en slik uhøflig mor som forbilde.

Skrevet

dattra er 14 mnd og har sagt takk takk når hun får ting siden hun var 11-12 mnd tenker jeg...

er det så jævli rart?

men hun klarer ikke si værsågod så hu sier takk når hu gir bort ting også.

men hun forstår veldig godt meninga av takk.

Skrevet

Hadde ikke ungen min sagt takk som 3 åring hadde h*n søren ikke fått noe heller

Skrevet

Syntes det er bra at hun sier takk jeg. I bhg der jeg jobber, så bruker vi ordet takk mye. Så der lærer også barna tidlig å si takk. De gjør jo som oss voksene de. Jeg jobber på små barn avd. med barn fra 0-2år.

Skrevet

Jenta mi sier mange ord inkl takk takk, det er rein folkeskikk, og hvis ikke min lille nevø på 3 år hadde sagt Takk, så hadde ungen ikke fått en dritt!!!

De liker å lære ting, og de blir stolte av seg selv også, er ikke no trent ape forde.

Kanskje lære ungen din å si takk, jeg tenker mitt om en unge ikke klarer å si en enkelt ord som takk for den er 3 år.

DRITTUNGE tenker de fleste da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...