StrilenツEndelig.mammaღ Skrevet 23. desember 2009 #1 Skrevet 23. desember 2009 Har gått til innkjøp av et 5 kg dyr som skal stekes 2.juledag. Har ikkje laget dette før, men har fått råd fra andre at den må stekes lenger enn det som står, og lenger enn når dingsen popper ut av dyret. Ka gjør eg med innvollene? Eg tenkte å lage fløtesaus, sånn ferdigpakker. Men noen sa at eg burde koke de, for å bruke kraften i sausen. Men det skal BARE være melk i sausen, går det ann å bruke f,eks 1,5 dl kraft og 1,5 dl melk?? Bare putter eg svisker og epler inni buken på kadaveret? Går det ann å krydre med litt salt og pepper oppå kalkunen? Eg tenkte å ha salat og ris til. De som kommer er veldig slankebevisste, så da tenkte eg at det tilbehøret må vel være greit. Noen som er dreven på dette som har noen tips og råd?
gerd Skrevet 23. desember 2009 #2 Skrevet 23. desember 2009 Du må ta den ut av frysen minimum eit døgn på fårhånd. Steketid avhenger av kilo - finner det på nettet. Steker du for lenge blir den tørr. Bedre med lang tid og svak varme. Innvollene ville eg kastet. Steik den i steikepose og lag saus av krafta etter oppskrift på nett - ikke pakkesaus. Sausen er det viktigste. Stuffing er det egne oppskrifter på, men eg hadde ikkje gidda å lage det....trur eg. Kryde - kanskje? Serveres med waldorfsalat og mandelpotet - og rosenkål. Ris og salat er feil (mener mange)
OsloMor Skrevet 23. desember 2009 #3 Skrevet 23. desember 2009 Du koker kraft på halsen og hjertet, en liter vann og koke i noen timer, siles og brukes i sausen. Gni fulglen inn med salt og pepper, og bruk fjærkrefunksjon om du har det på komfyren din. En så stor fugl, bør du tine to døgn på forhånd.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 23. desember 2009 #4 Skrevet 23. desember 2009 http://www.channel4.com/food/recipes/chefs/jamie-oliver/the-best-turkey-in-the-world-recipe_p_1.html Så dette programmet i går og kalkunen så utrolig god ut. Selv har jeg bare laget det en gang, brukte stekepose under steking og stekte til den dingsen poppet ut. Ble bra det. Men tror det er lurt å tilføre ekstra fett siden kalkunen er så mager. Jeg har skåret smør (ikke så slankebevisst) med ostehøvel og lagt utenpå (før jeg visste trikset med å legge det under skinnet) sammen med krydder. Tror ikke det er dumt å slenge en sitron eller appelsin (oppskåret) inni heller, for saftighetens skyld.
Lillebror og stoerebror Skrevet 23. desember 2009 #5 Skrevet 23. desember 2009 Jeg kaster også innvollene. Hvor lenge den skal steke pleier å stå på pakken om jeg ikke husker helt feil. Saus lager jeg selvsagt fra bunnen. Nam nam. Det er ikke vanskelig. Bruk kraften fra kalkunen så får du en nydelig smak og smak til med fløte. Mandelpoteter og gode grønnskaker. Hva med rosenkål som du koker og glasserer i honning etterpå?Lykke til:)
aomeg Skrevet 23. desember 2009 #6 Skrevet 23. desember 2009 Når jeg lager kalkun til gjester, steker jeg den på 100 gr. natten gjennom.Da er den saftig og god.Steker i XL stekepose og lager saus på kraften som siver ut i posen.Lykke til!
StrilenツEndelig.mammaღ Skrevet 23. desember 2009 Forfatter #7 Skrevet 23. desember 2009 Når setter du den på om kvelden da? Altså hvor mange timer står den på 100 grader? Det høres jo genialt ut at den steker natten igjennom. Når dere lager saus av kraften hvordan lager dere den da? Gjevning i kraften og thats it? Og krydre den selvfølgelig..
husmus &2 Skrevet 24. desember 2009 #8 Skrevet 24. desember 2009 Jeg glemmer alltid å ta den ut i tide, så nå har den ligget i kaldt vann over natten. Binn beina sammen i stekepose, sleng på endel smørklatter og gni inn med salt og pepper. Jeg lar den aldri stå lenger enn steketermometeret. Ris til kalkun?? Nei nei! Mandelpoter og saus. Masse saus kokt på kraft. Jeg begynner å lage min om, tja, noen timer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå