cabana Skrevet 22. desember 2009 #1 Skrevet 22. desember 2009 Har kjøpt inn Fenalår,men etter å ha søkt på nettet fraråder Matportalen at gravide spiser spekemat..Andre sier at en tur i fryseboksen vil drepe Listeria bakterien dersom den befinner seg i MIN Fenalår.. Begynner å bli skeptisk nå.. Skal jeg gi den bort,spare den i frysern,eller ta en liten smakebit etter en tur i ovnen ? Huff.. Dilemma.. Men Jul uten Fenalår ? Er dette å bli for hysterisk ? Hva mener dere Jenter ?
lykkeligmor til to<3 Skrevet 22. desember 2009 #2 Skrevet 22. desember 2009 Jeg har valgt å ikke spise spekemat under graviditeten, det er et lite offer syns jeg egentlig. Er jo opp til hver enkelt, selv om risikoen kanskje ikke er så stor er det ikke verdt det for min del:O) Det holder ikke med å fryse spekematen, ikke alle bakterier dør uten varmebehandling.
Kabari med nr 1 på tur =) Skrevet 22. desember 2009 #3 Skrevet 22. desember 2009 frys ned i 4 dager så kan du spise dn! har gjort det selv å jordmor sa oxo at vi kunne gjøre d..
cabana Skrevet 22. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. desember 2009 Hmm.. Hva om jeg fryser det ned,og damper det på Julaften sammen med pinnekjøttet før jeg spiser det ? Da blir det varmebehandlet i noen timer,.. samtidig som det har vært fryst.. dampe i noen timer er vel nesten som å koke det..?!!
Nikki 75 Skrevet 22. desember 2009 #5 Skrevet 22. desember 2009 Blir litt irritert over alle som sier man kan spise fenalår etter at det har vært frosset. Det stemmer IKKE. Listeriabakterien tåler frost, og selv om risikoen er svært liten, så er den tilstede, og det er derfor norske myndigheter fraråder folk å spise spekemat. Varmebehandlet mat (også langdampet) er trygt.
Elsie84 Skrevet 23. desember 2009 #7 Skrevet 23. desember 2009 jeg og å kutter ut spekemat og røkelaks denne julen selv om det er kjempe godt!!!! det går vel oftest bra, men jeg er en bekymringsperson som ikke vil ta sjanser. greide å stumpe røyken med en gang jeg fant ut at jeg var gravid og det var verre;) god jul:)
MillaCamilla Skrevet 23. desember 2009 #8 Skrevet 23. desember 2009 Frysing dreper toxoplasmosebakterien, ikke Listeria. Les på matportalen og ta evt hensyn til rådene der og ikke de som blir gitt på diverse nettforum. Selv har jeg spist fryst fenalår og annen spekemat og tatt sjansen, da det er svært sjelden det forekommer listeria i spekemat, men her må hver og en gjøre seg opp sin egen mening ut fra hva du selv vil og ikke ut fra hva alle andre mener (det være seg jordmor også). Matportalen er en offentlig nettside og jeg prøver å rette meg etter det som står der, men som sagt, jeg glapp en gang på spekematen. God jul, med eller uten fenalår:)
MillaCamilla Skrevet 23. desember 2009 #9 Skrevet 23. desember 2009 Mente å si at jeg frøs den for å drepe toxoplasmosebakterien i tilfelle den skulle være i min spekemat (har ikke hatt toxoplasmose før). Listeriaen ville jeg ikke fått fjernet ved frysing.
Tweak Skrevet 23. desember 2009 #10 Skrevet 23. desember 2009 Det er IKKE hysterisk å følge de offentlige rådene fra helsemyndighetene (matportalen) :-) Jeg tar en jul uten fenalår :-) Som de andre nevner her så tar frysing knekken på toxoplasmose, men et helt fenalår bør ligge i frysen i flere dager siden det er såpass tykt. Varmebehandling tar knekken på både listeria og toxoplasmose, men jeg synes nå at noe av stasen med fenalår er å spise det som det er! Det er ganske sjeldent at listeria forekommer i norsk kjøttmat, men jeg velger å ikke ta den risken for at det skal være i akkurat den biten som jeg putter i meg. Det kan jo skje... Planlegger heller en liten spekemataften etter fødsel! :-D Kanskje med et lite glass hvitvin til, dersom baby tar flaske og jeg kan pumpe (vi får se NÅR dét blir da, he he)
Tweak Skrevet 23. desember 2009 #11 Skrevet 23. desember 2009 Har forresten kjøpt inn fenalår, men det blir til sambo og de andre gjestene i jula! :-)
cabana Skrevet 23. desember 2009 Forfatter #12 Skrevet 23. desember 2009 er ikke et sånt helt Fenalår jeg har i hus,men oppskjært i pakke,som jeg brukte å dampe/koke sammen med pinnekjøttet... Føler meg litt som å bli tatt som en idiot som spør,men da lurer jeg på hvorfor vi da får oppskjært på Barsel _avd forrige uke.. jaja,får heller utsette den til etter rugetida...
cabana Skrevet 23. desember 2009 Forfatter #13 Skrevet 23. desember 2009 Her er hva Matportalen sier hva som kan/bør IKKE spises i julen publisert og oppdatert 01.12.2009 http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2006/12/bor_gravide_gaa_paa_diett_i_jula
NostraStoria Skrevet 23. desember 2009 #14 Skrevet 23. desember 2009 Helt enig Tweak! Åååh, drømmer også om en spekemataften kanskje med et glass vin til + noen gode oster, hehe. Etter fødsel selvfølgelig! Og hvis babyen tar flaske og jeg kan pumpe. Fikk et helt fenalår fra jobben, men den får de andre i familien glede av i år
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå