Gå til innhold

Alle barn har rett på en hvit jul. Dine også?

Anbefalte innlegg

Ja til hvit jul. Jeg kjenner desverre flere som har vokst opp ravende fulle foreldre etterhvert som julefeiringen skred frem. Det er temmelig utrivelig og egoistisk.

Jeg tar helt av med en Irish coffee når junior har lagt seg :)

Fortsetter under...

Veldig viktig innlegg, HI, som jeg signerer på.

Drikker aldri sammen med barna, og mannen og de andre voksne som liker en øl til maten tar seg like gjerne en Clausthaler/Munkholm.

JA TIL EN HVIT JUL FOR BARNA VÅRE!!

Men av en øl til maten blir man jo ikke litt brisen engang. Hverken mine foreldre, eller jeg og mannen min, har noen gang vært i nærheten av å være "litt brisne" i nærheten av ungene, selv om tar oss en øl til maten eller et glass vin på kvelden innimellom. Vi drikker oss heller aldri fulle ellers når barna ikke er til stede da, så ser ikke behovet for å bli "brisne", men drikker små mengder alkohol av og til fordi vi synes det smaker godt.

De som ikke greier kontrollere alkoholinntaket burde jo la være å drikke hele året, men om jeg kutter ut mitt glass øl til julemiddagen vil ikke det hjelpe barna deres på noen som helst måte dessverre.

Vi lærer også ungene at alkoholholdige drikker er noe man kan nyte i små mengder pga smaken når man er blitt voksen, men at å drikke mye bare er tull fordi man da blir syk av det og ingenting er moro lengre. Dette skjønner de også helt utmerket. Eldstemann som er blitt så gammel at han har lov til å drikke alkohol, har smakt så vidt på forskjellig når han har vært på fest, men synes ikke det smaker godt, så han bryr seg ikke om å drikke rett og slett.

Men Lotp det er vel det som egentlig er hensikten med "hvit jul" oppropet.... at de som har et alkoholproblem (alkoholikere og mennesker som ikke klarer å begrense seg i omgang med alkohol) skal tenke litt over tilstedeværelsen i sine/andre barns liv.....

Min nåværende familie har ingen problemer med å ta en øl/vin/livets vann til maten men min morfar hadde problemer med alkoholen. Han levde for fludiumet og det var det viktigste i hans liv etter at han ble alene.

Jeg kommer til å komplimentere den gode julematen med god drikke på julaften.

God jul og nyt julens gleder med måte:o)

Annonse

Så utolig bra skrevet. Hos oss er det ikke alkohol i jula vi kjøper alkoholfritt øl så kan de ha det om de vil ha øl til maten:)

Ellers holder det med brus for min del, øl kan man drikke når vi har barnefri mener nå jeg.

Så tommel opp her:)

God jul til alle her inne

Jeg har NULL problemer med å bli brisen av en øl, men så drikker jeg ikke heller. Jo mer enn er vant til å drikke jo lenger tar det å bli brisen, det er sant.

Her er det null alkohol i julen. # 1 fordi jeg er gravid, #2 fordi jeg ikke liker de. Om far i huset ønsker en øl til maten er det greit, for jeg VET at han ikke endrer oppførsel av en øl, jeg ville nok gjort enn så lite.

Det her er vel ingenting å krangle over? Man vet selv hvor grensen går, og om man synes det er ok eller ikke å drikke i det hele tatt med barn tilstede. Jeg synes IKKE det er ok og har ikke noe særlig forståelse for de som synes det er ok (og da mener jeg selvsagt mer enn en øl).

Her i huset blir det ingen som drikker alkohol i jula!

Jeg er gravid, sambo er ikke noe glad i alkohol (brus er bedre sier han), og min mor ville ikke ha vin til maten sa hun, for da ble hun den eneste som drakk vin. Søsteren min er ikke gammel nok til å drikke noe ennå.

Det skal bli godt!

Sist jul var vi hos svigers! Der drakk alle, og ikke bare litt.. Og snuppa på 2.5 mnd, nektet å sove på hele kvelden. Var nok en grunn til det tenker jeg!

Gruer meg til annenhver jul kjenner jeg, der mine svigerforeldre og svigersøsken MÅ drikke ett eller annet på julaften!

God jul til dere alle! =)

her i huset fins det folk som ikke klarer å begrense seg. så jeg sa at om vi skal feire jul ilag så måtte det være med forbehold om en nulltolerangse på alkohol. - noe som de har lovet og overholde.

1 eller 2 øl til maten funker fint for de aller aller fleste. men ikke her.

Hahaha, det blir for dumt!!

Drikker nok en pils eller to til pinnekjøttet og kanskje en bailys til kaffen senere på kvelden!

Slik har vi altid hatt det, og jeg har ALDRI opplevd ubehag pga at mine foreldre drakk... til jul, påske, bursdager osv osv. Alt med måte!!

"Hvitjul" gir forresten assosiasjoner til noe helt annet enn alkoholfri jul

;)

Ikke akkurat noen slående argument du har der serin@? Barn oppfatter voksne som drikker på en annen måte enn de oppfatter voksne som ikke drikker. Det kan skape usikkerhet hos barna dine. Men siden dere alltid har hatt det sånn så blåser du i det?

Nice :-)

Dust.

Sier jo at JEG som BARN aldri opplevde noe ubehag ved at voksne drakk alkohol.

Så ja det er mitt argument for å drikke foran min sønn nå!!! Ser ikke problemet sjønner du, for i vår familie har dette aldri vært et problem, hverken for store eller små!!!

Annonse

Jeg har ingen problemer med å forstå at du fnyser av dette, Serin@. Har lest holdningene dine før ihht til rus.

Til alle dere andre! Eldste jenta her i huset er 11 år. Og hun er ikke vandt med foreldre som drikker. Men vet dere hva hun sa i fjor, da pappaen tok litt av med konjakken? "Herlighet så merkelig pappa er i kveld, skal hele tiden klemme meg, syns du ikke han overdriver litt?!?"

Faren var ikke full, men litt småbrisen. Og emosjonell, hehe. Men hun merket altså dette, og syntes ikke det var stas i det hele tatt. Så god jul folkens, denne julen blir helt hvit både ute og inne :-)

Jo som jeg skriver så er tanken god, men de som har problemer skjønner jo ikke selv engang at de har et problem så at alle som ikke har et problem dropper 1 eller 2 øl til maten vil jo ikke hjelpe de som lider under julefylla. Men faktisk så ba jeg mannen kjøpe clausthaler i dag så det var bidraget mitt da:)

jeg drikker aldri alkohol med barna mine tilstede. men det er fordi jeg ikke er så glad i alkohol. drikker det kun på fest...

men jeg har ikke noe i mot at sambo, pappa og barnas onkler/tanter tar seg en akevitt og noen øl på julaften. er jo ikke som at de blir brisen engang.... de tar det jo kun for kosen sin skyld....

jeg er vokst opp med foreldre som har tatt seg en øl eller to ev et glass vin eller to... og har ALDRI hatt problemer med det.... aldri merket noe på mine foreldre..... og det tror jeg ikke mine barn gjør heller...

de du snakker om er jo foreldre som drikker mye mer enn et glass eller to.... når de blir fulle.... da skjønner jeg at det ikke er kjekt..

Trenger man alkohol for kosens skyld? (ikke kritikk, jeg bare lurer).

Jeg kommer ikke til å drikke alkohol på julaften, jeg klarer meg helt fint med vann eller brus eller iste kanskje. De som føler det blir hysteri å ikke drikke alkohol på julaften, eller tilogmed ser på det som et offer burde kanskje gå inn i seg selv og tenke over hvor stor rolle alkoholen da spiller?

Forøvrig, trampeklapp til HI!

I god "facebook-ånd" skulle jeg gjerne ha trykket på "Liker" knappen for dette innlegget :-)

(Jeg synes også det er godt med en juleøl til maten, men så lenge det er barn tilstede så kan den like gjerne komme fra Munkholm)

Mine foreldre har tatt seg et glass vin til maten i min barndom. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har opplevd dem påvirket av alkohol. Jeg drikker gjerne ett glass vin eller to til maten også, men mine barn skal heller aldri oppleve at jeg blir noe som helst annerledes av ett glass vin eller to.

Det har aldri vært vanlig å drikke alkohol i vår familie til jul. Det har alltid vært brus og vørterøl til pinnekjøttet.

Jeg drikker svært sjelden, og min mann er total avholds. Det er mange som tror de ikke endrer seg når de drikker, men når man ikke drikker selv, ser man slikt lettere.

"bare én øl til maten.."

Er det så vanskelig å kutte ut den 'ene' ølen? Spesielt når det er barn til stede?

Det er tydeligvis veldig vanskelig for mange, og jeg er enig i det du skriver. De som drikker selv merker ikke selv at de blir litt annerledes. Kan sammenlignes med at røykere ikke kjenner at de stinker.......

Uansett, jeg håper innlegget har fått fler til å tenke seg om litt ekstra før kveldens glass fylles med drikke.

Jeg ønsker dere alle en riktig fin julekveld - husk å nyte den sammen med barna deres - jul er magisk!

Jeg trodde du mente at de hadde rett på snø jeg da:-)

Her trengs det ingen "kontrakt" for en hvit jul.

Det drikkes ikke alkohol i julen, bortsett fra den ene ølen vi delte i går mens jeg pakket inn presangene, kl. 22 i går:-)

Ellers er det så begrenset med alkoholinntak året gjennom for vår del, at julen er intet unntak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...