Gå til innhold

Alle barn har rett på en hvit jul. Dine også?

Anbefalte innlegg

Julen er barnas høytid, og en tid for å være sammen på barnas premisser. Barn ønsker voksne som er til stede, og som oppfører seg normalt og hyggelig. Selv om mange voksne velger å drikke forsiktig når de er i selskap med barn, finnes det knapt noen barn som føler seg helt bekvemme med at voksne er ruspåvirket. Barn opplever det ubehagelig også når måteholdne voksne blir påvirket av alkohol, selv om det kun skjer en sjelden gang, og selv om man ikke blir full.

Barn synes at de voksne lukter rart, og at de ikke er som de pleier å være når de drikker. De som skal gi trygghet, og som man vanligvis alltid kan stole på, blir skremmende og uforutsigbare fordi de bruker et annet tonefall og store gester. Det trenger ikke å handle om aggressivitet og vold. Når voksne blir overvennlige og sentimentale er dette også rart og vanskelig for barn å forholde seg til.

Vi fungerer ikke like godt under påvirkning av alkohol. Vi blir sløvere og oppfatter ikke så lett de små signalene. Vi blir mer selvopptatte og tuller kanskje også med barna på en måte de ikke helt forstår.

Aller verst har naturlig nok de cirka 120 000 barna som vokser opp med rusmisbrukende foreldre det. Alkoholkonsumet i Norge er på et høyt nivå, og dette rammer særlig barna.

Dropp derfor drikkevarer med alkohol dersom du skal være sammen med barn og ungdom i jula. For barnas skyld, men også for din egen skyld. Ta vare på den tiden du har med dem. Og skal du ikke feire jul sammen med barn i år, kan du skrive under kontrakten på å feire en hvit jul i solidaritet med de alt for mange barn som vokser opp i et hjem med misbruk.

Alle barn har rett til en hvit jul!

Bli med og skriv under en "kontrakt" for deg selv om å gjennomføre en hvit jul :-)

www.hvitjul.no

Fortsetter under...

Jeg har selv såre minner fra barndommet grunnet brisne foreldre på juleaften og nyttårsaften og derfor er julen helt alkoholfri når vi feirer hjemme hos oss selv og jeg skulle ønske det var mer sosialt akseptert å ha alkoholfrie feiring.

Annonse

Gjest Sekretøsa

Huff, fikk nesten litt vondt inni meg når jeg leste dette...

Ingen av oss drikker seg fra sans og samling i jula (jeg drikker ikke overhodet) men de "godt voksne" tar gjerne en "liten en" til pinnekjøttet, og evnt en øl til ribba. Jeg syns ikke jeg kan si at de ikke får lov da... Jeg er vokst opp med øl til julematen, og kan ikke si jeg har tatt skade av det på noe vis, eller opplevd noen voksne "skremmende" eller uvanlige...

Men ja, jeg er enig :)

Annonse

"...blir skremmende og uforutsigbare fordi de bruker et annet tonefall og store gester..."

Jeg har aldri noensinne opplevd at noen har blitt skremmende og uforutsigbare og har brukt annet tonefall eller store gester av å ta en øl til maten, heller ikke da jeg var barn!

Voksne er sikkert forskjellige. Mine foreldre ble uforutsigbare selv om de selv mener de aldri var mer enn litt brisne i vårt nærhver. Dårlig dømmekraft fra deres side kanskje? Så, her har jeg dårlige minner og når jeg har mine foreldre over til julemiddag får de alkoholfritt øl og vin.

Thums up:) Aldri tatt meg noe å drikke på med barna til stede,ikke når de har lagt seg heller..

Skriver under kontrakten jeg..men jeg syns ikke det er det verste som kan skje at de voksne tar seg en øl til maten og en akevitt lissom..Bare man ikke forandrer personlighet:)

Gjest cunning stunts

Øl er da ikke i seg selv en lukt som er problematisk, annet enn om man har vonde minner til den, og da kan jo hva som helst trigge utryggheta. Og ikke blir noen av oss annerledes av øl til maten heller. Ekstremisme er for de religiøse, vi andre balanserer.

Gjest Sekretøsa

Vakke' sånn ment altså, jeg bare lurte :o) Jeg kan fint ta en øl (som om det er noe godt) uten å miste dømmekraft og all fornuft :o) Så jeg bare lurte på om det var "sånne som meg" man snakket om når man heia opp en alkoholfri julaften :o) Men then again, jeg drikker ikke med ansvar for barn.. kjipt å kjøre i fylla om noe skulle skje :P

Jeg støtter denne fullt ut!

Har vokst opp med foreldre som var periodedrankere,og aldri i verden skal mine barn få se meg drikke alkohol!

Voksne forandrer seg når de drikker,selv om de bare blir småbrisne.Det er forferdelig å se det for et barn..Jeg hatet det inderlig,selvom de ikke alltid ble drita så var de heller ikke seg selv.

Jeg er ikke totalavholds, barna mine ser og opplever mennesker som drikker en ytterst sjelden gang i mellom. Det hender også at vi voksne tar en øl/ett glass vin etc selv om de er tilstede, men i solidaritet til alle de barna som gruer seg til jul har både jeg og min mann skrevet under på dette for flere uker siden :)

Vi ønsker at ALLE barn skal ha en best mulig jul!

Jeg er vel nærmest et avholdsmenneske, og skal selvsagt også holde meg edru i julen/nyttår når det er barn tilstede.

Men, når jeg vokste opp hadde jeg foreldre og familie som alltid tok seg både aquevitt, cognac, øl og gjerne noen ekstra smakerunder sent på kvelden på julaften. Nyttårsaften var det gjerne nesten verre.

Men, jeg har bare gode minner fra det! Sier ikke at dette gjelder alle barn, men selv om jeg nok så familien min mer en bare litt småfull, så var vi barn aldri redde, usikre eller engstelige. Vi satt på gulvet eller på rommet til den vi var hos og koste oss med julegavene :-) Også synes vi jo at de voksne tullet fælt, også med oss. På en morsom måte!

Høres vel litt rart ut, men sånn var det iallefall hos oss. Men det var jo 80 tallet da :-)

Må si at det blir litt vel hysterisk å ikke kunne ta en juleøl til ribba en gang! Synes fryktelig synd på de barna som opplever at mamma og pappa er fulle uansett dag i året, men de som egentlig burde skrive under gjør det vel ikke vil jeg tro, eller ikke følger det iallefall! Jeg spiser grønnsaker fordi det aldri var noe tema under oppveksten, det sto på bordet, den som ville spiste, ergo jeg spiste! Jeg har aldri hatt noen tvangstanker rundt vekt og kropp fordi mamma aldri nevnte sine tanker om sin kropp og evt. ekstra kilo for oss. Har hatt mine kilo for mye etter fødsel osv. men har trent de av uten stress. Jeg har aldri hatt noe problem i forhold til alkohol fordi mamma og pappa bestandig har hatt et helt normalt forhold til det. Et par vin/øl i feslige anledninger, ellers ingenting. Unntaket er nyttårsaften hos tante og onkel hvor et par tanter/onkler eller to fikk en eller to for mye. Har ingen negative minner knyttet til det, vi ungene hadde det kjempemoro. Har funket fint for meg iallefall.

Har ikke lest alle innleggene, men jeg kommer ikke til å skrive under på dette. Ikke fordi jeg ikke unner alle barn en hvir jul, men fordi jeg ikke blir annerledes, bruker store gester og lukter rart av et glass vin og en akevitt til maten. Kommer også til å drikke et glass eller to til når jenta har lagt seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...