barbalala Skrevet 22. desember 2009 #1 Skrevet 22. desember 2009 Har en baby som er 4.5 måneder som er vanskelig å legge om kvelden. Dette har utviklet seg til å bli et stort og frusterende mysterium. Hun har stort sett vært vanskelig hele veien. I begynnelsen var det mye hyling og uro før hun tilslutt sovnet, men nå i det siste sovner hun greit av seg selv i 19-tiden, men våkner så etter ca 45 min. Deretter er det av og på med smokk, byssing, hysjing osv. som kan vare opptil flere timer!! Noen ganger virker det som hun ikke er helt våken, hun har øynene igjen og da hender det at vi klarer å roe henne kun ved å si "hysj" og stryke over kinnet og dytte inn smokken. Men går det lenge nok, kan hun bli helt fortvilet og overtrøtt. I går kveld holdt vi på fra ca 1945 til 2230 og da var hun tidvis helt hysterisk.. :-( Vi skjønner absolutt ingenting av dette.. jenta er blid som en sol og grei på dagtid, sovner lett av seg (jeg trenger ikke trille henne i søvn, bare legge henne ut i vogna). Det er akkurat som det er to forskjellige unger her, en snill og grei jente på dagtid, og et annet lite troll på kvelden... ;-) Vi har prøvd det meste: å korte ned på søvnen på dagtid, legge henne med døra mer åpen slik at hun hører våre stemmer/TV, vi har kjøpt en lysprojektor med lys/musikk over sengen, ++, men intet har dette har hatt merkbart effekt. Det har perioder med gode kvelder, men så snur det igjen og så er vi tilbake til det samme gamle uromønsteret. Denne helgen begynte vi så smått med litt grøt uten av det har hatt noe effekt heller. For det er ikke sult som er problemet: når hun først sovner kan hun sove i mange timer i strekk. Hun sliter rett og slett med å finne den dype søvnen på egen hånd på kveldstid. Merkelig at hun klarer dette uten problemer på dagtid? Noen som kan hjelpe med å løse mysteriet??
eplepeple Skrevet 23. desember 2009 #2 Skrevet 23. desember 2009 Åååå som jeg skulle skrevet det selv!! Vår er 7 mnd da....men problemet har vært der hele tiden. Perioder hvor det går greit, men faller alltid tilbaake på å våkne etter hun har lagt seg. det vi ser er at det hjalp å flytte henne på eget rom....har dere gjort det enda eller? Vet også at man kan la barnet være "våken" og klage litt før man bykser til og begynner å trøste. Jeg lar aldri barnet gråte lenge alene,men dersom det bare er litt klaging så skal jeg prøve å ikke komme til unsetning med en gang. Ofte så kan de finne søvnen selv igjen..... Trasig da, man får ikke noe tid for seg selv i det hele tatt. Er barnet ditt var når hun sover? Våkner lett?
barbalala Skrevet 27. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 27. desember 2009 Hun er ikke var for lyder, og kan gjerne sovne med mye støy rundt seg. Så jeg vet ikke hvorfor hun våkner så lett. Det er det som er så rart! Vi har ikke flyttet henne på eget rom ennå. Jeg tror nok dette vil hjelpe for nattesøvnen (vi har enkelte netter hvor hun er helt håpløs), men det vil vel kanskje ikke hjelpe mht leggingen på kvelden, eller?
simbax Skrevet 27. desember 2009 #4 Skrevet 27. desember 2009 Slik som du beskriver har vi det også... Jeg satte meg akkurat ned nå for 30 min siden, og da hadde jeg holdt på leeeeeeeeeeeeeeeeeeenge med å få ho til og sovne, Er 4.5 mnd prinsessa vår også (eller TROLLET vårt, som vi kaller ho om kvelden..)
eplepeple Skrevet 2. januar 2010 #5 Skrevet 2. januar 2010 Jeg kan ikke skjønne hva det er som gjør at barna våkner....i natt våknet hun igjen. Vi har hatt det sånn her i 7 mnd og nå drar jeg snart til legen med problemet. Helsestasjonen har dessverre ingen råd å komme med. Vi har pleid å sitte sammen med henne når hun skal sove. en nå som hun har blitt så stor så prøver vi å la henne sovne alene. Hun klager litt og vi går til og fra. Noen ganger gråter hun og da trøster vi til hun roer seg ned. Siden hun er vant med at vi sitter hos henne når hun skal sove, så vil hun aldri klare å finne roen alene om natten. Derfor prøver vi å la henne sovne alene nå. Det har faktisk hjulpet litt. Men som alle andre metoder så skal vel denne også slutte å funke etter hvert vel....... Lykke til damer, dette er ikke lett dessverre. Skulle ønske det var noen tilgjengelige eksperter som kunne hjelpe med dette.
barbalala Skrevet 2. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 2. januar 2010 Skulle også ønske at det var noen som kunne hjelpe - eller i det minste forklare hvorfor barna våre oppfører seg sånn! Her i gården har snuppa plutselig hatt en uke hvor hun har begynt å sovne greit om kveldene, men så våkner hun i 23-tiden og da kan hun holde det gående i timesvis før hun endelig roer seg... helt pyton. Men så snudde det i kveld igjen og hun hylte i to timer i kveld i forbindelse med leggingen. Bare vi ikke får uro i natt også da.. :-( Vi har helt gitt opp å finne noe mønster i dette... Hvis legen gir dere noen gode råd, si fra :-) Lykke til dere også!
eplepeple Skrevet 3. januar 2010 #7 Skrevet 3. januar 2010 Samme hos oss....nå er hun våken igjen. har gått greit å legge henne på kvelden, men våkner og er våken lenge. Hadde tenkt til å se film sammen her hjemme i dag, men den planen gikk jo i vasken. Grusomt å høre henne hyle på den måten...... Lykke til hos alle )
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2010 #8 Skrevet 23. januar 2010 .......... Sliten. Her går det greit å legge henne første gangen, og så har vi måtte ty til vugging og synging. Men nå er det også fånyttes. Hun girer seg opp noe helt utrolig og skal ikke sove. Vi har prøvd å gå ned til to lurer på dagen nå i håp om at det skulle hjelpe, men nei da. Nå er hun 6 mnd, og det er litt vanskeligere nå å støtte seg til litteratur fordi hun nå er gammel nok til skrikekurer. Det er jo det som ofte står anbefalt, men det har jeg ikke hjerte til. Jeg prøver å si til meg selv at dette går i faser, og hun har hatt en sånn fase ved 3 mnd. Håper det går over her snart. Greit nok å gå opp til henne hver halvtime og time så sant det går an å roe henne ned. Nå går vi opp og så kan det ta 1 - 3 timer før hun sovner ordentlig igjen.
tobylina Skrevet 25. januar 2010 #9 Skrevet 25. januar 2010 Sønnen min er litt over 6 mnd og vi sliter med det samme. Han er trøtt, vi legger han og etter 45 min våkner han. Da skal han ha pupp eller verre............stå opp. I natt våknet han kl 02.30 og nektet å sovne så han var våken til 04. Utrolig slitsomt. Mener også at han kan slutte med å våkne 45 min etter vi har lagt han og få pupp. Han trenger ikke den puppen! Det er bare tull! Så da har jeg forsøkt å avvenne han med å ta han opp og legge han ned, men det er jammen meg en tålmodighetsprøve! Ikke kan han få eget rom heller for vi har ikke flere rom i huset. Planen er at han og søstera på 2 år skal dele rom etterhvert, men vi kan jo ikke belaste henne med hans skriking om natta. Nei, det er til å bli sprø av.
Pooh Skrevet 28. januar 2010 #10 Skrevet 28. januar 2010 Jeg har heller ingen løsning, men vi har det nesten akkurat på samme måte vi også. Greit å vite at vi er flere. Jenten vår er nesten 4 måneder, legger seg ca kl. 20, sovner gjerne da, men våkner igjen etter 20 - 45 min. Jeg ser jo at hun er trett, så skjønner ikke at hun ikke bare kan sove. Stort sett roer hun seg heldigvis ganske fort igjen da etter litt pupp og kos, men ikke alltid. Det er merkelig at de skal drive å våkne igjen når de har sovnet. Kveldene blir litt slitsomme, og det er ikke noe særlig å ha besøk på kvelden, synes jeg. Da blir det gjerne litt ekstra ille også, fordi det ikke er helt den samme roen i huset, og jeg er vel litt ekstra stresset på at det skal gå bra å legge, tenker jeg. Jeg gjør jo ikke annet enn å fly opp og ned trappen hele kvelden. Hi hi.... Noen ganger har leggingen gått bra. For noen dager siden sovnet hun kl. 19.45 og sov helt til kl. 07.15 uten å våkne. Fikk liksom ikke gjort så mye den kvelden heller, for ventet hele tiden at hun skulle våkne når som helst. Lykke til! Det ordner seg helt sikkert etter hvert. Det er bare litt slitsomt mens det står på. Godt vi er flere. )
bertelsen Skrevet 3. april 2010 #11 Skrevet 3. april 2010 jeg har et par tips..hjalp oss,, gå inn og ut metoden etter 5 min,så øke lenger for vær gang man går inn,,de føste 5 min er harde både ford deg og baby.eneste du sier vær gang er nå er det natta..eller ikke si noe,,men det vil man jo gjerne;) men det hjelper,,også prøv og la mannen gå inn,,de har ikke matfatet med seg inn..viss din baby har laken skrekk, pakk inn og varm opp senga som det lå inne i magen..trygge omgivelser.min lå på ull og jeg tok håndkler bak ullet også ta baby inn i helseteppe,,varmet opp med varmeflaske.sovnet kjempe bra.men hun fikk mat vær 3 time helt til hun spiste mat på dagen,,har nå fått nr 2,,han sover i værtfall 5-6 timer i strekk,han sover også på magen,,synes det er litt skummelt..men det funker.god påske;)
siu Skrevet 5. april 2010 #12 Skrevet 5. april 2010 kan varmest anbefale samsoving. ingen søvnløse netter. ingen unaturlig styring. trygg og varm følelse før alle. mere overskudd for alle. et lite barn har det tryggt hos foreldra sine. er det rart de ikke vil sove om kvelden når de vet at de må våkne aleine i mørkhet?
Mo9ca78 Skrevet 11. april 2010 #13 Skrevet 11. april 2010 Menne...altså...samsoving fra da Lita er stuptrøtt klokka 6-7 på kveldingen? Blir ikke mye tid til overs til hverken eldstemann eller pappan eller meg selv da, og disse timene er egentlig ganske hellige! Tror de fleste over (sånn som meg) sliter med selv innsovingen & at det ikke spiller veldig stor rolle om en har vidunderet inntil seg eller i egen seng når de begynner å kave, eller?? Hva sier dere? -Her har vanen desverre blitt slik at hun sovner ganske kjapt etter en runde med amming (trygt inntil meg) for så å våkne igjen for nytt måltid etter ca en halvtime...da begynner hun å gni og kave fælt, og sliter skikkelig med å sovne godt. (Det spiller ingen rolle om jeg er der når hun våkner igjen eller ikke...kampen er like innbitt hver gang dette skjer!) Vi startet med litt grøt og sviskemos for et par uker siden, og merker en viss bedring, men det virker fremdeles som om hun er ganske så frustrert. En fin følge av grøten er i alle fall at hun sover GODT når hun endelig sovner, og da gjerne hele natta! (Lita er fem måneder). Skal på kontroll i morgen, og håper på noen gode råd!
1+1=<3 Skrevet 20. april 2010 #14 Skrevet 20. april 2010 Å, jeg vil bare si at jeg kjenner meg veeeldig igjen i denne utrolig frustrerende situasjonen ... Hos oss har det vært et mareritt uten like å legge sønnen vår, helt fra han var 4 mnd har det vært kaos! Vi har prøvd det meste: Samsoving ( det vil si at jeg ligger med han til han sovner - dette fungerte en liten stund, så var det slutt ) lagt han i egen seng, gått inn og ut " natta nå! Sove nå! Mamma er her" etc. Vært hos manuell terapeut for å sjekke nakken om han kan ha en lås eller vridning, gått til fysio for å dbl sjekke om det kan være noe med nakken. Men ingen fant noe. Han fikk jevnlig akupunktur, da dette har hatt god effekt på meg - men uten hell. Vært i kontakt med en barnelege, som ikke hadde noen gode råd å komme med heller. Han er ikke sulten, ren bleie... Han er i godt humør når vi skifter til pysj etc. Vi har hatt faste kveldsrutiner hele veien, men neida - ingenting virker!! Når vi har lagt han får han en flaske med melk. ( Jeg ammer ikke lenger, han er forresten 11 mnd nå ) Synger nattasangene vi alltid har sunget for han og blir sittenede ved siden av sengen hans til han liksom skal sovne ... Men han setter seg opp, hyler og skriker og er skikkelig illsint ... På det lengste kan han sitte sånn i flere timer, men gjennomsnittet de siste ukene har vært 1,5 time hver kveld. Vi er i den situasjonen at vi ikke har et soverom til han her vi bor, så han sover på rommet med oss. Så å legge han på eget rom er det eneste vi ikke har prøvd. Vi har vært i kontakt med karin naphaug ( sove-karin ), men hun var så utrolig dyr på hjemmebesøk, så vi valgte MidtiMellom senteret. Skal dit på fredag - blir spennende å se hva de har å si. Føler meg så utrolig hjelpesløs. Han sovner lett som bare det på dagtid i vognen sin. Men sover ikke lenger enn 30 - 45 min. Har to eller tre lurer i løpet av dagen. Prøvd å ikke la han hvile etter kl 15, så han skal være trøtt til kvelden, uten hell det også. What to do? Nesten stygt å si det, men det er godt å høre at vi er flere i samme bås. Vi får bare trøste oss med at det er utrolig slitsomt, men vi satser på at det blir bedre for oss alle snart Ikke sant? Rart med det, nå har jeg sittet ved siden av han i sengen vår i en time, med skrik og hyl - da jeg begynte å taste på pc` n la han seg endelig ned He,he! Kanskje jeg må begynne å skrive hver kveld han skal sove? Hehehe! For det har jeg ikke prøvd ... Lykke til, jenter!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå