Gå til innhold

Er dette riktig av NAV, eller har jeg grunnlag for en klage?

Anbefalte innlegg

Dette har vel ikke direkte med fødselspenger å gjøre, men jeg fikk tips fra anonym forumet at det var en person her inne som kunne mye om Nav-regelverket så jeg prøver:

Min permisjon var ferdig 2. november. Den 28.10 meldte jeg meg arbeidsledig på nett med beskjed om at det ville gjelde fra og med 3. november. Jeg kontaktet NAV på telefonen kort tid etter at permisjonen hadde gått ut for å høre hva mitt neste steg skulle være. Personen jeg snakket med sa at jeg skulle avtale et møte med en saksbehandler. Jeg søkte jobber og var på et jobbintervju, og kontaktet igjen NAV etter en ukes tid for å avtale møte med saksbehandler. Den jeg nå fikk snakke med fortalte meg at det ikke var snakk om et personlig møte, men et fellesmøte hver tirsdag og torsdag. Ingen av disse sa til meg at jeg måtte gå på dette møtet innen en viss tid etter at jeg hadde meldt meg arbeidsledig på nett for å få tilbakebetalt penger fra den dato jeg oppga på nettet.

Når jeg nå får svar på min søknad, har jeg fått innvilget penger fra 10/12, som er den dagen jeg var på møte. Grunnen for at jeg ikke får penger fra 3/11 er at det gikk 4 uker fra jeg meldte meg arbeidsledig på nett til jeg møtte opp på NAV personlig. Dette mener de er for lang tid. Jeg kan ikke huske å ha lest noe om en slik tidsbegrensning, og jeg syns det er dårlig at ingen av de to saksbehandlerne jeg henvendte meg til kunne opplyse meg om dette. Jeg mister nå 12.000 kroner pga dette, så jeg vil gjerne se denne regelen svart på hvitt. Jeg kan dokumentere at jeg har vært aktiv jobbsøker i denne perioden hvor jeg ikke har fått innvilget støte, og jeg har sendt meldekort som jeg skulle.

Noen som kan hjelpe meg?

Fortsetter under...

Det er greit nok at 4 uker kanskje er litt lenge, selv om jeg mener det er innenfor rimelighetens grenser dersom jeg, som jeg har, har sendt meldekort og er aktiv arbeidssøker. Det skulle i bunn og grunn gå ut over meg selv om jeg ble gående lenge før utbetaling.

Uansett så er det meg revnende likegyldig hvorvidt noen måtte mene at jeg er sent ute. Står det ikke i noe regelverk at det er en tidsbegrensning i forhold til å få utbetalt disse pengene så mener jeg at jeg har grunnlag for å klage. Klagen er sendt nå, så får vi bare se etter jul.

Jeg kan desverre ikke nok om regelverket rundt dagpenger til å svare deg på dette.

Men dersom du mener dette er feil vil jeg anbefale deg å klage, du taper ingenting på å sende inn en klage.

NAV lokalt kan hjelpe deg å fylle ut klagen dersom du synes det er vanskelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...