Gå til innhold

Sliter med tilkoblingen til brystet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min bruker minst 10 min på å koble seg på brystet hver gang han skal spise.

Han suger to tre tak og slipper. Sånn holder han på på begge brystene til han slutt kobler seg på.

Dette er utrolig slitsomt. Noen som har gode tips å gi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok frustrerende ja. Passer du på slik at han ligger i riktig vinkel så han ikke må anstrenge seg? Ammepute er til god hjelp da, slipper å hiolde på babyen og ingen blir anstrengte. Hvor gammel er babyen din? Hvis den bare er et par/tre uker kommer det snart til å rette seg vil jeg tro.:) Men man må fortsette å være tolmodig..

Skrevet

Han er bare 9 dager gammel, så jeg må nok være tolmodig ja.

Ammeputen funker dårlig så jeg bruker ei dyne, det fungerer kjempe fint. Vinkelen skal være riktig. Jeg passer på at brystvorten er ved nesetippen og at han ligger med magen sin mot magen min.

Han vingler mye med hodet og sutter veldig på brystvorten uten å feste seg.

Jeg begynner å lure litt på om han ikke er sulten og kanskje bare har behov for å noe å sutte på.

Skrevet

Heisann!

Ammingen kan være slitsom den første tiden. Høres veldig bra ut at du har funnet en god ammestilling for deg og for babyen. :)

Babyen din er bare 9 dager gammel, så jeg vil tro at han har suttebehov, ja, noe som er svært nyttig siden det øker melkeproduksjonen din hver gang du legger han til. :)

Det at han bruker litt tid med å få til å koble seg på brystet kan nok rett og slett være at han holder på å finne ut av det. Dette er jo ikke en refleks eller noe som han kan, han må nok lære seg det. Det høres jo ut som at du legger forholdene til rette for han, men kanskje du kan støtte han litt i nakken hvis han vingler veldig med hodet.

Lykke til videre!! :)

Skrevet

Hvis det er noen trøst, så kommer det til å gå seg til ganske raskt fremover. Man må ha litt tid på å lære å samarbeide :) Slapp av, senk skuldrene, ta det rolig og ikke stress når han vingler med hodet. Da sapper han av også. Du kan jo prøve med smokk (hvis han er klar for det) når han ligger ved puppen, for å se om det er bare sutting han vil. Trenger jo ikke å ligge lenge med den. Lykke til!

Skrevet

Sånn er min også.

Etter å ha plagdes en stund blir han helt hysterisk og hyler som et stukket gris. Spenner seg og skriker.

Han har litt problemer med suginga, smatter på tungen sin og får tungen opp i ganen - derfor det er vanskelig å få han på. Når han først får hekta seg suger han som en helt.

Hvordan kan man lære han å koble seg på? Nytter ikke å legge han foran brystet, da ligger han bare å smatter. Må ha fysisk hjelp for å "dytte" han innpå, men dette er jo veldig vanskelig når han får klikkanfall. Kan jo ikke tvinge puppen i han heller, da spiser han jo i allefall ikke..

Vil gjerne ha gode tips jeg også.. :)

Skrevet

Det med smokk som ble nevnt over her er et godt tips. Gutten min har også vært utålmodig, les illsint, før og i begynnelsen av hver amming. Jeg har da roet han med smokk, og så fort vekslet fra smokk til bryst.

Skrevet

Jeg mener å ha hørt at man ikke skal gi babyene smokk før ammingen går greit..? Har derfor ikke turt å prøve det enda, men det er vel verdt et forsøk - før vi blir overfrusterte begge to. Når vi sliter som verst ender det med at vi skriker begge to - det går ikke akkurat lettere av den grunn.. :S

Skrevet

Detter er HI.

Nå går det litt bedre med ammingen. Gutten min er 20 dager i dag. Han er roligere ved brystet og suger lengre.

Det tar fortsatt veldig lang tid å amme og jeg blir sliten, spesielt på natten. Noen netter virker det som han ikke blir helt mett.

Jeg har kanskje ikke nok melk på kvelden/natten eller så er han kanskje kosesyk. Når jeg har ammet i ca 1 time og jeg tror han er mett sovner han fortsatt ikke. Han er rolig lenge før han skriker til, så er han rolig lenge igjen før han igjen skriker til. Jeg gir han smokken og han suger på den en stund før han spytter den ut.

Jeg har gitt ett måltid på flaske noen netter for å ikke slite meg helt ut, og da har han sovnet og sovet godt i 3-4 timer.

Jeg kommer til å fortsette å amme, men synes det bare er slit. Jeg er glad når han er mett og sover og kjenner jeg blir litt stresset når det nærmer seg mating igjen.

Andre som har lignende opplevelser? Blir det bedre?

Skrevet

Hos oss tok ammingen mye lenger tid de første 2 månedene. Jeg kunne sitte i over en time for et måltid. Gutten min styra mye, og koste seg vel ikke skikkelig med puppen før han var 2 mnd. Nå er han 5 mnd og jeg tror det tar ca 15-20 min å få han skikkelig mett på natta (tar ikke tida, og er litt i ørska :) Og han digger pupp!

Jeg vil absolutt si at ammingen har blitt mye mye mer trivelig etterhvert (fra ca 2,5 mnd alder og utover i vår tilfelle, hos andre sikkert før)

For meg hjalp det å dytte vekk de idiotiske forventingene om at amming skulle være kos, og heller se på det som en jobb. En viktig jobb, nemlig å holde liv i ungen min. Så ble det gradvis kos etterhvert som tida gikk :)

Skrevet

du må bare smøre deng med tålmodighet:-) jenta mi var sånn de første 2-3 ukene før hun fikk det til.. trodde jeg skulle bli gal, å hadde bare lyst til å gi opp, men gla jeg ikke gjorde det!

det kan altså ta opptil 4-6 uker før han sjønner det!

Skrevet

Rart du skulle foreslå samsove.

Jeg lag gutten ved siden av meg etter hvert måltid i natt og da sovnet han mye fortere. La hodet mitt nært til hodet hans slik at han kjente pusten min. Etterpå var det bare å legge han i sengen sin igjen og så sov han i 3 timer. :)

Jeg vet det er slitsomt å amme og at jeg bare må stå på, jeg har ei jente fra før som ikke tok puppen før hun var 3 uker gammel og d var enda større slit.

Men det hjelper å høre at andre har d likt som meg. Puppen min gidder jeg ikke å diskutere med hele slekta som ramler inn døra, så d er fint å få luftet tankene sine her inne.

HI

Skrevet

ved samsoving sover barnet bedre å du slelv, pga at du slipper å opp å mate å så ligge barnet i senga igjen! dette gjorde jeg de første mnd.. syntes det gikk kjempebra... men når jenta var 3 mnd så lå hun i egen seng fra kveld til morgen da hun våknet å komi min seng så mamma fikk sove lengre:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...