Gå til innhold

kan jeg prøve 1 ritalin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn går på ritalin. Har både 10, 20 og 30 mg i huset... jeg har så lyst til å prøve, for å se hva de putter i sønnen min;-/

Er det noe risk ved det? Har tenkt tanken at kanskje jeg har adha selv...men har ikke vært utredet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har noen ganger tenkt tanken selv opp gjennom årene, men prøvde aldri da jeg er utdannet innen helsevesenet selv og VET at en IKKE skal ta reseptbelagte medisiner som er foreskrevet andre.

Og en ting til; du vil ikke ha samme effekten som din sønn. Mulig du blir rolig, om du selv har ADHD, men ikke sikkert. Dette er ingen indikator heller, ifølge min psykolog.

Jeg har i høst begynt på Ritalin selv, og på meg virker de akkurat som beroligende medisiner. Jeg blir rolig innvendig, og trett. Merkelig at sentralstimulerende virker slik, men på meg gjør det det. Jeg gjør ting lettere, men jeg er ikke i nærheten av noe hyper. Jeg bare gjør det jeg skal, i stedet for å sitte å stresse med å tenke på alt jeg skulle gjort. Mer avslappet til HVA som skal gjøres, eller trengs å gjøres.

Min start er ikke slik min sønns start var. Jeg har ikke mistet mimikken som et startproblem, det gjorde min sønn i sin tid med meget lav dose. Og han ble pysete rett og slett i starten, men dette gikk over etter noen uker. Jeg har hatt nedsatt apetitt, lett kvalme og økt brekningsrefleks, litt hodepine og tretthet/gjesping som mine startproblemer.

Jeg ville heller bedt legen om henvisning til psykolog/psykiater for egen utredning om jeg var deg. Jeg gjorde det etter en lang periode med vurdering. Du vil ikke finne ut hva du gir din sønn ved å bare prøve hans medisin, du vil kun finne ut hvordan de virker på deg.....

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg så på Tabloid en gang og der var det ei dame med flere barn med adhd o.l. Hun prøvde alltid ut medisinen før hun ga de til barna. For å se hvordan det virket på henne. Derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve jeg også. Min sønn går på ritalin og concerta. Jeg prøvde det en dag og opplevde at jeg ble MYE mer konsentrert og jobbet mye mer effektivt. Utpå dagen fikk jeg en dundrende hodepine. Ellers kjente jeg ingenting andre bivirkninger.

Skrevet

For å finne ut hvordan det virker på din sønn, tror jeg det er temmelig bortkastet, da medisiner (og særlig slike) virker veldig individuelt. Og om du ikke har adhd selv så vil det jo virke helt annerledes enn det gjør på ham.

Men for å finne ut hvordan det virker på DEG kan du ta en 10 mg. Man skal ikke gjøre det, men det er vel tvilsomt at det gir deg hjerteattakk fra første stund...

Men vær også klar over at ulike doser gir svært ulik virkning. Når man begynner med slike tabletter fast, skal man gjennom en opptrapping, hvor man starter med en halv tablett/ 5 mg. Men for en enkelt gangs testing av ren nysgjerrighet ville jeg tatt en hel 10 mg-tablett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...