Gå til innhold

Lærer nekter å innse fakta! :(


Anbefalte innlegg

Kanskje presentere meg i første omgang, er ikke ny på BiM, men her inne..

 

Jeg er mamma til 2 mirakel, en jente på 8 år, og en gutt på 3.. Jeg har AD\HD selv, fikk diagnosen for 1 1\2 år siden, mannen min har AD\HD, den som tidligere ble kalt ADD.. Han fikk diagnosen for et halvt år siden. For 2mnd siden fikk vi "endelig" diagnosen på datteren vår.. Jeg sier endelig, selv om det ikke er en diagnose jeg ønsker barna mine skal måtte slite med, men ENDELIG, for vi har mistenkt dette lenge nå, og det er deilig å endelig vite hva som er i veien!:) Jenta mi har begynt på Concerta, og hun sier selv hun kjenner seg mer rolig og vi ser en enorm forskjell på henne. Før kunne hun ikke være hjemme mer en et minutt før hun fikk panikk og måtte ut, nå sitter hun å tegner i timesvis... hun ser ikke febrilsk på klokka om morgenen for å se når klokka er blitt 10 og hun kan gå ut.. Kort fortalt, hun har funnet ro!:) Og som mamma som VET så altfor godt hvor vanskelig og vondt det er å ikke finne ro, er det det deiligste i verden nå, å se at jenta mi har det bedre med seg selv!:)

 

 

Men så problemet, læreren hennes vil ikke forstå eller innse at hun har AD\HD, i tillegg har jenta mi "spesifikk grovmotorisk forstyrrelse" noe som betyr at hun ikke har like godt utviklet balanse eller grovmotorikk, hun blir fort sliten og ting som skigåing er ikke gøy.. Hun er mykere enn man skal, så når hun står rettoppned så svaier knærne hennes innover.. det vil bli bedre med tiden, men hun vil ikke ta igjen de andre i utviklingen. Lærer VET at hun har AD\HD, og dette med motorikken.. allikevel tvinges hun til ting på skolen som hun ikke klarer, resultatet er en utslitt jente som bruker 3 dager på å komme til hektene igjen!

 

HVORFOR nekter en lærer å innse det, hun tror meg faktisk ikke tror jeg. Hun har ikke gjort en ting for å hjelpe oss under utredningen, jeg måtte sende henvisning til PPT selv.. "Hun kan lese, dette er vel et problem dere har hjemme da. Vi er ikke bekymret" Så hun nektet å hjelpe meg, på toppen av alt sa hun at vi kunne be barnevernet om hjelp!!! Da sa jeg klart fra at det var ikke aktuelt! Vi har hatt møte med psykologen vår på BUP, rektor, spesialpedagogisk lærer og læreren hennes.. både rektor og spes.ped forsto og ville gjøre alt for å hjelpe, men hva hjelper det da, når kontaktlærer nekter å samarbeide??

 

 

En situasjon:

 

De har svømming, da må de gå et godt stykke. Jenta mi kom hjem fra dette en gang og var like sliten som vanlig, men nå begynner hun å få panikk for svømmingen.. Hun vil ikke, gråter om kvelden. Jeg skjønte ikke helt, for hun elsker svømming.. det viser seg at læreren som følger dem det sier at hvis de ikke går fortere så bare går hun fra dem.. Noe hun ikke får lov til å gjøre, jeg lot henne slippe og ringte å ba om et møte med psykologen vår på BUP.. på ,møtet forteller hun at denne læreren hadde kommet bort til henne den dagen hun fikk slippe,. og spurte: Du tror vel ikke at jeg går fra dere? hun var "ekkel" i stemmen sa jenta mi, Hun sa at det var hun, og da gikk denne læreren bak til den andre og begynte å LE av henne!! Hva er det for noe?

 

Sorry langt innlegg, men måtte få ut litt steam!

Noen med råd om hva jeg kan gjøre med pyton lærere?

  • 6 måneder senere...

Fortsetter under...

Vil bare si at jeg skjønner godt hvordan du har det. Har streva noe vanvittig med læreren til sønnen min. Men det er som å pisse i motvind. Mitt eneste råd til deg er å legge alt fram for bup og ppt. Få dem til å hjelpe deg. Det har jeg gjort.

Lykke til og stor og varm klem fra meg.

Skriv formell klage til rektor, send kopi til kontaktlærer, bup og PPT. Ta utgangspunkt i din jentes IOP, for jeg håper hun har en. Dersom hun ikke har en IOP gå på PPT og be om det blir laget en, hvor de motoriske utfordringene også skal følges opp. Dersom hun ikke har IOP så ta utgangspunkt i situasjoner hvor du føler at din jente ikke får den støtte og oppfølging hun trenger.

 

Vi måtte også gå til det steget fordi min sønns lærere gjorde ikke noe annet enn å syte til oss om hvor ille han var. Og vi er ikke på skolen, skolen må selv løse sine problemer.

 

Men be om en IOP med mål, det vil gjøre det enklere for deg å påpeke ovenfor skolen når de svikter.

 

Beklager rotete innlegg.

Om situasjonen ikke bedrer seg raskt etter at du har skrevet en formell klage ville jeg ha sendt bekymringsmelding til bv på denne læreren og anmeldt læreren for mobbing og skolen for brudd på opplæringsloven .

 

Slikt som dette skal ikke forekomme og er helt uakseptabelt.

 

Masse lykke til til deg og jenta di! Sender varme tanker

  • 2 uker senere...

Be om samarbeidsmøter, IOP (og IP om nødvendig). På møtene skal lege(helst den som satte diagnosen)/BUP, PPT, rektor og lærer være. Og dere foreldre. Og rektor har ansvar for å ta det opp når et barn blir mobbet. Dette må da gjelde om det er læreren som er mobberen også.

 

Læreren bør fortere enn svint innse at hun/han har et barn med handicap i klassen og jobbe deretter. Klarer hun det ikke alene, så må hun ha hjelp i klassen. Og dere bør søke om assistent til deres barn i skoletiden. Ikke tål å bli avspist med et par B-timer. Ungen deres skal ha assistent. Andre med handicap har den retten, og derfor har de med ADHD den samme retten. IKKE vent til det går galt med jentas skolegang før det søkes om dette. Av erfaring vet jeg at da har en tapt......og det unner jeg ingen.....

 

At en med ADHD kan lese er ikke så utrolig. Jeg har ADHD(ADD) selv og kan lese og skrive, som du ser her ;) hehehe... rareste jeg har hørt.....

 

Motorisk har ofte ADHD'ere problemer. Skigåing er et meget typisk eksempel. Langrenn har jeg aldri likt, men slalåm(fart osv) har gått greit. Og lagidretter er også et problem, som regel.....

 

Jeg vet om foreldre som har fulgt sine barn i skoletiden, nettopp fordi barnet forteller en historie og læreren en annen.

 

Jeg har samarbeidet med barnevernet i mange år, og de har jammen vært gode å ha på alle møtene. De har vært med når det har vært ting skolen ikke har villet innse, og de har kalt skolen inn på teppet til oppvask en gang skolen fraskrev seg ansvaret fordi det ble for "vanskelig" å hjelpe mitt barn. Da fikk skolen grei beskjed om hvor skapet stod og hvilket ansvar skolen har for å tilrettelegge for alle elever.

 

Mitt barn er snart for voksen å regne, og har hatt en skolegang jeg gladelig vil støtte barnet i å ta for retten om det trengs. Skolen klarte ikke å gjøre sin jobb. Et av problemene har vel vært at ADHD ikke viser utenpå slik f eks Downs gjør...... De la for mye ansvar for egen læring og oppførsel på ungen, noe som ikke fungerer i alle tilfeller..... F eks da ungen fikk data til hjelp for dysleksien - de skaffet Lyngdis(retteprogram) og mente da at de kunne sette like krav til rettskrivingen som det andre elever hadde. Uten å tilrettelegge programmet for mitt barn. hehehe.... ja, det var hjelpen sin det......

 

Nei, folk vet altfor lite om ADHD til å forstå, og da MÅ vi foreldre kjempe for våre barn. Informere, lære andre om diagnosene til våre barn og være der for våre barn. Det er en evigvarende kamp.......Folk TROR de vet hva ADHD er, men de vet egentlig ikke noe som helst. De blander det ofte med det som kan være dårlig oppdragelse, dårlige foreldre osv. For oppførselen/symptomene til barnet kan være ganske like.... Sikkert derfor du fikk høre at det "nok var noe hjemme, da"......

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...