Gå til innhold

Hvordan går man frem for planlagt keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt anbefalt KS fra en spesialist tidligere (før jeg ble gravid) fordi jeg har problemer med bekkenet. Han sa at hvis jeg noen gang skal ha barn, bør jeg søke om planlagt KS av hensyn til mitt bekken. Nå skal jeg på UL på Ullevål (ordinær, har vært på tidlig før) om noen uker. Jeg såpurte legen min hvordan vi går frem rundt dette med planlagt KS, men hun var ikke sikker. Sa jeg skulle spørre på UL på Ullevål. Er det noen av dere som vet hvordan vi skal gå frem for å utredes for dette? Det er vel ikke jeg selv som bestemmer om det blir KS eller ikke.

Av hensyn til meg selv så vil jeg gjerne ha KS. Er redd alternativet blir krykker i flere måneder etter fødselen hvis bekkenet mitt ikke tåler vanlig fødsel. Men jeg er altså veldig usikker på hvordan man går frem.

Er det noen som vet når et planlagt KS gjennomføres, og hvordan man går frem - så tar jeg gjerne i mot råd!

og når det gjelder planlagt KS - så må jeg si mange bøker om fødsel virkelig svartmaler KS. Og vi kvinner som "velger" det fremstår som livredde pingler eller onde hekser. Sånt blir jeg provosert av. Enkelte har ikke noe valg... Et lite sukk fra meg.

Gode råd mottas med takK!

Fortsetter under...

Så rart at legen din ikke visste det? Det er jo legen som skal sende henvisning til sykehuset slik at sykehuset kan innkalle deg til samtale. Det er i alle fall slik det gjøres her. Legen min sendte henvisning allerede i uke 8, og jeg har fått innkallingen i posten. Jeg er i uke 13.

Er forøvrig enig i at KS blir svartmalt, ikke bare i bøker, men også av andre kvinner.

Takk! Jeg ringte legen min nå, så hun skal ringe meg tilbake dag - og da ber jeg henne sende inn en henvisning med en gang. Jeg er jo i uke 18 allerede, så da begynner det kanksje å haste litt ift samtale på sykehus osv. Regner med det tar litt tid før man får time og ting begynner å skje. Tusen takk for at du svarte så raskt! Det var til stor hjelp.

PS Skal jeg be legen sende med begrunnelser osv? (Kan kanskje være greit, så slipper det å bli masse om og men under samtalen der inne). Jeg må vel kanskje ha med journalser og sånn?

• 2 uker senere...

Jeg har nå vært på UL på sykehuset og har også fått brev om KS-samtale. Den kommer i ca uke 28. Hun som utførte UL sa at det skulle tas planlagt KS etetrsom legen anbefalte det, men vi må inn og ha en KS-samtale med lege på Ullevål. Det høres jo greit ut.

Noen som har vært på en slik KS-samtale på Ullevål og har erfaringer???

Vet ikke om det gjøres undersøkelser akkurat... På min keisersnittsamtale gikk det mest på at jeg (vi) fikk informasjon om alle mulige komplikasjoner og ulemper med keisersnitt. Jeg hadde med far, men trengte ham kanskje mer enn du kommer til å gjøre. Siden du har medisinsk grunn, kommer de sikkert ikke til å forsøke å overtale deg til vaginal fødsel sånn at du trenger hjelp av mannen til å argumentere. Jeg fikk til slutt innvilget på grunn av fødselsangst.

Men jeg synes alltid det er stas å ha med mannen! Liker sykehus og leger generelt veldig dårlig.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...