NurseShark Skrevet 22. desember 2009 #1 Skrevet 22. desember 2009 hei, jeg hadde i begynelsen enormt med melkeproduksjon, (fra dag 1) for at han skulle klare å ta tak måtte jeg ty til de plast skjoldene (avent sine). Barnepleierne på føden gav meg og disse som start for de klarte ikke hjele meg å legge han til pga "steinharde bryst"... etter det har jeg vekslet litt mellom å forsøke å lahan ta kun bryst og noen ganger bruker jeg skjoldet. Problemet er at skjoldet er meget lettvint, da drikker han ganske hurtig det han skal og er fornøyd.. Når jeg gir ham pupp bruker han ca 1-2 timer på ammingen og vil helst ikke ha den ene puppen ( tror han liker best å ha hodet ene veien). Uansett: det er fristene å fortsette med skjoldene, da slipper jeg å mate han "on and of" i 2 timer av gangen med mye skrik- Men jeg har hørt at da må man pumpe seg 1-2 ganger pr dag for å holde melkeprodksjonen ved like fordi bruk av skjold ikke stimulerer hele brystet til melkeproduksjon. Er det noen andre her som bruker skjold? Er det noen andre "skumle bakdeler" ved bruk av skjold? Skjønner an han kanskje får litt mye mek å en gang med tanke på magen, men det gjør man jo med flaske også.... De med erfaringer fa skjold,.. gi lyd fra dere:-)
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2009 #2 Skrevet 22. desember 2009 Hei Pga diverse oppstartsproblemer med amminga, bruker jeg også skjold ved amming. Vesla vår er nå 2 måneder, og jeg kommer ikke til å kutte ut skjoldene. Ganske enkelt fordi hun ikke er interessert i brystet uten skjoldene - skjønner ikke hva hun skal gjøre. Hun legger fint på seg, riktignok i nederste del av "normalområdet", men godkjent. Jeg pumper ingenting, hun klarer å øke produksjonen, selv med skjoldene. Så vidt jeg klarer å bedømme, klarer hun å tømme brystene mine selv om jeg bruker skjold. Slik jeg har forstått det, vil "utømte" bryst kunne føre til tette melkeganger og ev. brystbetennelse. Jeg bruker lecitin (fåes på helsekost) for å motvirke førstnevnte, men skal forsøke å kutte dette ut nå. Jeg har vært mye på ammepoliklinikk pga dette, og fått "godkjennelse" der til å bruke skjoldene. Jeg er også veldig obs på vekten hennes, at den øker slik den skal. Å amme fullt med sjold fungerer derfor fint for oss, enn så lenge, men slik jeg har forstått det, er det ikke nødvendigvis slik for alle. Den dagen hun ikke får nok, supplerer jeg med MME. Heller det enn å slite meg ut på å lære henne å amme uten skjold. Vær obs på at du har rett størrelse på skjoldene, det kan ev. helsepersonell hjelpe deg å finne ut av hva du trenger. Har du tilgang til ammepoliklinikk ved sykehuset der du fødte? Kanskje du kan få en "kvalitetssjekk" av brystene dine der? Hva sier helsesøster? Er vektoppgangen til babyen din fin? Mitt tips er at du samler dine erfaringer, og diskuterer med helsepersonell hva du skal gjøre videre. Her inne kan vi bare dele erfaringer, ikke overføre dem... Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2009 #3 Skrevet 25. desember 2009 hei hei!! jeg har ammet begge mine barn med brystskjold. det gikk helt fint, og begge gangene sluttet jeg med skjoldet da de var 3 mnd. jeg fikk brystskjold på barselavdelingen pga diverse problemer... føste mann klarte ikke ta skikkelig tak i brystet, men da han var 3 mnd prøvde jeg å amme uten, og det gikk helt fint. derfor sluttet vi med skjoldene på dagen. da jeg skulle slutte med skjoldene med nr2 ble det litt sånn som du beskriver det her. hun stresset skikkelig og det tok lang tid. det jeg gjorde var å håndmelke litt på forhånd, slik at melken kom fortere når jeg la henne til brystet. det funket etterhvert, men vi brukte litt tid på det. Lykke til videre!
Nory Skrevet 26. desember 2009 #4 Skrevet 26. desember 2009 Sønnen min er 2 mnd og jeg bruker også skjold på stort sett skjold på alle amminger pga av såre brystvorter. Prøver å gjennomføre et par aminger i døgnet uten, for å opprettholde teknikken. Jeg føler vel også at han tømmer brystene bedre når ikke bruker skjold, men han har også klart å tømme de helt med skjold. Om du er nervøs for at brystene ikke tømmes helt kan du jo et par ganger i døgnet håndpumpe etter amming for å være sikker på at de er ordentlig tømt. Dette vil jo også stimulere produksjonen... Men jeg vurderer også å gå helt over til skjold. Eneste ulempen er jo at de må kokes og det blir en ting til å huske på når man skal ut.
_Lotus_ Skrevet 27. desember 2009 #5 Skrevet 27. desember 2009 Hei! Jeg fikk en datter 3 uker før termin, og hun var slapp og uvillig til å suge på sykehuset. Begynte derfor med skjold ganske kjapt, og har enda ikke fått henne til å ta uten. Hun er snart 5 mnd, og legger veldig godt på seg. Har vært veldig stressa på å slutte pga alle advarsler mot skjold, men etter utallige forsøk stresser jeg ikke lengre med det. Har ikke hatt brystbetennelse og hun klarer å øke produksjonen med skjold. Fikk tips fra ammehjelpen om å variere ammestillingenslik at man fikk stimulert flere melkeganger. Dette har vært vanskelig for meg siden hun ikke vil ta det høyre brystet uten å ligge i tvillingstilling. Tror det varierer veldig fra person til person dette. For meg har det funket bra, og håper jeg kan amme til hun er minst 1 år. Eneste er det med kokingen, men har mange skjold slik at jeg også bare koker 1 gang i døgnet, og da blir det fort en vane. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #6 Skrevet 5. januar 2010 til Ella26: du skriver at du koker 1 gang pr døgn. Trodde at skjoldet skulle være lunket når man tar det på slik at babyn suger lettere..? Jeg bruker skjold på det ene brystet og merker allerede at lillegutt sliter med det andre brystet som jeg ikke bruker skjold på. Har forsøkt å ta skjoldet bort og det fungerer noen ganger greit, andre ganger ikke greit. Er nødt å bruke skjold pga teit brystvorte :/ Arg Arg.. Et spm på tampen: vasker dere skjoldet i såpevann før dere koker..? Jeg fikk beskjed fra sykehuset om bare å koke skjoldet i mikroen i ca 1 minutt, men jeg syns at det trenger en skikkelig vaske også. -S-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå