Gå til innhold

Hva servere til kalkun?????????????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp meg noen..

Jeg skal (som nevnt i tidligere tråd) ha folk til middag 3. juledag.

Det ble kalkun jeg skal servere. Dette fordi den var på tilbud hehe.. 19.90 for kgpris. Er jo nesten gratis..

Hva skal jeg servere sammen med kalkunen?

Jeg vil ha mange tips!!

Skal jeg fylle den med noe? Hva da i så tilfelle, og hvordan?

Saus?

Grønnsaker?

Poteter?

Drikke?

Og så til det viktigste.....

Hva til dessert etter kalkun??????

Håper mange har tid til å svare!!

Fortsetter under...

Skrevet

vi pleier å fylle med epler og løk. Ha inni hulrommet, og knyt sammen føttene. pleier å stå noe om det i brosjyren inni pakken.

Nå husker jeg ikke om man skulle ha noe vann i langpanna... jo, vi pleier i allefall å øse over krafta under liksom. Står sikker noe om det og i brosjyren.

saus:

sjær opp og kok innmaten en stund, husker ikke hvor lenge, står kanskje det også i brosjyren, kanskje 20-30 min. Ha gjerne i rikelig med vann, er bedre med for mye kraft enn for lite.

sil av kraften(er den du skal bruke)

smelt margarin og ha i hvetemel(som vanlig hvit saus) spe med krafta fra innmaten. Ha også i litt matfløte. og også kraft fra selve kalkunen (som ligger i langpanna)

Waldorfsalat:

Det står oppskrift i brosjyren.

Soppstuing:

Kutt fersk sopp i biter, brun sammen med margarin i en kasserolle. Ha på salt og pepper. Ha i matfløte og kok dette en stund. Husker overhodet ikke hvor lenge dette skal koke, men se det litt ann. Kanskje 15-20 min.

vi pleier ikke å ha grønnsaker til, men det er sikkert fordi samboern spiser ikke grønnsaker, og jeg hadde ikke spist kalkun før jeg traff han.

Samboern sverger til å ha pomfri til. Jeg vil ha ris, så vi har begge deler.

Drikke må du nesten se ann hvem du serverer maten til. Om du vil ha vintips er ikke jeg den rette å spørre. Vi pleier å ha cola og julebrus til. og vann.

Dessert... det varierer vi med, om vi i det heletatt har dessert.

Skrevet

WALDORFSALAT er jo et must.... :)) NAM_NAM!!!

jeg fyller den med svisker og epler....da blir den saftig.....

bruker å ha brun saus og rosenkål ved siden av....og lefser:))

Skrevet

Vi pleier å ha kalkun på nyttår, og har alltid samme tilbehør, hehe ;)

Vi steker kalkunen i stor stekepose (må kjøpe ekstra stor), så bruker vi skyen fra kalkunen i fløtesaus (tømmer denne skyen fra posen...blir masse god kraft der!). Gjør det så enkelt at vi kjøper pose-saus...men blir knallgod med kraft fra kalkunen!!

Vi har kokte poteter, rosenkål, waldorfsalat og gratinerte grønnskaer. Det lager jeg av en pose frosne grønnsaker som jeg gir et oppkok. Så lager jeg ostesaus (hvit saus med tine naturell kremost i). Blander saus og grønnsaker og legger i ildfast for, ost på toppen og inn i ovnen til osten er smeltet. Det er snadder!!

Pleier aldri å fylle kalkunen med noe.

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar. Nå begynner jeg å få vann i munnen. Skal vise dem til mannen senere ikveld. SÅ skal vi bli enige om hva vi skal ha før vi tar siste handel før jul..:)))

Skrevet

Vi serverer kalkun med kokte poteter, rosenkål, mais, babygulrøtter, saus og stuffing.

Stuffingen lager jeg slik: Blander 300 gr karbonadedeig/kjøttdeig med 300 gr medisterfarse. Legger 2 loff skive uten skorpe i ca 1-2 dl farris, når loffen er gjennombløt haes den oppi kjøttblandinga, så har jeg oppi en stor boks sopp, finhakker en rød paprika og har oppi, så litt salt og pepper. Blander alt godt sammen, før jeg putter kalkunen full og syr sammen hulet. Husk å ta ut innmaten som ligger inni kalkunen når du kjøper den. Innmaten skjærer jeg opp i bitet og steker før jeg koker de i ca 6-7 dl vann i ca 30 min. Dette blir det nydelig kraft av. Sil krafa før bruk. Lag god fløtesaus til :) Kalkunen smøres inn med sitron, da blir kjøttet ekstra hvitt. Pensler så inn kalkunen med meierismør før jeg kryddrer den med salt og pepper. Pensle kalkunen med smør ca hver time mens den steker.

Å hvor jeg gleder meg til nyttårsaften, da skal vi ha kalkun;)

Annonse

Skrevet

Å, du spurte om dessert og...

Dronning Maud pudding, yummi!!! :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...