Gå til innhold

Kan vi spise sylte, fårerull etc etc?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er tradisjonsmat for meg i julen. vet at jeg ikke kan spise røkelaks, men kan jeg spise dette?

Skrevet

Ja, bare å fråtse i vei.

Sylte, ribberull. lammerull etc er alt sammen kokt kjøtt.

Vi kan ikke spise røkelaks, roastbiff, spekeskinke og salami fordi det er rått kjøtt (og rått kjøtt kan inneholde spontanabortfremkallende bakterier) men jula er nesten bedre enn vanlig for gravide fordi det kommer så masse deilige skinker, ruller som vi kan nyte med god samvvittighet.

Med andre ord: Spis og kos deg,-og god jul!

;-)

Skrevet

Salami kan du tryggt spise, bare ikke la den ligge i kjøleskapet lang tid, men min jordmor sa at det er heilt tryggt å ete det ikke noe farlig i det heile tatt.

Husk at vi har født barn i alle år og før all dette hysterie så blei faktisk våre forfedre født selv på det lille de hadde å ete osv.

Kos deg i jula.

Skrevet

takk for svar! Å SÅ DEILIG! Da skal jeg fråtse!!:)

syns det er vanskelig å vite hva man kan spise etc, og da er det så godt å ha dere å spørre.

God klem til dere fra matmomsen

Skrevet

an vi spise servelatpølse? har ikke turt å spise noe kjøttpålegg jeg nå..er såååå lei av syltetøy og ost..blææh..

Skrevet

man kan spise hva man vil av skinke,servelat osv, trønderfår og salami også, er spekemat man skal være forsiktig med.

Men de anbefaler at vakuumpakket kjøttpålegg skal være så ferskt som mulig og ikke når det er på kanten til å gå ut på dato.

Skrevet

I følge myndighetene kan man IKKE spise trønderfår og salami, fordi det ER spekemat. Servelat og skinke (kokt) er ikke noe problem.

Skrevet

Jordmoren din har misforstått. Det er vakumpakket kjøttpålegg som er varmebehandlet man skal spise ferskest mulig. Salami er rått og kan inneholde bakterier som kan føre til spontanabort og dødfødsel. Å følge de offisielle rådene fra helsemyndighetene handler ikke om hysteri, men om realisme. Vi vet at disse bakteriene finnes og at de dukker opp i norsk mat et par tre ganger i året. Ja, det ble født folk i gamle dager og, men kan du gjette hvor mye høyere spebanrsdødligheten var da?

(Her kommer fasiten fra SSB:

I perioden 1876 til 1880 var antall dødfødte babyer 2113. I perioden 2001-2005 var den 209.

http://statbank.ssb.no/statistikkbanken/Default_FR.asp?PXSid=0&nvl=true&PLanguage=0&tilside=selectvarval/define.asp&Tabellid=05860

Til og med hvis du sammenlikner med foreldrene våre (som ikke fikk like gode råd som oss fordi legene ikke satt på like mye kunnskap) døde over dobbelt så mange babyer i magen. I perioden 1976-1980 var antallet dødfødte 377 og i 1971-1975 var den 560)

Jammen er vi heldige som lever i dag :-)

Skrevet

Jeg stekte noe spekemat i dag, det var faktisk nydelig godt. Og det er helt trygt!! Så om fristelsen blir for stor, så er dette en løsning. Steker man eller koker det blir alle bakterier fjernet.

Skrevet

Det har du helt rett i bettyliss. Det er jo bare mangelen på varmebehandling som er problemet opprinnelig. Har gjort det samme selv. Sprøstekt spekeskinke til tapas, hatt på tynne skiver chorizo på pizza som står 20 min i ovnen etc. Nam :-)

Skrevet

Vi kan spise røkelaks og gravlaks. Men spis den ferskest mulig:)

Skrevet

Sendte mail til mattilsynet og hørte om de ikke kunne klargjøre punktet sitt om spekemat på matportalen.no med eksempler. Det er ikke til å tro hvor mange ganger det "Er salami spekemat?" spørsmålet dukker opp på disse forumene..

Her er svaret, og de skal heldigvis bli tydeligere :-D

"Hei - og takk for innspill.

Vi vet at det er mange gravide som lurer mht hva som er spekemat. Vi holder på å revidere kostrådene til gravide, og det vil i de nye rådene være et tilleggs spørsmål/svar som spesifiserer dette med spekemat litt bedre.

("Kan jeg spise parma- og serranoskinke og annen spekemat?

Parma- og serranoskine er spekemat/speket kjøtt. Det kan være risiko knyttet til spekemat i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Derfor holder norske myndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat.

Eksempler på andre typer spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse etc.

Spekemat som inngår i retter som er varmebehandlet kan godt spises.")

Skrevet

Salami kan man ete, det er bare å eteden fersk, så jeg velger å kse meg med en brødskive av og til ikke noe problem, bare den er fersk.

Stoler på jordmora mi hu er flink å ærlig. Sier hu at me kan ete det så trur jeg på det, sansynligheten er veldig liten at det er noe bakterier i den slik som de blir laget/behandlet i dag.

Skrevet

Salami kan man spise, bare frys den ned først, da dør de farlige bakteriene. Også roastbiff sa jordmoren min jeg kunne spise, bare den er ferskest mulig og gjennomstekt/kokt.

Skrevet

Må innrømme jeg blir litt forvirra jeg.. annen hvert innlegg her sier at man kan spise salami/trønderfår, mens den andre halvparten sier nei.. hvem skal man stole på??

Skrevet

Jeg har valgt å stole på de norske myndighetene, og de sier vi IKKE skal spise salami. Enkelt og greit. Se matportalen.no og svaret SuzyQ (?) hadde fått over i tråden her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...